מבזקיםפוליטי / מדיני

החוק שעורר סערה: פיטורי איש סגל אקדמי בשל הסתה לטרור עבר בטרומית

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק המועצה להשכלה גבוהה (תיקון – פיטורי סגל אקדמי בשל הסתה או תמיכה בטרור והפחתת תקציב), של חבר הכנסת אופיר כץ וקבוצת חברי כנסת. 60 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 36 מתנגדים, והיא תועבר לוועדת הכנסת שתחליט באיזו ועדה תידון ההצעה.

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, התנגד להצעה: "הצעת החוק אומרת שמרצה באוניברסיטה שידבר נגד ישראל, בוודאי מרצה שיביע תמיכה בטרור, יפוטר מעבודתו לאלתר ואם האוניברסיטה לא תפטר אותו היא תחטוף קיצוץ אכזרי בתקציבה.״

עוד אמר כי ״אבל מי מחליט מה זה לדבר נגד מדינת ישראל? לפי החוק הזה מי שקובע מה זה לדבר נגד מדינת ישראל זה יואב קיש. לא המשטרה ולא בית המשפט. הסמכות להחליט מה פירוש לדבר נגד מדינת ישראל נתונה לוועדת המשנה לפיקוח ואכיפה של המל"ג שממנה יואב קיש ושהוא שולט בה. אתם נותנים לפוליטיקאים מהשלטון להחליט מה בעד ומה נגד ישראל, מה מותר להגיד ומה אסור להגיד".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חבר הכנסת, זאב אלקין, ביקר את לפיד ואמר: "אדוני יו"ר האופוזיציה, כדאי לקרוא את החוקים". שר החינוך, יואב קיש אמר: "לדעתי, זה לא אירוע שמחייב עמדת ממשלה אלא של הכנסת. הממשלה אמרה שהיא לא נוקטת עמדה וזה עבר להנהלת הקואליציה, שבחרה לתמוך. מן הראוי שיהיה חופש הצבעה מלא בחוק הזה. לא נכון שיהיה פה קואליציה למול אופוזיציה.״

״טוב שיש עצמאות למוסדות האקדמיים, אבל יש מקומות שחוצים גבול שאסור שייחצה. אם פרופסור באוניברסיטה העברית אומרת באופן ברור שבשבעה באוקטובר לא היו מעשי אונס והאירוע לא היה נגד יהודים – לא יכול להיות שאותה מרצה ממשיכה להרצות ולחנך את הדור הבא של מדינת ישראל. במקומות שאנו רואים בצורה מובהקת שיש הסתה במוסדות האקדמיים וזה לא מטופל – צריך לעשות שינוי". הוסיף.

החוק מציע לקבוע כי מנהל מוסד מוכר להשכלה גבוהה יפעל לפטר איש סגל אקדמי המועסק על ידו, או הפועל בתחומי המוסד, שמביע תמיכה בארגון טרור, במעשה טרור או במאבק מזוין של מדינת אויב, או של יחידים, נגד מדינת ישראל, או שמסית לטרור וזאת לאחר בחינת היועמ"ש של המוסד ושל המל"ג, לאחר קבלת דיווח מרשויות המשמעת של המוסד על ההליכים שנקטו, ולאחר שנתן לאיש הסגל להשמיע את טענותיו.

פיטורים אלו לא יזכו את המפוטר בפיצויי פיטורים אלא אם ביה"ד לעבודה קבע אחרת והמוסד יהיה פטור ממתן הודעה מוקדמת. עוד מוצע להסמיך את ועדת המשנה של המל"ג להפחית מתקציבי מוסד נתמך שהפר הוראות אלו, באישור המל"ג והוות"ת ולאחר שניתנה למוסד הזדמנות להשמיע את טענותיו.

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button