מבזקיםרצועת עזה

מקורבים בחמאס לסינוואר: "מעטים בלבד יודעים את מיקומו המדויק"

מזה שמונה חודשים מתנהלת מלחמה עקובה מדם בין ישראל לחמאס ברצועת עזה, ומאז תחילתה באוקטובר האחרון, הציבה ישראל בראש מטרותיה את איתור ולכידת מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר. מדובר על משימה שהוצגה בפני הדרג הצבאי והפוליטי בישראל כראשונה במעלה, על רקע ההאשמות המוטלות עליו באשר לתכנון מתקפת השביעי באוקטובר. מתקפה זו, בה נרצחו מאות ישראלים ונחטפו כ-240 אזרחים, זעזעה את ישראל ונתפסה כהתקפה מתוכננת היטב מצד חמאס.

למרות המאמצים העצומים שהושקעו מצד צה"ל, מאזורים שונים בצפון הרצועה ועד דרומה, ובכלל זה חאן יונס וערי רפיח, נותר סינוואר מסתתר. עד כה, פרט לסרטון קצר שצולם בתחילת המלחמה בו נראה סינוואר מתהלך יחד עם משפחתו באחת המנהרות ברצועה, לא נמצא לו כל זכר. הסרטון עצמו, שצולם ככל הנראה בחאן יונס, היווה הוכחה ראשונה לקיומו מאז תחילת הקרבות, אך מעבר לכך נותרה ישראל ללא מידע אודות גורלו.

לאורך המלחמה, בכירים ישראלים טענו בביטחון כי סינוואר מסתתר במנהרות בחאן יונס, ואף הצהירו מדי פעם כי הם מתקרבים אליו. אלא שהמציאות טפחה על פניהם, וחרף הרחבת החיפושים לרפיח ולמקומות נוספים, נותר סינוואר חופשי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המבצע הנרחב לאיתור סינוואר ועמיתיו מהנהגת חמאס חושף ליקויים חמורים במערך המודיעיני הישראלי. שאלות רבות מתעוררות סביב יכולתו של סינוואר להימלט לאורך זמן, למרות התקפות הרסניות שפגעו כמעט בכל אזור ברצועה, הן מעל הקרקע והן מתחתיה.

ממקורות בחמאס נמסר לעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי הצלחתו של סינוואר להימלט אינה מעידה על ניתוקו מהעולם החיצון. לדברי המקורות, סינוואר נמצא בקשר תמידי עם הנהגת חמאס, הן בעזה והן מחוצה לה, ומתעדכן באופן רציף על הנעשה. הוא שותף להחלטות חשובות ומתייעץ עם עמיתיו בדרכים שונות, כאשר יכולתו להסתתר ולנהל את הקשרים הללו מציגה כשל ברור של מנגנוני הביטחון הישראלים.

המגעים עם סינוואר אינם פוסקים, במיוחד ברגעים קריטיים של המו"מ המתנהל, ולפי מקורות בחמאס הוא שומר על קשר רציף עם ראש הלשכה המדינית, איסמאעיל הנייה. למרות שסינוואר נעלם מעיני הציבור, הוא ממשיך לפקח מקרוב על ההתרחשויות ולהביע את עמדותיו בנוגע ליוזמות שונות שהוצגו במהלך המלחמה.

גורמים בחמאס ציינו כי סינוואר הצליח להתחמק ממספר ניסיונות חיסול ישראליים וכי הוא נעזר בקבוצה מצומצמת ביותר של אנשים היודעים על מקום הימצאו ומסייעים לו להמשיך לתפקד. מעטים בלבד יודעים את מיקומו המדויק או כיצד מתבצע הקשר איתו, אך ידוע שהוא ממשיך לנהל את העניינים ברצועה במלוא המרץ.

ממצאי המבצע הקרקעי בחאן יונס הובילו את ישראל למסקנה שסינוואר ממשיך להסתתר במנהרות חמאס, אך ללא ראיות מוחשיות לכך. אף שהצבא הכריז על הרס המנהרות והפגיעה בתשתיות חמאס, סינוואר נותר בלתי מושג.

בזמן שישראל מחפשת דרכים לשים את ידה על סינוואר, כולל הרעיון להגלות את הנהגת חמאס מחוץ לעזה, העמידות שמפגין סינוואר במסתורו הופכת למוקד תשומת לב. בהינתן הנסיבות, קשה להניח שסינוואר ייעתר לרעיון להגלות אותו מהרצועה. לדברי מקורביו, הוא רואה לנגד עיניו רק שתי אפשרויות – השגת תנאי ההתנגדות להפסקת הלחימה והשגת עסקת שבויים או מוות.

בהנהגת חמאס קיים קונצנזוס סביב עמדתו של סינוואר, הרואה בנכונות להתעמת עם ישראל על תנאיה הנוקשים. מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ממשיך להדגיש את סירובו לסיים את הלחימה באופן שייתן לחמאס ולסינוואר תחושת ניצחון או יכולות שיקום בסיום המלחמה. עבור ישראל, תפיסתו של סינוואר חי או מת הפכה לסמל במאבק הארוך והמאתגר בעזה.

מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר

Back to top button