איראןמבזקים

זה הנשיא הנבחר של הרפובליקה האסלאמית | מה צפוי לאיראן תחת הנהגתו?

עם הכרזת התוצאות הרשמיות של הסיבוב השני בבחירות לנשיאות איראן, נבחר מסעוד פזשכיאן, מנתח לב איראני לשעבר, להיות הנשיא התשיעי של הרפובליקה האסלאמית של איראן. פזשכיאן השיג 53.6% מהקולות, בהתמודדות מול המועמד השמרן ג'לילי כששיעור ההצבעה כללי עמד על 49.8%. פזשכיאן ידוע בגישתו הרפורמיסטית ותומך נלהב של משמרות המהפכה. הוא אף הביע התנגדות להכללתם ברשימת ארגוני הטרור על ידי ארה"ב ומדינות נוספות.

מסעוד פזשכיאן - סעיד ג'לילי - בחירות נשיאות איראן
צילום: tehrantimes

בתחום הגרעין נראה כי פזשכיאן פתוח יותר לקיים משא ומתן עם מדינות המערב ופרשנים אף מעריכים כי בתקופת נשיאותו האוכלוסייה באיראן עשויה אף לחוש בהקלה מסוימת בנוגע לדיכוי ששרר תחת קודמו. עם זאת, במדיניות החוץ לא צפוי שינוי משמעותי שכן פזשכיאן יכול להשפיע במידה פחותה מזו של המנהיג העליון חמינאי שמוביל את הקו המנחה של הרפובליקה האסלאמית של איראן וזוכה לתמיכה גדולה יותר.

כאמור, פזשכיאן, המועמד הנתמך על ידי הרפורמיסטים, ניצב בפני אתגרים כלכליים, חברתיים ותרבותיים מהותיים במהלך מערכת הבחירות, בדומה למתחריו האחרים. תומכיו עומדים כעת בפני הבטחות שנתן במהלך קמפיין הבחירות שלו. למרות שפזשכיאן לא הציע הבטחות מיוחדות כמו קודמיו, חסן רוחאני ואברהים ראיסי, הוא התמקד בעיקר בביקורת על המצב הקיים והממשלות הקודמות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בזירה הכלכלית, פזשכיאן הדגיש את הצורך להתרחק מכלכלה מוכתבת והבטיח לעבוד עם מומחים כלכליים כדי לשקם את היחסים הפיננסיים הבינלאומיים של הרפובליקה האסלאמית. למרות שלא פירט את הדרכים להשגת מטרה זו, הוא הצהיר כי יפעל לשיפור היחסים הפיננסיים הבינלאומיים של איראן.

בנוגע להסכם הגרעין, פזשכיאן הבטיח לדון בנושא עם ועדת הביטחון של המג'לס ועם המועצה לביטחון לאומי, במטרה להגיע להסכמות משותפות. בנוסף, הוא הדגיש את חשיבות הסרת הסנקציות הבינלאומיות, אך הבהיר שאין לצפות להסרה מוחלטת שלהן.

פזשכיאן הבטיח לפעול להוצאת איראן מרשימת הארגונים למניעת הלבנת הון ומימון טרור (FATF), אך לא הציע פתרונות קונקרטיים. הוא השווה את FATF לפיפ"א וטען כי ללא קבלת הסטנדרטים שלה, איראן לא תוכל להשתתף בכלכלה הבינלאומית.

כדי להשיג צמיחה כלכלית של 8% בהתאם לתוכנית הפיתוח, פזשכיאן ציין שיש צורך בהשקעות זרות בסך 200 מיליארד דולר בשנה, שיעברו דרך פתיחת הגבולות והקמת קשרים עם מדינות האזור. הוא גם הבטיח שהממשלה תתמוך במגזר התרופות והמצרכים החיוניים בלבד במט"ח, ושאר התחומים ינוהלו בשוק החופשי.

בנושא הסובסידיות הממשלתיות, פזשכיאן הבטיח שהן יחולקו בצורה צודקת. למרות שהתבטא בעבר כי סובסידיות מזיקות לכלכלה, הוא הבהיר שייקח מהעשירים וייתן לעניים. בנוסף, ראש מטה הבחירות שלו, עלי עבדולעזאדה, ציין כי יש להעלות את מחירי הדלק בהתאם להמלצות המומחים, אך פזשכיאן הבטיח שלא יעשה זאת ללא הסכמת הציבור.

מסעוד פזשכיאן
נשיא איראן הנבחר מסעוד פזשכיאן. צילום: סוכנות הידיעות האיראנית "מאהר"

בזירת המדיניות החברתית, פזשכיאן נמנע מלהתחייב בנוגע לחוקי החיג'אב המנדטורי, אך הביע התנגדות לגישת האכיפה הכפויה. הוא טען כי "לא ניתן לכפות חיג'אב על נשים בכוח" והציע שצריך לשקול מחדש את גישות האכיפה הנוכחיות.

פזשכיאן גם הבטיח לתמוך בשוויון בין נשים לגברים בחינוך ובתעסוקה. הוא התחייב לקדם את חוק הבטחת הביטחון לנשים ולהסיר את התפיסה הנחותה כלפיהן במוסדות הממשלתיים. פזשכיאן אף הזכיר את תפקידו בקידום החיג'אב באוניברסיטאות בתקופת המהפכה התרבותית.

בזירת האינטרנט, פזשכיאן הבטיח לפתח את תשתיות האינטרנט במדינה ולהתנגד למכירת אמצעי גישה בלתי חוקיים. הוא ציין כי פיקוח ואכיפת חוק באינטרנט צריכים להיעשות במידה סבירה ולא בצורה שמחסלת את חופש הביטוי.

בנושא החינוך, פזשכיאן הביע ביקורת על איכות החינוך בבתי הספר הממשלתיים והבטיח לשפר את התשתיות וההזדמנויות לתלמידים. הוא גם הבטיח להגן על זכויות הסטודנטים והמרצים באוניברסיטאות ולמנוע את פיטוריהם מסיבות פוליטיות.

בנושא איכות הסביבה, פזשכיאן הבטיח לשקם את ימת אורמיה שבצפון מערב המדינה, שהולכת ומתייבשת בשנים האחרונות, ולהתמודד עם בעיות הסביבה האחרות במדינה.

כפי שניתן לראות, מסעוד פזשכיאן מבטיח להביא שינויים משמעותיים בתחומים רבים, אך נותר לראות כיצד הוא יצליח להתמודד עם האתגרים הגדולים שמציבים בפניו האינטרסים המנוגדים והמציאות הכלכלית הקשה של איראן.

כמו כן, מנהיגים רבים בעולם החלו לברך את הנשיא האיראני הנבחר, ביניהם ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה.

לפי דיווח של סוכנות הידיעות האיראנית "איסנא", הקרמלין הודיע כי פוטין שלח את ברכותיו החמות לפזשכיאן לרגל בחירתו לתפקיד. בהודעתו, פוטין כתב: "מר פזשכיאן, קבל את ברכותיי הלבביות לרגל בחירתך לנשיא הרפובליקה האסלאמית של איראן. היחסים בין רוסיה לאיראן הם יחסי ידידות המבוססים על שכנות טובה. מוסקבה וטהרן מתאמות את מאמציהן באופן אפקטיבי כדי להתמודד עם הנושאים העומדים על סדר היום הבינלאומי."

פוטין הוסיף: "אני מקווה כי פעילותך כנשיא תתרום להרחבת שיתוף הפעולה הפורה בין שתי המדינות בכל התחומים, לטובת העמים שלנו ולקידום הביטחון והיציבות באזור."

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. צילום: הקרמלין

גם נשיא סוריה בשאר אל אסד בירך את הנשיא התשיעי הנבחר של איראן. בהודעתו כתב: "אני מברך את העם האיראני היקר על הבעת האמון בך ועל הצלחת תהליך הבחירות. אני מאחל לך הצלחה בכל פעולה שתשמור על ביטחון ויציבות איראן."

לפי דיווח של סוכנות הידיעות הסורית "סאנא", אסד הוסיף כי איראן תמיד הייתה אחת המדינות החשובות ביותר עבור סוריה, והביע רצון להעמיק את היחסים בין המדינות. "יחסים אלו מבוססים על כבוד, הבנה ועקרונות משותפים שהתגבשו במשך עשרות שנים," אמר אסד.

אסד הבהיר כי סוריה תעבוד עם איראן לחיזוק הקשרים האסטרטגיים ולפתיחת אופקים חדשים לשיתוף פעולה בין המדינות. הוא הוסיף כי ההתנגדות תמשיך להיות גישה משותפת שתחזק את הגאווה והכבוד הלאומיים של שני העמים.

נשיא סוריה באר אל אסד
נשיא סוריה באר אל אסד. צילום: הקרמלין

Back to top button