איראןמבזקים

איראן: "אם ישראל תפתח במלחמה כוללת, נפעל בכל האמצעים לצד חיזבאללה"

כמאל חרזי, ראש המועצה האסטרטגית של איראן ליחסי חוץ, הזהיר היום (שלישי) כי אם ישראל תפתח במתקפה כוללת נגד חיזבאללה, היא תסתכן במלחמה אזורית. חרזי הדגיש כי במצב כזה, טהראן ו"ציר ההתנגדות" יתמכו בתנועה המיליטנטית הלבנונית עם "כל האמצעים".

בריאיון לעיתון הפייננשל טיימס, חרזי הצהיר כי הרפובליקה האסלאמית אינה מעוניינת במלחמה אזורית וקרא לארצות הברית להפעיל לחץ על ישראל כדי למנוע הסלמה נוספת. כאשר נשאל האם איראן תתמוך בחיזבאללה צבאית במקרה של סכסוך כולל, אמר חרזי: "כל העם הלבנוני, המדינות הערביות וחברי ציר ההתנגדות יתמכו בלבנון נגד ישראל." הוא הוסיף, "ישנה אפשרות להרחבת המלחמה לכל האזור, במצב כזה כל המדינות, כולל איראן, יהיו מעורבות. במצב כזה, לא תהיה לנו ברירה אלא לתמוך בחיזבאללה בכל האמצעים."

חרזי הדגיש כי "הרחבת המלחמה אינה אינטרס של אף אחד – לא של איראן ולא של ארה"ב. "בנוגע לבחירות לנשיאות באיראן ומדיניות החוץ של המדינה, ציין חרזי כי אמנם ישנם "כמה הבדלים" בין גישות המועמדים, אך "אסטרטגיית מדיניות החוץ הכללית" נקבעת על ידי המנהיג העליון של המהפכה האסלאמית, האייתוללה עלי חמינאי, ותישאר זהה. "אם הם (המדינות המערביות) יחליטו לשתף פעולה, אנחנו מוכנים לשיתוף פעולה", הוסיף חרזי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חרזי ציין כי הרפובליקה האסלאמית תהיה מוכנה לקיים משא ומתן בלתי ישיר עם וושינגטון בנוגע לתכנית הגרעין של טהראן תחת ממשלה חדשה, אם זה יוביל לחזרת ארצות הברית להסכם הגרעין שנחתם ב-2015 עם המעצמות, הידוע בשם תכנית הפעולה המשותפת המקיפה (JCPOA).

"אנחנו לא בעד בניית נשק גרעיני," אמר חרזי, כשהוא מציין את הפסק ההלכה שהוציא האייתוללה חמינאי בשנת 2003 שאוסר על פיתוח נשק גרעיני. הוא הוסיף שאם איראן תתמודד עם איום קיומי, "באופן טבעי נצטרך לשנות את הדוקטרינה שלנו."

חרזי הזהיר שאם המערב יפעיל את הסעיפים להחזרת הסנקציות של האו"ם, שהוסרו כשטהראן חתמה על ההסכם, בתגובה להרחבת התכנית הגרעינית של איראן, "תהיה תגובה חריפה מאיראן מבחינת שינוי אסטרטגיית הגרעין שלה."

"עד כה לא החלטנו להרחיק מעבר להעשרה של 60 אחוז," הוא אמר והוסיף "אך ניסינו להרחיב את הניסיון שלנו על ידי שימוש במכונות שונות ובסטים שונים."

בעניין המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, חרזי התעקש כי טהראן ניטרלית בסכסוך והוסיף כי איראן מכרה מל"טים לרוסיה לפני המלחמה. כאשר נשאל על דאגות המערב שאיראן יכולה למכור טילים למוסקבה, הוא אמר, "היו האשמות כאלה, אך זה לא נכון." עם זאת, הוא אמר שאין "שום מכשול בין איראן לרוסיה בעסקאות נשק", והוסיף שטהראן נמצאת במשא ומתן לרכישת מטוסי קרב רוסיים. "אנחנו עומדים לחתום על הסכם אסטרטגי מקיף עם רוסיה בעתיד הקרוב," אמר חרזי.

כמאל חרזי, ראש המועצה האסטרטגית של איראן ליחסי חוץ
כמאל חרזי, ראש המועצה האסטרטגית של איראן ליחסי חוץ. צילום: אירנא

Back to top button