מבזקיםרצועת עזה

דיון על שלוש הצעות חוק נגד פעילות אונר"א

ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, התכנסה היום (שלישי) לדיון בשלוש הצעות חוק הנוגעות לפעילות אונר"א.

ההצעה הראשונה, של ח"כ בועז ביסמוט, מציעה לאסור על אונר"א לפעול בשטחה הריבוני של ישראל, כך שהיא לא תפעיל כל נציגות, לא תספק כל שירות ולא תקיים כל פעילות ,בין במישרין ובין בעקיפין בירושלים. הייעוץ המשפטי לוועדה הציג לחברי הוועדה נוסח מוצע להצעה זו. ח"כ ביסמוט: "יש את העניין האופרטיבי והוא שאונר"א צריכים להיענש בטח בירושלים, ויש את העניין הדקלרטיבי. אני לא רוצה שהחוק יתמסמס והשאלה הגדולה כמה אתה מוכן להתפשר על מנת שהחוק הזה יעבור."

ההצעה השנייה, של ח"כ יוליה מלינובסקי, מבקשת להכריז על אונר"א כארגון טרור וכן כי מדינת ישראל תפסיק את יחסיה עם אונר"א בין במישרין ובין בעקיפין. ח"כ מלינובסקי: "זה חוק מוסרי שלנו כלפי נפגעי ה7.10, בעייני אונרא לא צריכה להתקיים כלל, לא בירושלים לא באיו"ש ששם היא סניף של הפתח ולא בעזה ששם היא סניף של החמאס. בעיניי אונר"א זה ארגון טרור לכל דבר ועניין, אפשר לשקר לעצמנו ולסגור כיתות לימוד ל700 ילדים בירושלים אבל כל השאר יישאר."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ההצעה השלישית, של ח"כ רון כץ, מבקשת לקבוע כי הוראות פקודת החסינויות וזכויות היתר של האומות המאוחדות לא יחולו על אונר"א, על פקידיה או על בני האדם המועסקים מטעמה. ח"כ כץ: "ההצעה שלי מדברת על שלילת הטבות, שהיא מקבלת מעיריית ירושלים כמו ארנונה. היה אפשר להסתפק גם בתקנות ששר החוץ יוציא אבל לצערי הוא בחר שלא להוציא צו כזה." במהלך הדיון נידונה השאלה האם להתמקד בהצעה הראשונה של ח"כ ביסמוט, לפי הנוסח שהציע הצוות המשפטי או האם למזג את שלושת ההצעות.

אדם וולפסון, יועץ משפטי למל"ל: "אנחנו רואים את השינויים המוצעים בהצעה של ח"כ ביסמוט ככיוון חיוב ומבקשים לקבל שבוע כדי להעביר הערות. לגבי ההצעות של חברי הכנסת מלינובסקי וכץ, ועדת שרים לחקיקה ביקשה שהן ימוזגו עם ההצעה של ח"כ ביסמוט, שהמשך הליכי החקיקה יקודמו בהסכמת המשרדים הרלבנטיים, ושנוסח הצעות החוק לא יפגעו בהתחייבויות בין לאומיות של ישראל ושלא יפגעו בסיוע ההוניטרי."

לירון סביון ממשרד האוצר: "מדובר בהצעה תקציבית מכיוון שאונר"א נותנת שירותים כמו מים וחשמל וככל שהם יופסקו ,עיריית ירושלים תצטרך לספק אותם. אנחנו נמצאים בשלב מיפוי של כלל העלויות." לכך הגיב יו"ר הוועדה אדלשטיין והזכיר שההצעה קיבלה את אישורה של ועדת השרים לענייני חקיקה בה חבר שר האוצר."

לירון יפלח, סמנכ"לית המשרד לענייני ירושלים: "המשרד עובד בחצי השנה האחרונה על מיפוי נרחב של כלל השירותים שמספקת אונר"א בירושלים. אנחנו יודעים בדיוק אילו שירותים נדרשים במצב שאונר"א יוצאת מהאזור ואילו פערים וחוסרים קיימים. אנחנו יודעים לתת מענה באופן מיידי, הצלחנו לאתר תקציב לצורך העניין. אנחנו עובדים בשיתוף מלא עם עיריית ירושלים.

יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין: "אנחנו זוכרים את האווירה אחרי ה7.10 ששורה של מדינות הודיעו על השהיית המימון, והרגשנו שסוף סוף יש הצלחה מדינית, אבל ככל שאנחנו מתרחקים מהאירוע, יותר ויותר מדינות מחזירות את המימון בטענות שאין אלטרנטיבה. עכשיו האירוע הופך להיות מורכב יותר וישנה התלבטות האם להמשיך וללכת על עוד מקצה שיפורים, כאשר אנחנו עלולים להגיע לקו הסיום כשאונר"א כבר ארגון סופר לגיטימי. על משרדי הממשלה לפעול במהירות על מנת שלא נפספס את הרכבת." יו"ר הוועדה אדלשטיין נעתר לבקשת המשרדים לקבל שבוע על מנת להעביר את הערותיהם והודיע כי ישב עם מגישי ההצעות על מנת להחליט האם למזג את ההצעות או לקדם כל אחת בנפרד.

ועדת החוץ והביטחון
צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ
ועדת החוץ והביטחון
צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ
ועדת החוץ והביטחון
צילום: דוברות הכנסת -נועם מושקוביץ

Back to top button