חדשות חוץמבזקים

נחשף סכום הסיוע האמריקני מאז החלה המלחמה בעזה

על רקע ההאשמות של ישראל על כך שממשל ביידן עיכב משלוחי נשק, בכיר אמריקני חשף בשיחות שקיים עם המשלחת הביטחונית בראשות שר הביטחון יואב גלנט כי ארצות הברית העבירה לישראל מאז תחילת המלחמה ב-7 באוקטובר 6.5 מיליארד דולר, כאשר כמעט מחצית מהסכום הזה הועבר במהלך חודש מאי. כך מדווח הבוקר (חמישי) ה"וושינגטון פוסט".

הבכיר בממשל האמריקני, שחשף את הסכומים, הדגיש את עומק התמיכה של ארה"ב בישראל ואמר כי "זוהי התחייבות חזקה ורצינית מאוד".

עם זאת הממשל האמריקני ממשיך לעכב משלוח של פצצות במשקל 2,000 פאונד מחשש שישראל עלולה להשתמש בהן באזורים עירוניים מאוכלסים, כפי שאמר הנשיא ביידן. "אני מאמין שבעלי ברית חייבים לעשות הכל כדי לפתור בעיות בחדרים סגורים" אמר שר הביטחון גלנט במהלך ביקורו. הוא נפגש עם בכירי מערכת הביטחון בארצות הברית כולל מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שר ההגנה לויד אוסטין והיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הגורמים הרשמיים דנו במאמצים לדחוף לעסקה להפסקת אש בעזה ולהחזרת החטופים. זאת למרות שהנשיא ביידן הכריז לפני כמעט כחודש כי מדובר בעסקה ישראלית ונתניהו דחה אותה וטען כי חמאס הוא זה שלא מעוניין בעסקה. כאשר מנגד ארגון הטרור מתעקש שהיא תכלול עצירה מוחלטת של המלחמה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל משטח רצועת עזה.

שר הביטחון גלנט הבהיר בשיחה עם כתבים כי "הקשרים שלנו עם ארצות הברית הם המרכיב השני בחשיבותו לביטחון ישראל, אחרי הצבא הישראלי. אנחנו זקוקים לתמיכה דיפלומטית ופוליטית אמריקאית, הקרנת כוח, אספקת תחמושת ועוד".

לדברי גלנט, הושגה "התקדמות משמעותית" בהסרת מכשולים וצווארי בקבוק שהפריעו להעברת הסיוע. הוא הודה כי הביורוקרטיה המורכבת של מערכת ההעברה נועדה להבטיח שהתחייבויות ארה"ב יתמלאו במלואן.

הבכיר האמריקאי, שתדרך את הכתבים בעילום שם, הוסיף כי ישנם גם בעיות בצד הישראלי שדורשות הבהרה.

במשך שנים, ארצות הברית סיפקה סיוע ביטחוני בסך 3.3 מיליארד דולר לישראל מדי שנה. הקונגרס אישר תוספת של 26 מיליארד דולר בסיוע בזמן מלחמה וסיוע הומניטרי באפריל. עם זאת, הממשל האמריקאי נמנע מלכמת את סכום הסיוע הכולל שהאיץ לישראל מאז תחילת המלחמה.

בתזכיר פנימי שהושג על ידי הוושינגטון פוסט, נאמר שההפסקה במשלוח פצצות כבדות לישראל מייצגת פחות מאחוז אחד מסך הסיוע הצבאי שהעניקה ארה"ב לישראל מאז תחילת המלחמה. גורמים בממשל הדגישו כי משלוח הפצצות הגדולות עדיין נמצא בבדיקה.

ישראל - ארצות הברית - ארה"ב
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

Back to top button