בריאותמבזקים

זהירות מהשמש! שיזוף הוא סימן לפגיעה בדנ"א של תאי העור

לצד המשך המלחמה ובתקווה לשובם של החטופים, החל החופש הגדול ואתו מאות אלפי ילדים שישתתפו באירועים, טיולים וקייטנות שחלקם יערכו בשמש. לרגל החופשה הארוכה, האגודה למלחמה בסרטן, קוראת לציבור לאמץ את כללי חכם בשמש ומזכירה כי השמש פולטת קרינה על-סגולה מסוכנת מאוד מסוגים שונים.

קרינה על-סגולה מסוג UVA) – A) החודרת לעומק העור והאחראית העיקרית לקמטים ולהזדקנות מוקדמת של העור. מחקרים שנערכו לאחרונה גם מראים שקרינה זו עלולה לגרום ישירות לסוגים שונים של סרטן עור, כולל מלנומה (סרטן העור הממאיר ביותר). בנוסף פולטת השמש, קרינה על-סגולה מסוג UVB) – B) שהיא הגורם העיקרי לכוויות עור, ונחשבת לגורם העיקרי לסרטן עור מסוג תאי בסיס, תאי קשקש ומלנומה.

חכמים בשמש בחופש הגדול
צילום: האגודה למלחמה בסרטן

במהלך החשיפה לשמש נוצר שיזוף שהוא מנגנון הגנה של הגוף מפני קרינת השמש. כאשר קרני השמש פוגעות בעור הוא מייצר מלנין, הגורם למראה השזוף. השיזוף הוא למעשה סימן לפגיעה בדנ"א של תאי העור, כתוצאה מחשיפה לא מבוקרת לקרינת השמש. פגיעה זו עלולה לגרום להתפתחות גידולים שפירים וסרטניים. שיזוף ללא הגנה וכוויות שמש מרובות, בעיקר בגיל הילדות, מהוות גורם סיכון גבוה להתפתחות מלנומה מאוחר יותר, במהלך החיים ועל פי מחקרים מדעיים כ – 80% מנזקי השמש נגרמים לפני גיל 18.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

זו הסיבה שחשוב לאמץ את כללי "חכם בשמש®", ולהגן על בריאות הילדים בבריכה, בחוף הים, בקייטנה, בנסיעות לחו"ל ובכל מרחב פתוח. הדרך הטובה ביותר להגן על עורם של הילדים היא להימנע מחשיפה לשמש בשעות בהן עוצמת הקרינה היא חזקה ומסוכנת, כלומר בין השעות 10:00 ל- 16:00.

דרך נוספת לקבל מידע על עוצמת קרינת השמש היא מדד אינדקס הקרינה העל סגולה. המדד מסווג את עוצמת הקרינה על פי צבעים, מצבע ירוק שמשמעותו כי אין חשש להימצא בשמש, ועד צבע סגול שמזהיר מפני חשיפה לשמש ללא אמצעי הגנה. באגודה למלחמה בסרטן מדגישים כי "שיזוף הוא למעשה סימן לפגיעה בדנ"א של תאי העור העלול לגרום לגידולים שפירים וסרטניים".

שיזוף - להשתזף בשמש
אילוסטרציה. צילום: חדשות מבזק לייב

חשוב לדעת שילדים הם אוכלוסייה בסיכון ולכן בעת השהייה בחוץ, בפארקים, בחוף הים או בבריכה חשוב לשמור עליהם. מומלץ שילבשו בגד ים עם שרוולים, או חולצה באריגה צפופה או מבד חוסם קרינה. במקביל יש להקפיד על כל כללי ההגנה האחרים, גם כאשר הילדים אינם בחסות ההורים, למשל, בזמן שהותם בקייטנה, בתנועות נוער ובחוגי בספורט.

באשר לתינוקות מדגישים באגודה למלחמה בסרטן כי "עד גיל חצי שנה אין לחשוף תינוקות לשמש בכלל!".

חכמים בשמש בחופש הגדול
צילום: האגודה למלחמה בסרטן

כללי חכם בשמש של האגודה למלחמה בסרטן הם ראשי תיבות של המילים וההמלצות הבאות:
• ח-חיפוש צל: יש להשתדל לשהות בצל, אך צריך לזכור כי בחוף הים או בקרבת הבריכה ישנה גם קרינה חוזרת מהחול ואו המים.
• כ-כובע: מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים, שיגן על הפנים, העיניים, הצוואר והעורף.
• מ-משקפי שמש: מומלץ להרכיב משקפי שמש תקניים המסננים את הקרניים העל-סגולות.
• ב-ביגוד מתאים: מומלץ לכסות ככל שניתן את הגוף בלבוש ארוך (חולצה עם שרוולים המכסה את הכתפיים והזרועות ומכנסיים עד הברכיים לפחות). רצוי ללבוש בגד ים ארוך מבד חוסם קרינה, בגד גלישה או ביגוד מגן אחר.
• ש-שעות בטוחות: יש להימנע עד כמה שאפשר מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 עד 16:00, שהן שעות בהן עוצמת הקרינה היא מרבית.
• מ-מסנן קרינה: מומלץ להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה. לילדים ותינוקות מומלץ למרוח תכשיר ייעודי עבורם. יש למרוח את התכשיר חצי שעה לפני היציאה מהבית, ושוב כאשר מגיעים לים או למקום בו נחשפים לשמש. יש לחדש את המריחה כל שעתיים, ולאחר שהייה במים או הזעה. עדיף להשתמש בתכשיר שבו ניתן לשלוט בכמות הנמרחת. חשוב להבין, אם לא מורחים את הכמות המומלצת, לא מגיעים לרמת ההגנה הכתובה על התכשיר.
• ש-שתייה מרובה: הגוף מזיע ומאבד נוזלים בימים חמים. כדי למנוע את התייבשות הגוף, יש להרבות בשתייה.

בימים אלו שולחת מחלקת הסברה של האגודה למלחמה בסרטן, ערכות "חכם בשמש®" המיועדות לפעילות בקייטנות מגיל הגן. להזמנת ערכה ללא תשלום ניתן לפנות לאתר האגודה בכתובת הבאה: https://www.cancer.org.il

"חכם בשמש"® – הוא סימן רשום של האגודה למלחמה בסרטן ברשות הפטנטים במשרד המשפטים. הרישום ניתן לאגודה למלחמה בסרטן בשנת 1997 והאגודה מחזיקה בזכויות הבלעדיות עליו ברישיון בתוקף.

Back to top button