מבזקיםצרכנות

אושר סופית: הצעת חוק להגברת התחרות בענף הפארם

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שלישית את הצעת חוק קידום התחרות בענף המזון (תיקון מס' 8 והוראת שעה), התשפ"ד–2024 של חבר הכנסת ינון אזולאי וקבוצת חברי כנסת. 45 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול ארבעה מתנגדים.

מוצע לקבוע כי האיסורים וההגבלות על ספקים וקמעונאים הקבועים בחוק קידום התחרות בענף המזון, וביניהם איסור התערבות של קמעונאי במחיר שגובה ספק מצרכן בעבור מצרך וחובת דיווח לממונה על התחרות על מחזור מכירות שנתי – יחולו גם על חנויות פארם וקמעונאי פארם גדול.

לעניין זה, מוצע כי "קמעונאי פארם גדול" יוגדר כקמעונאי פארם שמחזור המכירות שלו בחנויות הפארם עולה על כ-270 מיליון שקלים חדשים, ו"חנות פארם" תוגדר כחנות שבה נמכרים דרך קבע מוצרי פארם, בין השאר, מוצרי טואלטיקה ותמרוקים, ויותר מרבע ממחזור המכירות בה הוא ממכירת מוצרי פארם כאמור.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד מוצע לקבוע הוראת שעה לתקופה של חמש שנים, לפיה רשות התחרות תבחן פתיחת סניפים במרכזים מסחריים, בשטח של בין 3,000 מ"ר ל-35 אלף מ"ר, כשבסביבה שלהם קיימת חנות נוספת של אותה רשת פארם.

ח"כ ינון אזולאי, יוזם ההצעה: "הצעת החוק באה ואומרת שתהיה תחרות גם בפארם. לא יכול להיות שהם הוחרגו. כולם יהיו בתחרות בענף המזון. מונופול אחד לא ישלוט בשוק. כל אחד לא יוכל לפתוח איך שהוא רוצה ומה שהוא רוצה. ההצלחה של הצעת החוק נמדדת ברגע שיהיה שינוי בשוק. נלחמנו פה במונופולים, בגופים חזקים במשק. תחרות בריאה זו תחרות שיש יותר אנשים שמשחקים במשחק. אם זו תהיה הצלחה נדע רק אם נראה ירידה במחירים בעוד זמן מה, ואם לא – נכשלתי בהצעה הזו".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 קובע הוראות לעניין התנהגויות שעלולות לפגוע בתחרות ולהביא לעליית מחירים לגבי כל אחד משלושת יחסי הכוחות העיקריים בתחום שיווק מוצרי מזון: קמעונאי-ספק, קמעונאי-קמעונאי וקמעונאי-צרכן. לעניין יחסי קמעונאי-ספק וקמעונאי-קמעונאי הרגולטור המוסמך לפקח על יישום הוראות החוק הוא הממונה על התחרות, ואילו לגבי יחסי קמעונאי-צרכן – הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן.

פרק ב' לחוק, שעניינו הסדרת פעילות ספקים וקמעונאים, קובע בין השאר חובות מוגברות שיחולו על קמעונאים גדולים ועל ספקים גדולים, המוגדרים בחוק על פי היקף המכירות שלהם. בשל מספרן המצומצם של רשתות הפארם ובהתחשב בנתונים שהובאו בפני ועדת הכלכלה של הכנסת, ולפיהם אחת הרשתות מחזיקה בנתח שוק משמעותי ביותר והיא בעלת פריסה רחבה בכל הארץ, מוצע להחיל את הוראות פרק ב' לחוק על רשתות הפארם".

ח"כ ינון אזולאי
ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button