מבזקיםצבא וביטחון

הצפי: 20 אלף פצועים חדשים עד סוף 2024, כ-8,000 עם קושי נפשי

סמנכ"לית וראש אגף שיקום במשרד הביטחון, לימור לוריא, הצהירה כי על פי נתוני האגף, "הצפי הוא שעד סוף 2024 יהיו 20 אלף פצועים חדשים, מתוכם 8,000 עם קושי נפשי, ועד 2030 יהיו מאה אלף נכי צה"ל עם 50,000 מתמודדי קושי נפשי.". לוריא הציגה את הדברים בכנס בנושא חוסן נפשי והשלכות המלחמה על המשרתים בצה"ל, שיזמה ח"כ אפרת רייטן יחד עם ח"כ מיכאל ביטון וח"כ יצחק קרויזר, ובשיתוף עמותת 'בשביל המחר'.

ח"כ אפרת רייטן (עבודה): "חוסנם הנפשי של חיילי צה"ל ומשרתי המילואים הוא במידה רבה החוסן הלאומי של מדינת ישראל. המלחמה הזו גובה מחיר כבד בחיי אדם, עם מספר רב וחסר תקדים של פצועים בגוף ובנפש. בחרנו להתמקד ביום המיוחד הזה במי שהם למעשה האוכלוסייה הגדולה ביותר, מי שנמצאים "בין לבין" – מסיימים תקופת לחימה אינטנסיבית ו"נזרקים" חזרה אל חייהם, תוך התמודדות עם אירועי הלחימה."

לדברי רייטן: "מטרת היום הזה כפולה – העלאת המודעות לקשיי החזרה לשגרה, לחוויות הקרב שלא מרפות, ולדון במענים לליווי ולמניעת החמרה במצב ועלייה במקרי פוסט טראומה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), יו"ר השדולה 'למען אחי ורעי': "בתגובה ראשונית מהירה לטראומה ובהתמדה – נמצאת הנוסחה לצמצום ומזעור היקפי הפוסט טראומה שיהפכו למשבר לאומי בהיעדר משאבים ותקנים למטפלים. מכאן אני חוזר שוב על קריאתי מכינוסי השדולה ומתפקידי כשר במשרד הביטחון: על ממשלת ישראל לפעול באופן מיידי להקמת מנהלת לאומית בה חברים כלל משרדי הממשלה והגופים הרלוונטיים, בהובלת משרד הבריאות ומשרד הביטחון, להקצאת משאבים לה ולצמצום המשבר בתחום בריאות הנפש."

ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית): "מלחמת חרבות ברזל הביאה עלינו אירוע רב זירתי ומצטרפים רבים למשפחת נכי צה"ל ונפגעי פוסט טראומה, עם פגיעות חמורות בגוף ובנפש. כיו"ר משותף לשדולת הלומי הקרב ובני משפחותיהם, אמשיך להעלות לסדר היום הציבורי את הצרכים והמענים עבור הפצועים, ולפעול ולקדם שיתוף פעולה למען הנפגעים".

תומר פרייבך מנכ"ל עמותת 'בשביל המחר': "לכל לוחם/ת מגיע בשביל המחר על מנת להתמודד עם הפציעות השקופות. אנו גאים להיות שם עבור כל הלוחמים/ות, להקנות כלים וחוסן. סקר שחשפנו ביום המיוחד, מוכיח שעיבוד אירועי לחימה משמעותי לחוסן הצוותי ומפחית את הנשירה ממילואים בהשוואה לצוותים שלא עברו עיבוד. אנו מבקשים להודות לח״כ אפרת רייטן על הקדשת יום מיוחד בכנסת לנושא זה."

ג'ני מזרחי, אמו של החייל אלירן מזרחי ז"ל ששם קץ לחייו: "הבן שלי נורה על ידי כדור שקוף וירד ממנו דם שקוף. הדם הוא אותו דם בדיוק כמו הדם האדום שיורד לפצועים."

איציק סעידיאן: "אנחנו ללא ספק מדינה בהלם קרב. לא בהכרח צריך משאבים גדולים והרבה כסף כדי להפוך את הפציעה הזו ליתרון. אלא צריכה להיות הבנה איך אפשר לטפח את הגינה שבתוכנו ושהטראומה תקבל משמעות קטנה יותר. הרמתי מיזם של לוחמים מהעבר ומהמלחמה הנוכחית, ויחד אנו מראים איך אפשר לחיות לצד הדבר הזה, להתפתח ולתת השראה. אנחנו נצא מהטראומה הזו ונצא ממנה חזקים יותר."

פצועים - נפגעים - צה"ל - פינוי מוסק
אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

Back to top button