מבזקיםמשפטי/פלילי

שר המשפטים לוין: אין מקום להתערבות בית המשפט בבחירת נשיא העליון

שר המשפטים יריב לוין הגיש היום (ראשון) את תצהיר התשובה לבג"ץ בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בנוגע לבחירת נשיא לבית המשפט העליון. בתשובתו, דוחה השר לוין את טענות העותרים וטוען כי אין מקום להתערבות שיפוטית בהליך בחירת נשיא בית המשפט העליון.

לוין טוען כי סוגיית בחירת נשיא בית המשפט העליון היא סוגיה מורכבת הנתונה למחלוקת ציבורית עמוקה, וכי התערבות שיפוטית בעניין זה תהווה פגיעה קשה בעקרון הפרדת הרשויות. השר מדגיש כי הוועדה לבחירת שופטים היא הגוף המוסמך לבחור את נשיא בית המשפט העליון, וכי אין מקום להתערבות בית המשפט בהחלטותיה.

בתצהיר התשובה נטען, כי העיכוב בבחירת נשיא קבוע לבית המשפט העליון נובע מחילוקי דעות מהותיים בין חברי הוועדה לבחירת שופטים בנוגע לאופן הבחירה ולזהות המועמד הראוי. לוין מציין כי הוא פועל לגיבוש הסכמות רחבות בנושא, וכי הדבר דורש זמן ומשא ומתן מורכב. השר דוחה את הטענה כי הוא פועל משיקולים זרים או בחוסר סמכות, וטוען כי כל פעולותיו נעשות בהתאם לסמכויותיו על פי חוק ומתוך ראייה רחבה של טובת מערכת המשפט והציבור. לוין מדגיש כי הוא מחויב לשמירה על עצמאות הרשות השופטת ועל איכות השופטים הנבחרים לבית המשפט העליון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בתגובה לטענות בדבר הפגיעה בתפקוד בית המשפט העליון, טוען השר כי ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון ממלא את התפקיד באופן מלא ומקצועי, וכי אין פגיעה בעבודת בית המשפט. עם זאת, הוא מציין כי הוא פועל לקידום בחירת נשיא קבוע בהקדם האפשרי, תוך שמירה על ההליך הראוי והמוסכם.

לסיכום, השר לוין קורא לבית המשפט לדחות את העתירה על הסף ולאפשר לוועדה לבחירת שופטים לפעול ללא התערבות שיפוטית. הוא מדגיש כי הדרך הנכונה לפתרון המחלוקת היא באמצעות דיאלוג והסכמות בין הגורמים הרלוונטיים, ולא באמצעות התערבות שיפוטית.

התנועה לאיכות השלטון הגיבה לתצהיר התשובה של שר המשפטים יריב לוין בעניין העתירה לבחירת נשיא לבית המשפט העליון. לטענת התנועה, השר לוין מפר את חובתו החוקית לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולקיים דיון בבחירת נשיא לבית המשפט העליון, ובכך מתפרק מסמכותו ומונע במכוון דיון בוועדה. התנועה מדגישה כי על פי חוק בתי המשפט, על שר המשפטים לכנס את הוועדה כאשר יש צורך במינוי שופט, וכי הימנעותו מעשות כן מהווה הפרה בוטה של החוק.

עו"ד תומר נאור ראש האגף המשפטי בתנועה: "תשובתו של השר לוין היא ניסיון שקוף להסוות את העובדה שהוא מסרב למלא את תפקידו על פי חוק. שר שמתפרק מסמכותו ומונע במכוון דיון בוועדה, לא יכול להתלונן שבית המשפט נכנס בנעליו. זוהי התנהלות בלתי חוקית ובלתי דמוקרטית שפוגעת באופן חמור בעקרון הפרדת הרשויות ובמערכת המשפט כולה. אנו קוראים לבית המשפט העליון להתערב באופן מיידי ולהורות לשר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי."

יריב לוין
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ'
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button