בריאותמבזקים

בעקבות יוקר המחיה – פערי בריאות מתרחבים ואי-ביטחון תזונתי גובר

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי קיימה היום (שני) דיון בנושא הפיקוח על מחירי המזון ויוקר המחיה בישראל. בדיון עלתה תמונת מצב מדאיגה של שוק המזון ביוקר המחיה בישראל בישראל והשלכותיו על בריאות הציבור.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי "כלל המשרדים כולם נחלו כישלון חרוץ בטיפול ביוקר המחייה. לא נעשה דבר. הוועדה התכנסה כמה פעמים וביקשה מסמכים, תשובות ומענים וכלום לא נעשה. הכישלון המוחלט של המשרדים שלא הגדילו לעשות בתוכניות גם פשוטות שיוכלו להוריד את יוקר המחייה. ישראל שגם ככה במצב קשה, נמצאת בכאוס של מחירים ובמקום כזה רע שאנחנו שניים בעולם אחרי שוויץ ביוקר המחיה.

ד"ר יונתן בצלאל, סמנכ"ל תקציב והמפקח על המחירים במשרד הכלכלה והתעשייה, פתח את הדיון בהצגת פעולות המשרד: "עם כניסתי לתפקיד עשיתי ניתוחי שוק. בכל מוצר יש שוק ריכוזי ששולטים בו חברה אחת או שתיים. כדי לפקח יש להבין שיש רווחיות מוגזמת, ואז יש עילה לפיקוח." ד"ר בצלאל תיאר את המאבק המשפטי שהתנהל מול החברות ואת התוצאה החיובית: "הוצאתי מכתבים ל-17 חברות, לאחר מכן קיבלתי עתירה ובג"צ הורה על עצירת המהלך. בחודש מאי בג"ץ דן בצורה מעמיקה, והחברות הבינו שיש לי סמכות לדרוש את הנתונים." הוא הדגיש כי "עצם ההבנה של החברות שיש רגולטור שמפקח תגרום להפחתת מחירים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, הזהיר מפני ההשלכות הבריאותיות של המצב הנוכחי: "פערי הבריאות גדלים במיוחד כעת בזמן המלחמה, וכיום אנו מפקירים את בריאות הציבור מכיוון שמחירי המוצרים המזיקים זולים בניגוד למחיר מוצרי המזון הבריאים שהם יקרים."

אניטה יצחק מהרשות להגנת הצרכן הדגישה את חשיבות התנהגות הצרכן: "יש להרחיב את השוק ולהכניס שחקנים נוספים, אבל חלק ניכר זה ההתנהגות של הצרכן. הצרכן צריך להיות אקטיבי ולהושיט יד למתחרים נוספים ולא רק למותג המוביל." היא הוסיפה כי הרשות עושה מאמצים רבים להוביל את הצרכן לחשיבה אחרת, כולל השוואת סלי קניות ושיתוף פעולה עם אמזון למיפוי מחירי מזון.

ד"ר דורית אדלר, נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא: "יש להנגיש לכלל הציבור סל מזון בריא, בר קיימא ומפוקח. הפיקוח על המחירים עובד מצוין, ולכן יש להכליל אותו על המזון הבריא." היא קראה להחזרת המס על משקאות ממותקים והרחבתו למזונות מזיקים נוספים, וכן להכנסת קטניות ולחם מקמח מלא לסל המזון הבריא המפוקח.

ד"ר מורן בלייכפלד מגנאזי ממשרד הבריאות הציגה נתונים מדאיגים: "מ-2 מחקרים שעשינו עולה כי האוכלוסייה בשכבות החלשות לא רוכשת מזון בריא, ואילו המזון המזיק לא שונה בין השכבות השונות. אנו רואים פער של למעלה מ-40% בין הרשת הזולה לרשת היקרה." היא קראה לגיבוש תכנית אסטרטגית ארוכת טווח שתכלול גם התייחסות לחקלאים.

נציגת משרד האוצר, עפרי אשל, הזהירה מפני השלכות לא רצויות של פיקוח מחירים: "כשאנו מטילים פיקוח על מחירים הדבר צריך להיעשות בצורה מקצועית, משום שיכולים להיות עיוותים (אפקט הבומרנג) ולפגוע בצרכן הקצה."

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי, סיכם את הדיון באומרו: "יש שוק ריכוזי, יבואנים צבועים ומלחמה, ולא ניתן להמשיך עם מצב זה. נמשיך לעקוב אחר הנושא ולדרוש פתרונות מעשיים להורדת יוקר המחיה ושיפור הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל." היו"ר הודיע על ישיבה מקיפה בנושא בשבוע הבא.

ביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ביקורת המדינה
צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

Back to top button