מבזקים

אושרה טרומית: הצעה לביטול חובת תשלומי פנסיה לעובדי סיעוד זרים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק עובדים זרים (תיקון – אי־תחולת הסדר פנסיוני על עובד זר המועסק אצל יחיד בענף הסיעוד), התשפ"ג-2023 של חבר הכנסת אריאל קלנר, אליה הוצמדו הצעות של חברת הכנסת שרן השכל, של חבר הכנסת יצחק קרויזר ושל חבר הכנסת אליהו רביבו. 54 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 13 מתנגדים ונמנע אחד, והיא תועבר לוועדת הכנסת לצורך קביעה באיזו ועדה תידון ההצעה. בהצעה מוצע לפטור יחיד שמעסיק שלא במסגרת עסקו או משלח ידו עובד זר בענף הסיעוד, מקיום הוראות הסכם קיבוצי או צו הרחבה לעניין ביטוח פנסיוני. חבר הכנסת אליהו רביבו: "מדובר בסבים שלנו, בהורים שלנו, באחים שלנו. עובד זר מרוויח בישראל לפחות פי 4 משכר המינימום בארץ מוצאו. עובד זר לא מזדקן בישראל, הוא לא יקבל קצבה בגיל הפרישה מקרן הפנסיה שלו. מטרת ההצעה היא לתקן את העוול ולהקל ולו במעט בנטל הבלתי נתפס המוטל על המטופל הסיעודי. הצעת החוק הזו תחסוך אלפי שקלים בשנה לכל מטופל סיעודי".

בשם הממשלה השיב שר העבודה, יואב בן צור: "אנו מדברים על הקשיש הבודד שמעסיק עובד זר. העובד הזר מספק לקשיש היכולת לחיות את חייו בצורה סביבה, על אף מגבלות הגיל. לא מדובר בחברות סיעוד, אלא בצורך בסיסי וקיומי של אותם הקשישים. כך עלות העסקת העובד תהיה פחותה לקשיש, מה שיסייע ליותר קשישים להסתייע בעובדים זרים". בדברי ההסבר להצעה נכתב: "בדרך כלל, יחידים המעסיקים עובדים זרים למטרות סיעוד הם קשישים, חולים סיעודיים, חולים כרוניים ואנשים עם מוגבלות הזקוקים מסיבות רפואיות לטיפול סיעודי צמוד בביתם, והעסקת עובד זר היא החלופה הריאלית היחידה מבחינתם. בפועל לא ניתן לבטח את העובדים הזרים בקרן פנסיה, והתכלית של הפנסיה – מתן קצבה בגיל פרישה אינה מתממשת. לפיכך ומאחר והתכליות של הפרשות למטרת פנסיה אינן מתקיימות, בפועל מדובר בתוספת שכר פיקטיבית רטרואקטיבית שאין לה ערך פנסיוני, היא אינה קשורה כלל להגעה לגיל פרישה ואין לה כל הצדקה חוקית ומוסרית. העובדים הזרים מגיעים לישראל למטרה מוגדרת ולתקופה קצובה ובדרך כלל בארצות מוצאם לא קיים הסדר מקביל. חיובם של אותם מעסיקים שמצבם הכלכלי קשה ממילא, לשאת בתשלומים לפי צו ההרחבה, מעבר ליתר התשלומים שהם נדרשים לשאת בהם, מטיל עליהם נטל כלכלי כבד שרבים מהם אינם יכולים לעמוד בו. משכך, הם נאלצים להימנע מלהעסיק עובד זר בסיעוד".

מליאת הכנסת - ח"כ אוחנה
צילום: נועם מושקוביץ / דני שם טוב, דוברות הכנסת

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תגובה אחת

  1. חשוב מאוד בתור בת לניצולת שואה ששילמה הרבה כסף לפנסיה לעובדי סיעוד זרים במשך 21 שנה שהכביד מאוד על החזקת מטפלת זרה והפיצויים בזמן סיום העבודה פיצויי פנסיה מלבד פיצויי פיטורים שזה חובה

Back to top button