חדשות הארץמבזקים

הלך לעולמו ה"הצנחן הבוכה" מהתמונה ההיסטורית של שחרור הכותל

ד"ר יצחק יפעת, שהפך לסמל לאומי בתור "הצנחן הבוכה" מהתמונה ההיסטורית של שחרור הכותל המערבי במלחמת ששת הימים, נפטר בגיל 81. יפעת היה אחד מהלוחמים בחטיבה 55 של הצנחנים שהשתתפה בכיבוש העיר העתיקה בירושלים, והיה בין הראשונים שהגיעו לכותל המערבי. התמונה, שצולמה על ידי הצלם דוד רובינגר ב-7 ביוני 1967, הפכה לאחד הסמלים המוכרים ביותר של מלחמת ששת הימים ולרגע נוסטלגי חשוב בתולדות מדינת ישראל.

התמונה המפורסמת מציגה את יפעת במרכז, לצד שניים מחבריו לגדוד 66 של חטיבת הצנחנים – חיים אושרי (מימין) והחייל השמאלי שנמצא במחלוקת מזה שנים בין ציון כרסנטי ואברהם בורשטיין. בעקבות המחלוקת על זהות הצנחן השלישי, הוחלט לאחרונה כי שני הצדדים יוכלו להציג עצמם כצנחן השמאלי.

ד"ר יצחק יפעת - כיבוש ושחרור העיר העתיקה והכותל המערבי
צילום: דוד רובינגר, לע"מ

ד"ר יצחק יפעת נולד וגדל בישראל והקדיש את חייו לשירות הצבאי והרפואי. לאחר מלחמת ששת הימים, בה השתתף בגיל 24, הוא פנה ללימודי רפואה והתמחה בגינקולוגיה, תחום בו הוא הפך לרופא נודע. יפעת השאיר אחריו שלוש בנות ועשרה נכדים, שהתגאו באביהן וסבם המוכר בזכות תרומתו לשחרור ירושלים ובזכות פועלו המקצועי כרופא נשים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נפילתו של יפעת מוסיפה עצב נוסף למשפחתו ולחבריו, במיוחד לאור ההודעה על מותו של חברו לנשק, יורם מצגר ז"ל, שנחטף ב-7 באוקטובר 2023 על ידי מחבלי חמאס ונרצח בשבי. הלוויתו של יפעת תתקיים במושב גאיה, שם יונצח זכרו כלוחם אמיץ ורופא מסור.

הצילום ההיסטורי של הצנחנים בכותל המערבי, שצולם על ידי דוד רובינגר, נחשב לאחד התמונות המפורסמות ביותר בתולדות מדינת ישראל, ולסמל של ניצחון ושחרור. התמונה מציגה את הלוחמים כשהם מביטים בהשתאות על הכותל, שהפך לסמל לאומי עם שחרורו במלחמת ששת הימים. היא הייתה נתונה לקרב משפטי שנמשך שלוש שנים בנוגע לזהותו של הצנחן השמאלי, עד שבפברואר 2024 הושגה כאמור הסכמה בין הצדדים.

התמונה המפורסמת עברה חידוש על ידי אריק דנינו, מעצב גרפי ואינטראקטיב בוגר מכללת ספיר, בשנת 2015 לרגל יום העצמאות ה-67 של מדינת ישראל. הוא הוסיף חיות לתמונה שצולמה במקור בשחור לבן ופרסם אותה מחדש בצבע.

ד"ר יצחק יפעת - כיבוש ושחרור העיר העתיקה והכותל המערבי
תמונת הנצחנים בצבע. צילום: דוד רובינגר, לע"מ

התמונה הייתה חלק מסדרת תמונות היסטוריות שצילם רובינגר במהלך המלחמה, והפכה לאייקון לאומי המזוהה עם הרגעים הדרמטיים של כיבוש ירושלים. בנוסף לתמונה זו, ידועות גם תמונותיהם של משה דיין, יצחק רבין ועוזי נרקיס בשער האריות, וכן תמונתו של יוסי בן-חנן מניף קלשניקוב במימי תעלת סואץ, שפורסמה על שער מגזין "לייף".

המורשת של ד"ר יצחק יפעת חיה לא רק דרך התמונות והזיכרונות ממלחמת ששת הימים, אלא גם דרך פועלו המקצועי כרופא והאנשים הרבים להם סייע במהלך חייו. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים, וזכרו יונצח לדורות רבים כגיבור מלחמה.

2 תגובות

Back to top button