חדשות הארץמבזקים

משרד הביטחון: 9,250 פצועים נקלטו באגף השיקום מ-7 באוקטובר

בתשעת החודשים האחרונים מטפל אגף השיקום במשרד הביטחון ב- 9,250 פצועות ופצועים חדשים. כך עולה מנתונים שהציגה סמנכ"ל וראש אגף השיקום, לימור לוריא בדיון בכנסת בנושא חוסן נפשי והשלכות הלחימה.

לימור לוריא, סמנכ"לית וראש אגף השיקום: "מדינת ישראל מתמודדת עם היקף פצועים חסר תקדים.יחס שלא מאפשר מענה טיפולי מספק. אם נטפל טוב בפצועים החדשים היום, נשפר את איכות חייהם ואת חיי בני משפחתם, כדי למנוע החמרה במצבם. על כלל הגורמים לשלב ידיים ולגבש תוכנית לאומית כוללת לקליטת אלפי הפצועים שהגיעו ועוד יגיעו."

על פי נתוני אגף השיקום, בכל חודש נקלטים למעלה מ-1,000 פצועים חדשים מהלחימה הנמשכת. אליהם מתווספים כ- 530 פצועים ממלחמות עבר. בקרב פצועי "חרבות ברזל" 35% מלינים על מצב נפשי. 37% מפצועי 'חרבות ברזל' הם פצועי גפיים, 27% פיתחו תגובה נפשית או פוסט טראומה, 9% סובלים מפגיעות פנימיות, 7% סובלים מפגיעות בעמוד השידרה, ו-12% מפגיעות ראש, עיניים או אוזניים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

51% מהפצועים הם צעירים מתחת לגיל 30, 31% בגילאי 30-40. באגף השיקום צופים כי עד סוף 2024 יקלטו 14,000 פצועי "חרבות ברזל", כ- 5,600 מהם יתמודדו עם תגובה נפשית.

מאז 7 באוקטובר שינה אגף השיקום את אופן קליטת הפצועים, ונכון להיום כל פצועי "חרבות ברזל", מוכרים בתוך 48 שעות ומקבלים את כל המענים השיקומיים להם הם זקוקים ללא ועדה רפואית. בכדי לתת מענה לפצועים המתמודדים עם תגובות נפשיות בהן חרדה, דיכאון, פוסט טראומה, קשיי הסתגלות, קשיי תקשורת ועוד, הקים האגף מענים חדשים וייחודים, בהם 9 חוות שיקומיות ברחבי הארץ, צוותי מת"ן למענה נפשי ראשוני פנים אל פנים בפריסה ארצית, קליטת מאות מטפלים ועוד.

האגף גם השיק את אפליקציית "מדריך ל- PTSD" עבור התמודדות עם תסמיני חרדה ופוסט טראומה, ולומדה להכשרה עבור מטפלים. למעלה מ-20 אלף משתמשים הורידו את האפליקציה עד כה. לצד המענים החדשים, קיימות אפשרויות סיוע וטיפול נוספות בהתאם לצרכי הפצועים, החל מחלופות לאישפוז פסיכיאטרי בבתים ייעודיים בקהילה, מרכזי שיקום תעסוקתיים, קבוצות טיפול מגוונות, הכשרת כלבי שירות ועוד.

היערכות אגף השיקום נעשית בשיתוף עם צה"ל וארגון נכי צה"ל למתן מענים נוספים בתחום הנפש.

ראש אגף השיקום לימור לוריא
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

Back to top button