מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בטרומית: הגבלות בעניין הטלת מעצר מנהלי על אזרח ישראלי

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק סמכויות שעת חירום (מעצרים) (תיקון – מעצרים מינהליים בגין חברות בארגון טרור), התשפ"ד-2024 של חבר הכנסת שמחה רוטמן. 54 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 51 מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בהצעה.

מוצע לקבוע כי הוראות חוק סמכויות שעת-חירום (מעצרים), התשל"ט-1979 לא יחולו על אזרחים ישראליים. עוד מוצע כי אם לשר ביטחון יש יסוד סביר להניח שאזרח מדינת ישראל הוא חבר בארגון טרור שמנוי בתוספת לחוק, ניתן יהיה להחיל את הוראות החוק לגביו, לתקופה שיקבע שר הביטחון ושלא תעלה על שנתיים, אלא אם קיבל אישור מוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת להאריך את תוקף הצו. בנוסף, מוצע להסמיך את שר הביטחון, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, להוסיף ארגוני טרור לתוספת בחוק.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת הצעת חוק זו היא להגביר את ההגנות הקיימות על חירותם של אזרחי ישראל בהתאם לעקרונות הקבועים בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. המחויבות הראשונה במעלה של כל מדינה היא לאזרחיה, לביטחונם, לשלומם ולחירותם, וגם הזכויות הדיוניות שנועדו לשרת את הזכויות המהותיות הללו חייבים להישמר להם במידת האפשר."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"על כן הצעת החוק קובעת כי לא ניתן לעצור במעצר מנהלי אזרח של מדינת ישראל, אלא אם כן יש לשר הביטחון יסוד סביר להניח כי האדם חבר בארגון טרור ששם לו למטרה לפגוע בעצם קיומה של המדינה או לבצע מעשי טרור באזרחיה. האבחנה הזו מתחייבת מעצם העיקרון של דמוקרטיה מתגוננת שאינה מחויבת לספק הגנות למי שמבקש להשמיד את עצם המסגרת המדינית או שהוא אויב המדינה".

מליאת הכנסת - כנסת ישראל - דיון במליאה
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button