מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר סופית: תיקון לחוק הגנת הצרכן למניעת עליית מחירים בעת חירום

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 69), התשפ"ד–2024 של חברי הכנסת דוד ביטן, ינון אזולאי וקבוצת חברי כנסת, שמטרתו למנוע עליית מחירים של מוצרים חיוניים בזמן חירום. תשעה חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.

הצעת החוק קובעת כי אם הוכרז מצב חירום ושוכנע שר הכלכלה והתעשייה כי יש חשש ממשי שעוסקים ינצלו את מצב החירום כדי להעלות מחירים של טובין חיוניים או שירותים חיוניים, רשאי השר, בהתייעצות עם שר האוצר, להכריז כי בתקופה כפי שתיקבע, יראו עוסק המציע, מציג או מוכר טובין חיוניים או שירותים חיוניים במחיר העולה באופן משמעותי וחריג על מחירו הממוצע, כמי שמפעיל השפעה בלתי הוגנת.

עוד מוצע לקבוע כי הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן והממונה על התקציבים במשרד האוצר יקבעו, אם הוכרזה הכרזה כאמור, על אילו טובין ושירותים חיוניים יחול ההסדר המוצע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "במצבי חירום, ובהם המצב הביטחוני המיוחד השורר במדינה מאז יום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), עשויה להידרש התערבות רגולטורית כדי למנוע ניצול לרעה של המצב להעלאת מחירים של מוצרים או שירותים במידה ניכרת וחריגה ביחס למחיר המקובל, ולהבטיח שמוצרים ושירותים חיוניים יישארו זמינים לכלל האוכלוסייה גם בתקופת מצב החירום. מוצע לתקן את חוק הגנת הצרכן ולהוסיף לו הוראה מיוחדת שתאסור על עוסק להפעיל השפעה בלתי הוגנת באמצעות העלאת מחירים ניכרת וחריגה של מוצרים או שירותים חיוניים בעת מצב חירום".

כנסת ישראל - הכנסת - מליאת הכנסת - הצבעה - דיון בכנסת
ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button