יהדותמבזקים

הרבנים הראשיים סיימו את כהונתם בהכתרתם של כאלף רבנים ודיינים

כאלף רבנים התכנסו היום (ראשון) בשעות אחר הצהריים לכנס היסטורי ורב רושם שערכה הרבנות הראשית לישראל לרגל סיום כהונתם של הרבנים הראשים לישראל הרב הראשי לישראל והראשון לציון הגר"י יוסף והרב הראשי לישראל הגר"ד לאו לאחר כ- 11 שנות כהונה. במהלך הטקס הוסמכו על ידי הרבנים הראשים לישראל והוענקו תעודות הסמכה לכ- 1000 רבני עיר ודיינים. הטקס נערך ברוב רושם בבית הכנסת הגדול בירושלים ובסימן תפילות לרפואתו של יו״ר ועדת הבחינות חבר המןעצה הג״ר יהודה דרעי

את בימת הכבוד החגיגית והמרשימה פיארו הרבנים הראשיים לישראל, הרב הראשי לישראל הראשון לציון מרן הרב יצחק יוסף והרב הראשי לישראל מרן הרב דוד לאו, יחד עם הרבנים הגאונים חברי מועצת הרבנות הראשית וכן הדיינים הגאונים חברי בית הדין הגדול וראשי אבות בית הדין, יחד עם השר לשירותי דת ח"כ מיכאל מלכיאלי, מנכ"ל משרדו הרב יהודה אבידן ומנכ"ל הרבנות הראשית לישראל הרב יהודה כהן.

את הכנס הנחה איש התקשורת שלמה קוק אשר ציין בדברי הפתיחה את כהונת הרבנים הראשיים בה נדרשו להכרעות הלכתיות היסטוריות בימים משמעותיים כמגפת הקורונה ומלחמת שמחת תורה והוסיף כי ״אתם מסיימים היום את כהונתכם באופן רשמי בלבד, אך חזקה עליכם כי לרגע לא תחדלו לשאת בגאון את עול הרבנות והנהגת הציבור״. הכנס לווה על ידי החזן אברהם קירשנבאום ומקהלת בית הכנסת הגדול בניצוחו של מאסטרו אלי יפה שהעניקה רגעים מוזיקליים מרגשים. אירוע הפרידה מהרבנים הראשים לישראל החל עם כניסתם של הרבנים הראשים לאולם ברוב רושם תוך שמקהלת בית הכנסת הגדול בניצוחו של מאסטרו אלי יפה מנגנים את שאו שערים ראשיכם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי הפתיחה אמר מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל יהודה כהן "בשנים האחרונות לא נערך טקס מן הסוג הזה בשל אילוצים שונים אולם לנוכח סיום כהונת הרבנים הראשיים, הוחלט על קיום הטקס על אף המצב ובהשתתפות מצומצמת של הנבחנים בלבד, תוך שניתנת האפשרות לצפייה מרחוק ובמעגל סגור לבני משפחותיהם הנרגשים של מקבלי התעודות, שהם עיקרו של בית ולהם מגיע כתר של זהב, בדבריו התייחס מנכ"ל הרבנות על הגידול המבורך במספר הנבחנים ואחוזי ההצלחה הגבוהים שחלה בתקופת כהונתם של הרבנים הראשים לישראל ולעוד כ -1,200 רבנים המוסמכים ליורה יורה, בדבריו ציין מנכ"ל הרבנות הראשית את מלחמתם של הרבנים הראשים בכל הדרכים לשמירה על ממעמד הרבנות הראשית ואמר אומנם את תפקידכם הרשמי ברבנות הראשית אתם מסיימים אך תמשיכו להנהיג את עם ישראל עוד רבות בשנים, בדבריו הודה מנכ"ל הרבנות הראשית להנהלת בית הכנסת על הירתמותם, יחד עם עובדי הרבנות הראשית שפעלו להצלחת טקס זה.

לאחר מכן נפתח היכל התפילה בבית הכנסת הגדול, תוך שהרבנים הראשים לישראל קוראים פרקי תהילים להצלחתם של החיילים ולרפואתו של חבר מועצת הרבנות הראשית הרב יהודה דרעי הזקוק לרחמי שמים, לאחר מכן קראו המשתתפים את פרקי אבינו מלכנו, אחינו כל בית ישראל ותפילה לשלום המדינה ובורכת מי שביל לחיילי צה״ל שנקראו על ידי הרבנים חברי מועצת הרבנות הראשית, תוך שמקהלת בית הכנסת הגדול מלווה את המשתתפים בתפילה.

לאחר מכן הזמין המנחה את הרב הראשי לישראל הראשון לציון מרן הרב יצחק יוסף נשיא בתי הדין הרבנים שמיד בתחילת דבריו, הזכיר את חבר מועצת הרבנות הראשית ויו"ר וועדת הבחינות הרב רפאל יהודה בן אסתר דרעי הזקוק לרחמי שמים שבחן והסמיך את הנבחנים לאחר שסיימו את בחינות הרבנות הראשית.

במהלך הדברים נתן הרב לרבנים המוסמכים הוראות ודרכי התנהגות לרבנים ואמר להם, אתם הרבנים למדתם את היסוד, את השולחן ערוך ואת נושאי הכלים, אך עליכם להמשיך וללמוד ולהכיר את כלל הפוסקים ולא להפסיק אף פעם מלימוד התורה ורק ככה אתם תוכלו לפסוק אליבא דהלכתא וביושר וללא חשש. גם בזמן שאתם מוסמכים ומקבלים את עול הרבנות הראשית נדרש ממכם להמשיך וללמוד ולכתוב חידושי תורה תוך שאתם קובעים עיתים וממשיכים ללמוד ולהעמיק בעומקה של הלכה וכן הורה לרבנים המוסמכים על החשיבות בלימוד ההלכה לציבור. בדבריו התייחס הרב הראשי למאבקים הרבים אותם נדרשו הרבנים הראשים לשמור על כרם הרבנות והדת במדינת ישראל בעת כהונתם במשך ה -11 השנים ואמר להם כי בחסדי השמים, בכל מאבקי הרבנות הראשית כל הרבנים חברי מועצת הרבנות הראשית ודייני בית הדין הגדול, היו יחד בעצה אחת ובדעה אחת בשמירה על כבודה ומעמדה של הרבנות הראשית, כל זה בידידות ובאחווה.

הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית לישראל מרן הגר"ד לאו אמר: "לפני 11 שנה קיבלנו את עול הרבנות לאורך כל השנים הארוכות התמודדנו עם אתגרים לא פשוטים במלחמות צוק איתן וחרבות ברזל, בתקופת הקורונה ועוד, אשר בהם נתנו מענה לסוגיות שמעולם לא עלו על שולחן הרבנות. במהלך הקדנציה לא הכל יכלנו להגיד, אך שמרנו על דברי ההלכה. וידענו תמיד ללכת רק עם השולחן ערוך ולהעביר את המסורת לדורות הבאים. התאמצנו להאהיב שם שמים על הבריות ולקרב לבבות יהודים בינם לבין עצמם ובינם לבין שמים.

בהמשך דבריו התייחס הגר"ד לאו להליך הסמכתו על ידי הרבנים הגאונים בני דורו וסיפר איך שרבותיו ציוו עליו להקפיד לחזור על תלמודו, וכך הוא מבקש מהרבנים המוסמכים, לדאוג לחזור שוב ושוב על הלימוד. דבר נוסף שביקש הרב הראשי מהרבנים המוסמכים לדעת להגיע לכל אחד במקומו ובדרגתו ולדעת איך לדבר עם כל חלקי עם ישראל כל אחד לפי הצורך שלו קודם כל לסייע לו בסור מרע ולאחר מכן ללכת איתו יד ביד בחלק של "ועשה טוב". יחד עם זאת הדגיש הרב כי כל דבר שעושים חייבים קודם כל לראות שזה לפי השולחן ערוך ולהצמד קודם כל להלכה המסורה לנו מדור דור. הרב הראשי סיים בדברי חז"ל שאין לך חביב כמו שליח שעושה שליחותו וזה יהיה ההצלחה שלכם בשליחותכם הקדושה.

ראש ישיבת ׳מרכז הרב׳ חבר מועצת הרבנות הראשית ומ"מ יו"ר וועדת הבחינות הגר"י יעקב שפירא אמר "11 שנים זה לא דבר פשוט, כולנו מודים לרבנים הראשיים על 11 שנים נפלאות ברבנות הראשית, אנחנו מכריזים במעמד הזה, של חלוקת תעודות הסמיכה לרבנים, שהתורה היא משוש ליבנו, והתורה תהיה מליצת טוב להביא ישועה לעם ישראל לחיילי ישראל לשבויים ולפצועים. בדבריו התייחס הרב שפירא לזכותם של נשות האברכים על הזכות הרבה בעצה ובתושיה ובעזרה בהם הם סייעו לרבנים ללמוד ולעבור את הבחינות בהצלחה.

שר הדתות מיכאל מלכיאלי אמר בטקס הפרידה לרבנים הראשיים לישראל: "תקופת הנהגתם של מרנן כב' הרבנים הראשיים שליט"א תיזכר כתקופה מאתגרת מאין כמותה, מגפת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל שהביאו עימם אתגרים רבים ומורכבים מאד, עמידתם האיתנה של הרבנים שליט"א אל מול רוחות רעות היא זו שנתנה לנו הפקידים את הכוח לעמוד מול הפרצות השונות ובראשן פירצת הכשרות".

עוד מדברי השר מלכיאלי: "לפני למעלה מעשור כולנו זוכרים את מרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל מניח את הגלימה והמצפנת על בנו מרן הראש"ל שליט"א, יחד עם הגאון הרב לאו שליט"א. רגע בו הם קיבלו את ההנהגה עד ליום זה בו אנו נפרדים מהם, ברצוני לברך את כב' הרבנים הראשים בברכת "ימים על ימי מלך תוסיף, שנותיו כמו דור ודור".

מנכ"ל המשרד לשירותי דת יהודה אבידן והתייחס להליך הבחירות לרבנים הראשים ואמר: "הרבנות הראשית נמצאת בתקופה סוערת ולצערי ביום שלישי הקרוב, לאחר 102 שנים לא יהיו רבנים ראשים לישראל. אך כל זה כי אנחנו נלחמים לשמור המוסד החשוב הזה, בהתאם להלכה שהורו לנו הרבנים הראשים, יושבים פה הרבנים יחד עם חברי מועצת הרבנות הראשית ודייני בית הדין הגדול, אחת המלחמות שאתם משארים לנו עם עזיבתכם, הפרצה החמורה ביותר שמנסים לכפות על הרבנות הראשית מינוי של רבניות במסווה של רבנים, מנסים ובניגוד להלכה גם מנסים לכפות על הרבנות הראשית לבחון נשים ולהסמיך אותם כרבניות. הרבנים עומדים כאיתן על כך שלא יאפשרו לדברים הללו לקרות.

עוד אמר: "זה לא עוד פרצה קטנה, אלא מנסים להרוס את מוסד הרבנות ואנחנו מבטיחים לכם הרבנים הראשים, שאנחנו נפעל בדרכם ובדרך שאתם הורתם הנחלתם לנו. משום מה, יש מי שחושב במשרד המשפטים ובמקומות אחרים שחושבים שיש רבנים שיקבלו את הפרצות, אני מודיע לכם מכאן אין רב חבר מועצה או דיין בבית הדין הגדול שמוכן לעמוד מאחורי הפרצה הזאת ולפעול בניגוד להלכה. אני מבטיח לרבנים הראשים שאנחנו נלחם בכל דרך ונעמוד על המשמר על כבודה של הרבנות הראשית בהתאם למה שהנחלתם לנו."

בדבריו התייחס המנכ"ל לניסיונות במציאת פתרונות ושהשר וצוות משרדו הציעו למשרד המשפטים אשר כללו הצעות, בין היתר, של מינוי 10 נציגות ציבור שימונו על ידי השר לשירותי דת , כך שהגוף הבוחר יימנה כ- 28 נשים, אך כלל ההצעות נדחו בחוסר הסכמה על ידי משרד המשפטים, תוך התעקשות אך ורק על מינוי נשים כרבניות ובניגוד לעמדת הרבנים הראשים ומועצת הרבנות הראשית. בסיום דבריו אמר מנכ"ל המשרד לשירותי דת יהודה אבידן לרבנים הראשים: "אומנם מיום שלישי אין רבנים ראשים למדינת ישראל, כל זה יהיה אך ורק בתואר, את הדרך שלכם אתם תמשיכו ואנחנו נפעל למלאות את השליחות שלכם ולשמור על מוסד הרבנות בהתאם לגדרי ההלכה וההחלטות אותם קיבלתם ועל החיבור והאחדות שיש מסביב למוסד החשוב הזה.

צילום: אריאל אוחנה
הרבנות הראשית לישראל
צילום: אריאל אוחנה
הרבנות הראשית לישראל
צילום: אריאל אוחנה
הרבנות הראשית לישראל
צילום: אריאל אוחנה
הרבנות הראשית לישראל
צילום: אריאל אוחנה
הרבנות הראשית לישראל
צילום: אריאל אוחנה
הרבנות הראשית לישראל
צילום: אריאל אוחנה
הרבנות הראשית לישראל
צילום: אריאל אוחנה
צילום: אריאל אוחנה
צילום: אריאל אוחנה
צילום: אריאל אוחנה
צילום: אריאל אוחנה
צילום: אריאל אוחנה
צילום: אריאל אוחנה
צילום: אריאל אוחנה
צילום: אריאל אוחנה
צילום: אריאל אוחנה
הרבנות הראשית לישראל
צילום: אריאל אוחנה

Back to top button