מאמריםמבזקים

מכתב לרמטכ"ל: "גם אדם ערכי וראוי כמוך לא הצליח למנוע את האסון"

סיומה ויינברג שבנו, רון ויינברג ז"ל בן ה-24, נרצח במסיבה בקיבוץ ברעים ב-7 באוקטובר 2023 כתב מכתב לרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי אותו פרסם בעמוד הפייסבוק שלו.

"מעולם לא נפגשנו ואין שום קשר בינינו, אני מכיר אותך אך ורק דרך החשיפה שלך בתקשורת. מתוך הטרגדיה האישית והלאומית, בימים בהם מכונת הרעל מפיצה את השקרים והארס אני מרגיש צורך לומר לך את אשר על ליבי. אתה בתפקידך כרמטכ"ל אחראי למחדל הצבאי הבלתי נתפס שהביא לאסון הנורא שפקד אותנו ב 07.10, ובו גם איבדתי את בני היקר לי מכל. לא יכולה להיות במקרה זה לא סליחה ולא מחילה, רק אכזבה, כעס, צער ושברון לב. אני משוכנע שאתה יודע זאת ואין צורך להסביר או לייעץ לך בעניין זה." כתב ויינברג.

"הסיטואציה בה אתה נמצא והאופן בו אתה מתנהל מאז האסון, חושפים את האדם שאתה ולאותו האדם חשוב לי לומר מספר דברים." המשיך ויינברג, "כאדם ראוי, היית הראשון שלקח אחריות אישית על המחדל. באופן ההתנהלות שלך ניכר השילוב של מחויבות, חוזק, חוכמה, יושר ודוגמא אישית. ערכים ותכונות שכנראה מעולם לא היו, ואם היו אז מזמן נשכחו אצל 64 המנהיגים הנבחרים שלנו המנהלים גם אותך. חשוב לי שתדע שאנו רואים ומבינים שבמחדל ובכישלון הזה אתה לא יתום, ישנם בכירים מעליך, יש הירארכיה – מעליך שר הביטחון ומעל כולם ראש הממשלה אשר בפועל הינו המפקד העליון על הצבא, והצבא כפוף לו. הוא זה שקובע את האסטרטגיה המדינית והוא היחיד השולט על השילוב שבין המדיני לצבאי, הוא קובע את היעדים האסטרטגיים, וגבולות הגזרה שבה הצבא יכול ורשאי לפעול, ומכאן נגזרים אופן התנהלות של המערכת הצבאית והביטחונית."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
רמטכ"ל - חיילים - לוחמים - עזה - מלחמה - הלוי - הרצי -
צילום: דובר צה"ל

הוא הוסיף כי "הדבר נכון הן לגבי המערכת הצבאית והן ולכל מערכת הירארכית אחרת, אין אפשרות שהמערכת המבצעת תצליח במשימתה בעת שהמערכת אליה היא כפופה, זו הנדרשת לקבוע ערכים, מדיניות ואסטרטגיה אינה מתפקדת או פועלת בעיקר מתוך שיקולים זרים ופסולים. באופן התנהלות כזו הכישלון מובטח – עניין של פסע. אנחנו רואים ומבינים את הערכים והאסטרטגיה המדינית שהתווה ראש הממשלה בכל תחומי חיינו. דרכו סלולה בשקרים על גבי שקרים לגבי הכל, השקרים שסיפר ומספר לנו על כמה הוא חזק מול החמאס זו רק דוגמא מייצגת. דרכו המדינית כושלת ומכשילה. והראיה לכך שהממשלה לא לוקחת אחריות על כלום, לא מתפקדת בשום תחום, רומסת את זהות וערכי המדינה, וגורמת לקרע ושסע בתוכנו. הערך העליון והיחיד הינו הישרדות הראש וממשלתו."

עוד כתב ויינברג: "אנחנו רואים את זה בצורה עוד יותר ברורה מאז האסון. בעזה הצבא לא מצליח לבצע את המשימה כפי שיכול ונדרש וזאת בגלל חוסר און מדיני הנובע מאינטרסים פסולים. אותו הדבר בהחזרת החטופים, בצפון, ביחסי חוץ, אבוי גם מול ידידינו, במערכת המשפט, בכלכלה, חינוך, רפואה, תחבורה ולמעשה בכל תחומי חיינו. כך היה לפני האסון וכך ממשיך ביתר שאת גם אחרי האסון. בניגוד לשאר משרדי הממשלה, הצבא בפיקודך בשיתוף זרועות הביטחון התעשתם אחרי האסון וחזרתם לתפקוד מבצעי כנדרש להצלת המדינה. אנחנו רואים ומבינים לאן הוסתה תשומת הלב שלך, של הצבא וזרועות הביטחון בימים שלפני האסון – אל השסע המתגבר שיצרה הממשלה והשפעתו על העם והצבא, ואל האיומים הקיומיים המתגברים מצד אויבינו. ראש הממשלה וחבורתו לא הקשיבו לזעקה היוצאת מהעם לעצור את השסע והדהירה לאסון, ראש הממשלה גם לא הקשיב לאזהרות המפורשות שלך ושל ראשי הצבא וזרועות הביטחון בדבר התגברות האיומים הקיומיים מצד אויבינו. הוא המשיך לדבוק באינטרסים שלו ובעולם השקרים שלו, ובכך כתב את תסריט האסון הידוע מראש. לצערנו הרב גם אדם מוכשר, ערכי וראוי כמוך כשל ולא הצליח למנוע את האסון הנורא."

"אני אציין זאת שוב, למרות הכישלון הבלתי נתפס והבלתי נסלח, בעיני, כאדם אתה אדם ערכי וראוי מהסוג שקיוויתי וחינכתי שהילדים שלי יהיו. חשוב בעיני שהדבר יאמר, שתדע שאנו יודעים, ושלא נשכח זאת אתה וכולנו, בעיקר בימים שמכונת השקרים והרעל עוד מתפקדת. בלב שבור סיומה ויינברג אביו של רון ויינברג ז"ל". כתב לסיום.

רון ויינברג ז"ל
רון ויינברג ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

Back to top button