מבזקיםמשפטי/פלילי

צו על תנאי של בג"ץ בעתירת טיבי הדורש לאפשר לו להיפגש עם ברגותי

היום (שלישי) נתן בג"ץ צו על תנאי בעתירת ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל), שהוגשה באמצעות מרכז עדאלה, הדורשת לאפשר לחברי כנסת להיפגש עם אסירים ביטחוניים. העתירה הוגשה לאחר שבמשך שנה וחצי לא זכה ח"כ טיבי למענה ענייני לבקשותיו להיפגש עם האסיר וליד דקה ז"ל ועם האסיר מרואן ברגותי, ובעקבות החלטת השר בן גביר לבטל את הנוהל שנקבע בכנסת הקודמת שהסדיר בקשות מעין אלה.

החלטת בג"ץ היום, מגיעה לאחר שאמש העבירה פרקליטות המדינה תגובה לעתירה מטעם השר לביטחון לאומי, ממלא מקום נציב שירות בתי הסוהר והיועצת המשפטית לממשלה. תגובה זו התמקדה בבקשה של ח"כ טיבי להיפגש עם מרואן ברגותי וטענה לראשונה, כי ישנם שיקולי ביטחון שלא מאפשרים את הביקור בעת הזו. התגובה לא נתנה מענה לסעדים העקרוניים אשר נתבקשו בעתירה.

לדברי עו"ד מאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה, בשל הסמיכות לדיון שהיה מתוכנן להתקיים ביום חמישי (11.7.2024) ביקשה הכנסת, שנדרשה אף היא להגיש תגובה המקדמית לעתירה, כי הדיון יידחה ויינתן צו על תנאי לעניין המפגש עם ברגותי. בג"ץ נעתר לבקשה לדחות את הדיון אך הוציא צו על תנאי אשר נגע לכל חלקי העתירה לרבות היבטיה העקרוניים הנוגעים למעורבות של השר בן גביר באישור ביקורי חברי כנסת אצל אסירים ביטחוניים, ועל החלטתו לבטל את הנוהל שהונהג עד כה בנושא.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד מאיסאנה מוראני ממרכז עדאלה מסרה: "העתירה הוגשה לאחר שבמשך שנה וחצי בן גביר מנע מח"כ טיבי להיפגש עם מרואן ברגותי ולא נתן מענה לפניות שלו. חודשיים וחצי המדינה חיכתה להגשת תגובתה וכל כולה הסתכמה בטיעונים ביטחוניים לא מבוססים שהועלו בה לראשונה."

עוד ציינה מוראני: "החלטת בג"ץ מהווה איתות ברור לכך שתגובת המדינה אינה נותנת מענה ראוי לסוגיות העקרוניות שעלו בעתירה, וכי מה שעומד על הפרק אינו רק השאלה אם יכולה להיות הצדקה ביטחונית למניעת מפגש של חבר הכנסת טיבי עם מרואן ברגותי, אלא האיסור המוחלט שהנהיג השר בן גביר על מפגשים בין חברי כנסת לאסירים ביטחוניים פלסטיניים. בג"ץ יידרש כעת לבחון האם רשאי השר לסכל פיקוח פרלמנטרי תוך רמיסה של עקרון הפרדת הרשויות ברגל גסה, רק ממניעים פוליטיים וגזעניים."

ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

Back to top button