צרכנות

האם מיינדפולנס באמת יכול לעזור להתמודדות עם פיברומיאלגיה ?

קרדיט תמונה :depositphotos

פיברומיאלגיה היא הפרעת כאב כרונית המאופיינת בכאבי שרירים ושלד, ומלווה לרוב בעייפות, הפרעות שינה ומצוקה פסיכולוגית. כיום, לפיברומיאלגיה אין שיטת טיפול שיכולה להוביל להחלמה מלאה, והטיפול בפיברומיאלגיה מהווה אתגר משמעותי בשל אופייה הרב-גוני של התסמונת, ובשל העובדה כי אנשים שונים הסובלים מפיברומיאלגיה מגיבים באופן שונה לטיפול. בין הגישות הטיפוליות הקיימות כיום, מיינדפולנס נחקרת כטכניקה מבטיחה אשר יכולה לסייע בהקלה על הסימפטומים ובשיפור איכות החיים. בכתבה הבאה תוכלו לקרוא על פיברומיאלגיה, על מיינדפולנס, וכיצד מיינדפולנס יכול לעזור בהתמודדות עם פיברומיאלגיה.

מהי פיברומיאלגיה?

פיברומיאלגיה הינה תסמונת כאב כרונית אשר מתאפיינת בכאבים מתמשכים ורגישות מוגברת באזורים שונים בגוף. אנשים המתמודדים עם פיברומיאלגיה סובלים לרוב גם מעייפות כרונית, הפרעות שינה ומצוקה רגשית משמעותית. הגורם לפיברומיאלגיה נמצא עדיין בסימן שאלה, ולא קיים כיום טיפול שיכול להביא להחלמה מלאה. שיטות הטיפול הנפוצות לפיברומיאלגיה כוללות טיפול תרופתי בתרופות נוגדות דיכאון ומשככי כאבים, לצד גישות לא תרופתיות כמו פעילות גופנית וטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), אשר מטרתן לסייע בהתמודדות עם הסימפטומים ובהפחתת הכאב.

 מה זה מיינדפולנס?

מיינדפולנס היא שיטה המושרשת במסורות בודהיסטיות, אך כיום נמצאת בשימוש נרחב במסגרות קליניות. במיינדפולנס, המטרה היא לאפשר למטופל לקבל את המחשבות, הרגשות והתחושות גופניות שהוא חווה, באופן בלתי שיפוטי. המתרגלים מיינדפולנס לומדים כיצד להתבונן בתחושות ובמחשבות שלהם ללא משוא פנים, באופן שיכול לשפר את יכולות הוויסות הרגשי והגופני, ולהפחית מתח וביקורת עצמית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 כיצד מיינדפולנס יכול לעזור בהתמודדות עם פיברומיאלגיה?

מספר מחקרים מצאו כי התערבויות מבוססות מיינדפולנס הן בעלות פוטנציאל מבטיח לסיוע בהתמודדות עם תסמינים של פיברומיאלגיה. ישנם מספר מנגנונים שבאמצעותם טכניקת המיינדפולנס עשויה להועיל לאנשים המתמודדים עם פיברומיאלגיה :

  1. ויסות כאב: תרגילי מיינדפולנס עוזרים לאנשים לפתח סובלנות רבה יותר לכאב, ולשפר את היכולת לווסת כאב. למשל, במקום להגיב לכאב בפחד, סלידה או כעס עצמי, מיינדפולנס מעודד יחס לא שיפוטי כלפי התחושה. בעוד פחד וכעס יכולים להוביל לעיסוק מוגבר בכאב ולחוויה כאילו הכאב משתלט לחלוטין על החיים, דווקא קבלה של הכאב באופן בלתי שיפוטי יכולה לסייע בוויסות הכאב ואף להפחית את עוצמת הכאב הנתפסת.
  2. הפחתת ביקורת עצמית: פיברומיאלגיה נחשבת ל״תסמונת שקופה״, כלומר, תסמונת שבה לא ברור מה גורם לכאב, ופעמים רבות אין לה ביטויים חיצוניים כלל. אנשים המתמודדים עם תסמונות שקופות עשויים להרגיש ביקורת עצמית מוגברת ואף להתמודד עם ביקורת מצד הסביבה (למשל, אנשים סביבם עשויים לרמוז שהם מגזימים בנוגע לעוצמת הכאב, או אף מדמיינים את הכאב). לפיכך, היחס לכאב עלול להיות מלווה בתחושות קשות של ביקורת עצמית, תסכול, כעס ופחד. תרגול קבלה של הכאב באופן בלתי שיפוטי יכול לסייע בהפחתת הביקורת העצמית והמתח הרגשי סביב הנושא.
  3. ויסות רגשי: מצבי כאב כרוניים, ובפרט כאלו שאין להם תרופה ברורה כמו פיברומיאלגיה, מלווים לעתים קרובות בחרדה, מתח רגשי, עצב ודיכאון. אימון מיינדפולנס יכול לשפר את הוויסות הרגשי ואת החוסן האישי, באופן שיכול לסייע בהתמודדות עם ההשפעות הרגשיות של פיברומיאלגיה.
  4. שיפור איכות החיים: מעבר לניהול סימפטומים, מיינדפולנס יכול לסייע בשיפור איכות החיים הכללית על ידי קידום תחושת רווחה, שיפור דפוסי שינה, וטיפוח מנגנוני התמודדות בריאים יותר.

חשוב לזכור! מחקרים עדכניים מציעים כי טיפולים מבוססי מיינדפולנס יכולים לסייע בהפחתת תסמיני פיברומיאלגיה, כמו כאב, עייפות ומצוקה רגשית. אך עם זאת, יש לזכור כי אנשים שונים המתמודדים עם פיברומיאלגיה מגיבים באופן שונה לשיטות טיפול שונות, ולכן סביר כי לא כל האנשים ימצאו את השיטה הזו נגישה, מתאימה או יעילה עבורם. בחלק מהמקרים, שילוב מיינדפולנס עם טיפולים אחרים כגון CBT או התעמלות גופנית עשוי לספק גישה מקיפה יותר להתמודדות עם הסימפטומים.

לסיכום, מיינדפולנס מהווה תוספת חשובה לארגז הכלים שיכול לסייע לפיברומיאלגיה, כשיטה לא פולשנית ומעצימה להתמודדות עם כאב כרוני ותסמינים נלווים. בעוד נדרש מחקר נוסף כדי לזהות טוב יותר את המנגנונים של פיברומיאלגיה ואת שיטות הטיפול המתאימות לה, תרגול מיינדפולנס מסתמן כשיטה הטומנת בחובה פוטנציאל לשיפור הרווחה והחוסן של אנשים החיים עם פיברומיאלגיה.

Back to top button