איראןמבזקים

הדו"ח הסודי של סבא"א חושף: איראן מתקדמת בדרך לפצצה גרעינית

איראן התקינה מחצית מהמכונות המתקדמות להעשרת אורניום, שעליהן הודיעה בתחילת החודש שתוסיף בהקדם, למתקן התת-קרקעי בפורדו, החצוב בהר, אך עדיין לא הפעילה אותן. כך נמסר בדו"ח סוכנות הפיקוח הגרעיני של האו"ם שפורסם על ידי סוכנות הידיעות רויטרס.

לפני שבועיים הודיעה איראן לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי בכוונתה להרחיב במהירות את יכולת ההעשרה שלה בפורדו על ידי הוספת שמונה מערכות צנטריפוגות מדגם IR-6 בתוך שלושה עד ארבעה שבועות. בתוך יומיים, סבא"א אישרה שהותקנו שתי מערכות.

בדוח חסוי שנשלח היום (שישי) לחברות הסוכנות, נמסר כי מספר המערכות שהותקנו כעת הוכפל. "הסוכנות אישרה כי איראן התקינה ארבע מתוך שמונה מערכות ה-IR-6 האמורות ביחידה 1 במתקן העשרת הדלק פורדו (FFEP)," צוין בדו"ח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
הגרעין האיראני
ארכיון. צילום: סוכנות הידיעות האיראנית "אירנא"

"איראן לא ציינה בפני הסוכנות מתי תתחיל להזין את אחת מהמערכות ביחידה 1 באורניום הקספלואוריד (UF6) או מהי רמת ההעשרה המתוכננת," נכתב בדוח. דיפלומטים מסרו שהוספת מכונות ה-IR-6 היא תגובה להחלטה של מועצת המושלים של סבא"א בת 35 המדינות מה-5 ביוני, הקוראת לאיראן להגביר את שיתוף הפעולה עם הסוכנות ולבטל את ההגבלות האחרונות על הפקחים.

אתמול (חמישי), הודיעה ארצות הברית על סנקציות חדשות המכוונות לסחר הנפט של איראן, בטענה שהיא פועלת בתגובה ל"צעדים של איראן להרחיב את תוכנית הגרעין שלה בדרכים שאינן למטרות שלום".

איראן מעשירה אורניום לרמת טוהר של עד 60%, קרוב לרמת ה-90% המשמשת לייצור נשק, בשני אתרים: פורדו ומפעל ניסיוני מעל הקרקע בנתנז. בפורדו היא משתמשת כרגע בשתי מערכות צנטריפוגות מדגם IR-6 כדי להעשיר ל-60% מ-20%.

הדוח גם ציין כי איראן ביצעה תהליך שנקרא פסיבציה, הכולל הזנת UF6 לצנטריפוגות כהכנה להפרדת אורניום מבלי לצבור אורניום מועשר, בשלוש מערכות של צנטריפוגות מדגם IR-2m ובשלוש מערכות של צנטריפוגות מדגם IR-4 במתקן התת-קרקעי בנתנז.

כור גרעיני - איראן - תחנת כוח גרעינית
ארכיון. המתקן הגרעיני בנתנז. צילום: סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים"

Back to top button