מבזקיםפוליטי / מדיני

נעמה לזימי: ממשלת ישראל מקצצת את תקציבי הספריות, וזו בעיה

נעמה לזימי צייצה היום (שבת) בנושא קיצוץ תקציב הספריות הציבוריות.

נעמה לזימי: "הספריות הציבוריות – כתבתי רבות על הבעיה הערכית שבפגיעה ובקיצוץ הזה, פה אפרט מה הבעיה עם תזכיר החוק החדש מבחינת הסעיפים שיש בו וההשלכות שלהם. מעבר לקיצוץ של 18 מיליון ש"ח בשנתיים. 12 מיליון בשנה הזאת ו6 מיליון בשנה הבאה, יש פה מצב שמקבע את אי קיום לשון החוק שתוקן ב2007 – החוק אמור היה להצמיד את הסכום הקבוע שהוא 85 מיליון שקלים למדד, אך ההצמדה הזאת לא בוצעה. אם היא היתה מבוצעת, היום תקציב הספריות בחוק היה עומד על 111 מיליון שקלים."

עוד כתבה: "מה שאומר שכרגע מקצצים מהסכום שלא התעדכן כבר 17 שנה למרות שלשון החוק חייבה עדכון צמוד מדד. בעצם תקציב הספריות כרגע נמצא בשחיקה קשה והקיצוץ הזה הוא פגיעה נוספת למרות המצב הנוכחי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היא המשיכה: "סכום הבסיס – החוק החדש דורש שסכום ההשתתפות של הרשות לא יפתח מסכום המדינה. ניכר שמי שכתב את הסעיף הזה לא מבין איך התקצוב עובד כיום וכתב סעיף בעייתי מאד (ואולי זה במכוון). הרשויות היום מממנות כ70% מסכום אחזקת הספריות ואף יותר (על פי מודל טל שפורסם ב23), כיוון שהן מממנות את המבנה, כוח האדם, הוצאות האחזקה ועוד. משרד התרבות מממן רק את הרכש. הסעיף הזה בעצם מייצר מצב בו הרשויות עשויות לצמצם את תמיכתן באופן דרמטי."

לזימי הוסיפה: "מעבר משיטת המכרזים לשיטת תמיכות – ראשית, אומר שיש כיום בעיה עם אופן היישום של השיטה הנוכחית גם בגלל ניהול משרדי בעייתי (כבר כמה שנים) וגם בגלל החברה שזכתה במכרז, אבל מה שעושים פה הוא טעות מכיוון נגדי במקום תיקון המצב הקיים, שיטת מבחני התמיכות שאליו רוצים לעבור בתזכיר החוק החדש, תביא למצב בו מעבירים את כספי הספריות לרשויות באופן לא צבוע, מה שיהפוך את תקציב הספריות ממשרד התרבות ל"קופה קטנה" של הרשויות המקומיות, כאשר לא מעט מאלו מצויות בגרעונות. תוסיפו לזה שבחוק החדש, לשר יהיה שיקול בלעדי להעברת הסכומים לרשויות במבחני התמיכה והנה מצאנו את "שיטת הרמזורים" גרסת הספריות הציבוריות."

היא סיכמה: "ובעיה אחרונה וקריטית – מינוי המועצה. כיום יש מועצה מקצועית ראויה לשטח ולסופרים, החוק החדש מקטין באופן כמעט מוחלט את המינויים המקצועיים ומשאיר כמעט הכל לשר ולשרים אחרים. הכוונה כמובן, למינויים פוליטיים. מועצה שלא תהיה כמעט בכלל עם נציגות מקצועית ותהפוך להיות מנותקת ומטעם. את החוק הזה חייבים לעצור. אנחנו עם הספר. השירות החשוב הזה הוא חלק מאומה שמאמינה בהשכלה, הרחבת אופקים, חשיבה ביקורתית, תרבות, רוח, חינוך ושוויון הזדמנויות."

נעמה לזימי
ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button