מבזקיםצבא וביטחון

פורום המפקדים והלוחמים במילואים: מדינת ישראל בצומת דרכים אסטרטגי

פורום המפקדים והלוחמים במילואים קיים היום (שלישי) דיון חירום בכנסת במהלכו הציגו לח"כים את תוכנית "זמן הכרעה". הכנס התקיים בהובלה חוצת מפלגות של שר התפוצות עמיחי שיקלי, יחד עם חברי הכנסת מהאופוזיציה עודד פורר וזאב אלקין, והשתתפו בו גם השרה סטרוק, וחברי הכנסת מיכל וולדיגר, משה סולומון, בועז ביסמוט, משה סעדה, אוהד טל, עמית הלוי, טלי גוטליב, צבי סוכות, נציגים מפורום עוטף ישראל וראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן.

השר עמיחי שיקלי פתח את הדיון: ״כינסתי את הפורום כדי לשמוע, להקשיב וללמוד מאנשים שיש להם הרבה מאוד ניסיון מהשטח ומתוך המערכות הצבאיות. אנחנו צריכים לפעול ברוח עמנו וברוח הציווי של דוד המלך ״ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם״, זה הקו המנחה״. שיקלי הוסיף: ״אתמול היינו בלוויה של גיבור ישראל ג׳לאא איברהים, אחיו ציטט משפט שלו שבעיני מזקק הכל ״אין ביטחון בלי ניצחון״ – משפט כה פשוט שמקפל בתוכו את כל מהות הדיון היום״.

חה"כ זאב אלקין אמר: "אנחנו כבר 9 חודשים במלחמה היו מטרות ברורות שהקבינט הגדיר, ואנחנו עדיין לא שם. אסור למדינת ישראל לעצור לפני השגת המטרות וחזרה למדיניות הסבבים. חייבים להביא לעמידה במטרות ולא לספר לעצמנו שכבר ניצחנו. הנושא הזה הוא מעל קואליציה ואופוזיציה, זה נוגע לכל מדינת ישראל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אל"מ חזי נחמה ממובילי הפורום אמר בדיון: "לא נוח לנו לצאת ולדבר בפומבי כנגד המערכת שאנחנו חלק ממנה, אבל צריך לאתגר את המערכת ששבויה בתפיסה וצריך לשקף לה את המציאות ולהציג רעיונות אחרים. ישנם רבים מאנשי המקצוע הצבאיים שעומדים מאחורינו. אנחנו מכירים רבים מהאילוצים, אך צריך לעשות את המשימות במקביל לאילוצים וזה אפשרי."

נחמה התייחס לתמונת המצב הנוכחית ואמר: "אנחנו בצומת קריטית למלחמה – האם הולכים לסבב נוסף או מכריעים. כמי שנלחם שם שמונה חודשים -זה אפשרי. צריך מנהיגות שתגיד ביושר לציבור שיהיו מחירים אך זה אפשרי. בדרגי השטח אף אחד לא מבולבל, תשחררו את הרצועות וכולם יסתערו קדימה."

תא"ל אורן סולומון מאוגדת עזה, תושב קיבוץ סעד בעוטף אמר: "אנחנו בצומת דרכים אסטרטגית שמתחילה באיראן. אנחנו מוקפים בטבעת אש אך גם בטבעת של כוחות אויב קרקעיים. הפשיטה של חמאס הייתה חלק ממהלך כולל להשמדת ישראל, לצערנו הוא היסב לנו מחירים כואבים, לשמחתינו שאר הגורמים לא הצטרפו אליו ב7.10. חשוב שנבין – התוצאה בעזה תקרב או תרחיק מלחמה בכלל הגזרות. ובסבב הבא זה עלול להיות מלחמה רב זירתית מתואמת."

סולומון הוסיף: "כדי לנצח צריך הרבה יותר שחיקה של אויב, שליטה אזרחית, ולקיחת שטח. הנרטיב הפלסטיני מבוסס על מאבק וטרור שמוביל להישגים מדיניים, אנחנו צריכים להפוך את זה. הם צריכים לעבור מנכבה של 48 לנכסה של 67 לקריתא (אסון בערבית) של 2024."

אל״מ רונן כהן, קמן פקמז לשעבר אמר לח"כים: "אתם צריכים לשאול את הצבא 3 שאלות בנוגע להכרעה – לא כמה מגדים חוסלו, אלא מהו האיום נכון להיום? שיקום – כמה זמן ייקח לחמאס לבנות חזרה את היכולות? יכולות שלטוניות – האם כרגע גורם שלטוני זר יכול לשלוט בעזה? התשובה לכל השאלות הללו ברורה ולכן אנחנו עדיין רחוקים מהכרעת חמאס ואסור לנו לעצור."

בהמשך לשאלה של חה"כ מיכל וולדיגר על היחס בין הכרעת חמאס להשבת החטופים אמר אל"מ נחמה: "אנחנו מסכנים את עצמנו לחילוץ חטופים, לא פעם הייתי תחת אש בניסיונות חילוץ ונמשיך לעשות הכל כדי להחזיר אותם. ביחד עם זה, רק הכרעה תביא לחטופים, אם נוותר על ההישגים המערכתיים – השליטה בציר נצרים ובציר פילדלפי בפעימה ראשונה זה אומר שלא ישארו לנו קלפים להמשך, זה אומר הפקרת החטופים שלא ישוחררו בפעימה הראשונה".

חה"כ עמית הלוי חבר ועדת חוץ וביטחון אמר בדיון: "כבר באוקטובר זיהינו שצהל חושב בצורה טקטית ולא הולך להכרעה אסטרטגית, זאת הסיבה שאני ועוד מספר חברים בוועדה מתנגדים לכניסה ללבנון על פי התוכניות שהצבא הציג."

חה"כ עודד פורר אמר: "צה"ל שייך לכולנו ולכן ארגנו את הכנס בשיתוף פעולה של קואליציה ואופוזיציה, הדרישה שלנו מהדרג המדיני היא ללכת להכרעה וניצחון וניתן את כל הגיבוי לכך מהאופוזיציה." פורר הוסיף ביחס לכותרות על הכרעה קרובה של חמאס: "אם צריך להסביר ניצחון, סימן שלא ניצחנו. בניצחון ברור אף אחד לא שואל מי ניצח, כמו בששת הימים ובמלחמת העולם השנייה ולשם אנחנו צריכים לחתור."

פורום המפקדים והלוחמים במילואים - דיון בכנסת
צילום: דוברות הכנסת
פורום המפקדים והלוחמים במילואים - דיון בכנסת
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button