חדשות הארץמבזקים

מתקרבים לעסקה? החלטת חמאס הועברה לידי ישראל | כל הפרטים

בכיר חמאס בחו"ל, מוחמד נזאל, הודיע היום (שבת) כי ארגון הטרור חמאס התייחס למסמך שישראל הגישה לאחרונה "במירב הגמישות והחיוביות" לאחר שהציג את התיקונים שלו. לדבריו, הכדור נמצא כעת במגרש של ישראל. נזאל ציין כי קווי היסוד של חמאס כוללים הפסקת אש קבועה, נסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה, וחזרת העקורים מהדרום לבתיהם במרכז ובצפון הרצועה ללא מגבלות. בנוסף, הוא הדגיש את הצורך בהזרמת אספקה של תרופות ודלק לכל אזורי הרצועה, התחלת תהליך שיקום והשגת עסקת חילופי שבויים משביעת רצון.

מקור בכיר בחמאס שצוטט בסוכנות הידיעות רויטרס, מסר כי ההצעה המתוקנת שעליה מדובר כוללת שיחות לשחרור חיילים חטופים וגברים שיחלו ביום ה-16 לאחר השלב הראשון בהסכם. ההצעה מבטיחה הפסקת אש זמנית, מתן סיוע ונסיגת כוחות ישראליים כל עוד נמשכות שיחות המשא ומתן ליישום השלב השני בהסכם. לדבריו, חמאס לא בחל בשום מאמץ כדי להפסיק את המלחמה, והגיב למסמך הישראלי במירב הגמישות.

ההסכם המתגבש להפסקת אש ועסקת חילופי שבויים מתבסס על שלושה שלבים. בשלב הראשון, שאמור להימשך 42 ימים, ישוחררו מבוגרים, נשים וחולים. בשלב השני, שאמור להתחיל לאחר 16 ימים מהשלב הראשון, ישוחררו החיילים והגברים הנותרים. בשלב השלישי, ישוחררו גופות. המתווה המקורי הוצג כבר על ידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחודש מאי, והצדדים הסכימו על עקרונות העסקה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בכיר חמאס אישר כי המשא ומתן על השלב השני בעסקה, שבו ישוחררו הגברים והחיילים שאינם כלולים בחלק הראשון, יחל 16 ימים מכניסתו לתוקף של השלב הראשון. הסכם על שחרור יתר החטופים יתבצע לפני סוף השבוע החמישי של שלב ב' בעסקה. המתווכות הסכימו להבטיח הפסקת אש זמנית, אספקת סיוע ונסיגת צה"ל מהרצועה כל עוד נמשכות השיחות העקיפות ליישום השלב השני.

בינתיים, משרד החוץ האמריקני הודיע כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ייפגש ככל הנראה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקורו הקרוב בארצות הברית. במקביל, שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט והביע את תמיכתו במאמצים להשלים את העסקה עם חמאס, שאותה הגדיר כ"הזדמנות המבטיחה ביותר" להחזיר את כל החטופים הביתה.

למרות ההתקדמות במגעים, עדיין קיימים פערים מהותיים בין הצדדים. המחלוקות נוגעות לסוגיות ביטחון, זהות האסירים הכבדים שישוחררו ופריסת הכוחות. חמאס דורש נסיגה של כוחות צה"ל מציר פילדלפי והתחייבות למשא ומתן על הארכת הפסקת האש ללא מגבלת זמן, דבר שישראל מתנגדת לו. בנוסף, חמאס מתנגד להצבת כוחות זרים בעזה לאחר הפסקת האש.

במקביל למגעים עם ישראל, משלחת חמאס בראשות בכיר הארגון חליל אל-חיה הודיעה לנסראללה על הסכמתה לעסקה. מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, בירך על הסכמת חמאס להפסקת אש, אך בישראל דורשים נסיגה של כוחות חיזבאללה מעבר לנהר הליטני, דבר שחיזבאללה מתנגד לו.

לפי דיווחים בלבנון, סגן מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם דן עם סגן ראש המודיעין הגרמני אולי דיאל על נסיגה אפשרית של כוחות חיזבאללה. בתמורה, הגרמנים הציעו להסיר את הסנקציות על הארגון. עם זאת, חיזבאללה הכחיש את הדיווח והבהיר כי לא מדובר בעסקה עתידית.

נראה כי הדרך לעסקה, כוללת עוד מכשולים רבים, אך הצדדים ממשיכים לנהל משא ומתן בניסיון להגיע להסכם שיביא לסיום המלחמה ולהשגת הפסקת אש ברצועת עזה.

פעילות כוחות צה"ל - רצועת עזה - חרבות ברזל
צילום: דובר צה"ל

2 תגובות

  1. לא מובן לי מה זה ביבי "אסר" על גלנט לקיים אצלו דיון מקדים לגבי החטופים? מה זה אסר? איפה הוא חי? צריך להעיר אותו מהאשליה שהוא קיסר ושצריך לציית לו ולהשתחוות לפניו. אנחנו לא חברי הכת שלו ולא הקופים שקופצים מסביבו והוא זורק להם בננות. גלנט, תעשה מה שצריך בשביל להחזיר את ילדינו

Back to top button