חדשות חוץמבזקים

דאגה במפלגה הדמוקרטית לאחר העימות בין ביידן לטראמפ

ההופעה של ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית, בעימות הראשון מול יריבו דונלד טראמפ, הותירה את חברי המפלגה הדמוקרטית מאוכזבים ומתוסכלים. במהלך העימות, שנערך לקראת הבחירות הצפויות להתקיים ב-5 בנובמבר, ביידן נראה עייף, מבולבל וחסר אנרגיה, במיוחד בפתיחת הדיון. הוא נצפה מכחכח בגרונו ומשתעל לעיתים קרובות, ודיבר בקול צרוד. לעיתים, ביידן אף עצר באמצע המשפטים, ונדמה היה כי הוא מתקשה לארגן את מחשבותיו ולהשלים את דבריו. אפילו סגניתו, קמלה האריס, הודתה כי תחילת העימות הייתה איטית עבורו, אך הדגישה כי הוא הצליח לסיים אותו בצורה חזקה יותר.

סקר שנערך על ידי רשת החדשות CNN לאחר העימות, חשף את עומק הדאגה במפלגה הדמוקרטית. על פי תוצאות הסקר, 67% מבעלי זכות ההצבעה הרשומים סבורים כי טראמפ יצא כמנצח בעימות, לעומת 33% בלבד שהאמינו כי ביידן גבר על יריבו. בתגובה לביקורת, ביידן פרסם סרטון בחשבון הטוויטר שלו, בו הוא מכנה את טראמפ שקרן ומבטיח כי הדמוקרטים ינצחו אותו פעם נוספת. הוא גם התייחס לאופן בו הוא תפקד בעימות שהתקיים באטלנטה, וטען כי הוא מרגיש שהיה "בסדר". כשנשאל האם הוא מודאג מההופעה שלו, ביידן השיב בשלילה והוסיף כי קשה להתעמת עם מישהו שמשקר באופן קבוע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך העימות עלו נושאים מרכזיים כגון היחסים עם ישראל, מצב הכלכלה ומדיניות ההגירה. ביידן טען כי הוא זה שהציל את ישראל כאשר איראן תקפה אותה, בעוד שטראמפ האשים אותו בחוסר תמיכה מספקת בבעלת הברית החשובה של ארה"ב, והוא הפך ל"פלסטיני רע וחלש".

ביידן הודה כי עיכב משלוחי פצצות לישראל, ואילו טראמפ התחמק ממתן תשובה ישירה כשנשאל האם הוא יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית. בנוגע לכלכלה, ביידן האשים את טראמפ בקריסתה בתקופת כהונתו, אך טראמפ השיב כי הכלכלה האמריקאית הייתה הטובה ביותר בהיסטוריה תחת שלטונו. ביידן הגיב בהתנשאות: "רק אתה חושב ככה". בסוגיית ההגירה, טראמפ טען כי צעירות רבות נרצחו בידי מהגרים לא חוקיים שהורשו להיכנס למדינה בתקופת ביידן, אך ביידן מצדו ציין כי מספר המהגרים הבלתי חוקיים ירד ב-40% מאז עזיבתו של טראמפ את הבית הלבן.

עבור ביידן, העימות היה רצוף ברגעים מביכים ומאתגרים. דיבורו היה לעיתים מגומגם ואיטי, והוא נאלץ להשתעל פעמים רבות. אנשי צוותו טענו כי הוא עלה לבמה כשהוא סובל מהצטננות, אך אמצעי התקשורת האמריקאיים דיווחו על פאניקה הולכת וגוברת בקרב שורות המפלגה הדמוקרטית מאחורי הקלעים. זמן קצר לאחר סיומו של העימות, הבינו בכירי המפלגה עד כמה חמור המצב. פעילים דמוקרטים, שביקשו להישאר בעילום שם, תיארו את ההופעה של ביידן כ"נוראית" וחסרת קוהרנטיות.

עימות בין ביידן לטראמפ
עימות בין ביידן לטראמפ. צילום מסך CNN

קייט בדינגפילד, מי שכיהנה כראש מחלקת התקשורת של הבית הלבן עד לפני שנה, הודתה כי ההופעה של ביידן הייתה מאכזבת, וכי אין דרך לייפות זאת. בן רודס, יועץ קרוב לנשיא לשעבר ברק אובמה, הוסיף כי לא ניתן לומר לאנשים שהם לא ראו את מה שהם ראו במו עיניהם. האכזבה הגדולה מתפקודו של ביידן אף הובילה לתהיות האם יש בנמצא מועמד אחר במפלגה שיוכל להחליף אותו. הוועידה הלאומית הדמוקרטית אמורה להתכנס ב-19 באוגוסט בשיקגו, ומועמדותו של ביידן אינה מובטחת, למרות שעד כה איש לא הכריז על כוונתו להתמודד מולו.

בעבר, ביידן רמז כי לולא טראמפ היה מתמודד שוב, סביר להניח שהוא עצמו לא היה בוחר להיכנס למירוץ לנשיאות. אולם כעת, אם ביידן יחליט לפרוש, המפלגה הדמוקרטית תצטרך למצוא מועמד חלופי שיוכל לשקם את מצבה לאחר ההפסד המשפיל בעימות. כלי התקשורת האמריקאיים חזרו והזכירו את הרגעים המביכים של ביידן במהלך העימות, כולל ההתבטאות המגומגמת שלו "סוף סוף ניצחנו את מדיקר" במקום את נגיף הקורונה. טראמפ לא פספס את ההזדמנות להעיר על כך, וציין ש"אני גם לא יודע אם הוא יודע מה הוא אמר".

דיוויד אקסלרוד, אסטרטג בכיר לשעבר בקמפיינים לנשיאות, צוטט ברשת NBC באומרו כי המפלגה הדמוקרטית ביצעה "התאבדות המונית". לדבריו, ביידן נשמע צרוד ועייף, וחיזק את חששות הבוחרים שהוא אינו מסוגל לנצח בבחירות. אקסלרוד הוסיף כי העימות מהווה "מסמר בארון הקבורה הפוליטי" של ביידן. יועץ בכיר לתורם משמעותי של המפלגה הדמוקרטית הביע דעה קיצונית יותר, ואמר כי התקווה היחידה של המפלגה היא שביידן יפרוש או ימות, אחרת אין להם סיכוי לנצח את הבחירות.

לעומת זאת, בצוות הקמפיין של טראמפ הביעו שביעות רצון מהופעתו של המועמד הרפובליקני בעימות. למרות ששיקר והטעה פעמים רבות, ביידן לא הצליח להעמיד את טראמפ במקומו. טראמפ דיבר בצורה שוטפת וקוהרנטית, השמיע האשמות קשות נגד יריבו ונראה חד ונחוש כתמיד. אנשי קמפיין טראמפ הכריזו על "הניצחון הגדול ביותר בהיסטוריה של העימותים לנשיאות", וטענו כי הנשיא לשעבר הדגים מדוע ביידן ראוי לפיטורים מתפקידו. הם הדגישו כי למרות שביידן בילה שבוע שלם במחנה דיוויד כדי להתכונן לעימות, הוא נכשל בהגנה על מחדליו בתחומי הכלכלה וההגירה.

לסיכום, ההופעה המאכזבת של ביידן בעימות הראשון מול טראמפ מעוררת דאגה רבה בקרב הדמוקרטים, ומעלה שאלות קשות לגבי עתידו הפוליטי ויכולתו לנצח בבחירות הקרבות. עם זאת, ביידן ממשיך להתעקש כי טראמפ אינו אלא שקרן סדרתי, ומבטיח להנחיל לו תבוסה נוספת בקלפי. הימים הקרובים יהיו קריטיים עבור ביידן והמפלגה הדמוקרטית, ויעידו האם הם מסוגלים להתאושש מהמכה ולשנות את כיוון הקמפיין לפני שיהיה מאוחר מדי.

תגובה אחת

  1. מה יש לדאוג. הבן אדם חולה וסנילי. תטפלו בו במקום להישתמש בו.
    שחררו את ביידן לחופשי. 😢

Back to top button