מבזקיםפוליטי / מדיני

יהודי צרפת מתמודדים עם עלייה באנטישמיות, כ-38% חושבים על הגירה

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), התכנסה היום (שני) לדיון בנושא התפרצות האנטישמיות ברחבי העולם – ההגנה על הקהילות היהודיות בתפוצות והערכות הממשלה לקליטה של גלי עלייה לישראל.

בעקבות הבחירות שהתקיימו לאחרונה בצרפת, מתוך סך של 577 מושבים בפרלמנט, ברית מפלגות השמאל "החזית העממית החדשה", שכוללת אנשי שמאל קיצונים רבים, הפכה לסיעה הגדולה עם 182 מושבים. ברית מפלגות המרכז של הנשיא מקרון, זכתה במקום השני עם 168 מושבים. מפלגתה של מרי לה פן גרפה 143 מושבים.

בתשעת החודשים שחלפו מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל, 3,714 יהודים בצרפת פתחו תיק לעלייה לישראל. 68% מיהודי צרפת מעידים בסקרים כי אינם מרגישים בטוחים. 38% מיהודי צרפת שמהווים כ-200 אלף איש חושבים על הגירה מצרפת. כ-60 אלף מיהודי צרפת יכולים להגיע באופן מידי לישראל. בסוכנות היהודית מדווחים כי חל זינוק של כ-400% בפתיחת תיקי עליה לישראל, מאז מלחמת חרבות ברזל. כ-3,300 מועמדים שפתחו תיקי עליה בצרפת ב-3 שנים אחרונות, מתכננים להגיע לישראל במהלך 2024.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מהשבעה באוקטובר ועד לתחילת חודש יולי השנה, נפתחו בארה"ב 5,294 תיקי עלייה, בקנדה 705 אנשים פתחו תיק עלייה, בבריטניה נפתחו 680 תיקים ובאוסטרליה נפתחו 208.

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "עליית השמאל הקיצוני בצרפת היא סימן רע מאוד עבור היהודים שם. ז'אן לוק מלנשון, מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת, ידוע בעמדותיו הפרו פלשתינאיות והאנטי ישראליות. בעבר הוא ואנשיו הואשמו באנטישמיות. מלנשון, כמו רבים במפלגתו, לא גינה את טבח ה-7 באוקטובר, לטענתו ישראל מבצעת רצח עם בעזה. בעצרות הבחירות שלו התנוססו יותר דגלי פלשתין מאשר דגלי צרפת. כמות השנאה וההסתה של מפלגות השמאל כלפי יהודים, נותנת לגיטימציה לפעולות אלימות כנגד היהודים".

אלברט מיארה, ראש הקהילה היהודית בדרום פריז: "בתקופה האחרונה אנחנו עדים לגילויי אנטישמיות גוברים נגד יהודים. מספר התקריות האנטישמיות ברחבי צרפת זינקו פי 4. כיום אין סכנת חיים מידית ליהודים בצרפת. באזורים ספציפיים, במיוחד בפרברים, המצב מתדרדר בהתמדה מזה שני עשורים. האווירה כלפי היהודים היא לעיתים בלתי נסבלת. מיארה הוסיף: יהודים רבים ברחבי צרפת מעוניינים לעלות לישראל, אך חוששים לעשות זאת בשל קשיי הקליטה בעיקר בתחום הדיור".

דבורה אלחאדף, מורה בבית ספר יהודי בצרפת: "ביום שישי האחרון היו ילדים בקייטנה של חב"ד שהוטרדו ע"י ילדים מקומיים בגיל 10. הילדים המקומיים קיללו ודחקו את ילדי הקייטנה היהודים תוך כדי שקראו לעברם 'יהודים מלוכלכים'".

הרב משה סבאג, רב בית הכנסת הגדול בפאריז: "אנשים בקהילה היהודית מעדיפים להסתיר את הסממנים היהודיים שלהם כאשר הם נמצאים במרחב הציבורי. היהודים המקומיים מאוד אוהבים את התרבות הצרפתית ואת השייכות שלהם למדינה, לכן מאוד קשה להם לפעמים לעלות לישראל".

אריאל קנדל, מנכ"ל ארגון קעליטה: "יש למדינת ישראל יכולת להביא לפה 50 אלף עולים מצרפת. אם ממשלת ישראל לא תקים תוכנית רצינית, עולים מצרפת לא יגיעו לישראל. צריך להציל את היהודים מצרפת מהאנטישמיות המקומית. לא רק הרחוב הצרפתי הוא אנטישמי, כעת מצטרף אליו גם הממסד הצרפתי".

הודיה שטיגליץ, משרד התפוצות: "ישבנו עם כלל המשרדים והגופים הרלוונטיים להקמת תוכנית לסיוע לקהילות ברחבי העולם. אנחנו נמצאים בשיחות עם אגף תקציבים באוצר ויש לנו צורך לתוספת תקציבית של 250 מיליון שקלים לצורך ביצוע התוכנית".

אריק מייקלסון, סמנכ"ל במשרד העלייה והקליטה: "השקנו מערך לעידוד עולים שיגיעו לישראל. אנחנו מאתרים אנשים שפתחו תיקי עלייה לישראל ומסייעים להם לבצע את העלייה הסופית. אנחנו מטפלים היום בכ- 1,500 בתי אב בשלוש מדינות שונות. ככל שהביקוש יעלה אנחנו נצטרף להוסיף עוד ידיים עובדות. ככל שהביקוש לעלייה יגבר אנחנו נגדיל את היצע העובדים שלנו. אנחנו ערוכים לכל תרחיש".

סיוון גולדשטיין הבר, סמנכ"לית במשרד העלייה והקליטה: "אנחנו לימודי ניסיון בהובלת תהליכי עלייה בחירום. למדנו מעליית החירום מאוקראינה ורוסיה ועשינו לכך אדפטציה למדינות נוספות. בתרחיש של הגעת כמות גדולה של עולים אנחנו נספק לימודי עברית באמצעות שוברים ובאמצעות הכלים הדיגיטליים. תרחיש עלייה מאסיבי הוא תרחיש הייחוס של משרד העלייה והקליטה".

שמעון שמילה, הסוכנות היהודית: "בעליית חירום אנחנו נדע לפנות כ- 1,000 דירות לטובת סיוע בקליטת עולים חדשים. עד עכשיו, מתחילת השנה עלו מצרפת כ- 700 אנשים. הסוכנות היהודית נערכת לפתיחת מקומות נוספים לקליטת עולים בישראל. אנחנו ערוכים להטסת שליחים למדינות השונות בעולם לסייע בתהליכי העלייה. אנחנו ערוכים לחלוקת אישורי עלייה מהירים לישראל בדומה למה שניתן במלחמה באוקראינה. במקרה של עלייה בחירום צריך לחשוב לחדש את האפשרות של מנגנון העלייה של GO, NO GO"

מעוז ביגון, משרד החינוך: "במצב הנוכחי אנחנו יכולים לקלוט עוד כ- 25 אלף עולים חדשים ללימוד עברית באולפנים. בעוד כשלושה חודשים אנחנו נתגבר על המכשולים הטכניים ונוכל לאפשר לימודים מקוונים לידיעת השפה העברית".

אריה אביטבול, מנכ"ל אופק ישראלי: "האולפנים שאנחנו מפעילים בכל העולם, מלאים עד אפס מקום. ביקשנו לקבל תקציב תוספתי, חסר לנו תקציב של כ- 2 מיליון שקלים להפעלת אולפני נוספים ללימוד עברית. בצרפת יש תור של מאות אנשים שממתינים ללמוד עברית באולפנים. צריך לדעת לספק לפותחי תיקי העלייה פתרונות של קליטה מיידים כדי שנצליח לראות אותם מגיעים לישראל".

יו"ר הוועדה ח"כ פורר סיכם את הדיון: "הקהילות היהודיות ברחבי העולם יכולות למצוא את עצמן תחת מתקפה בכל רגע נתון. צריכה להיות תכנית חירום שתמנע פספוס של עולים יהודים מהתפוצות לישראל. אני קורא לשר אופיר סופר לכנס את קבינט העלייה והקליטה לדיון בקליטת עולים לישראל נוכח התגברות האנטישמיות ברחבי העולם."

פורר הוסיף: "צריך להקצות שטחים ייעודיים להצבת קרווילות לקליטת משפחות של עולים בחירום. בתוך כך, צריכה להיות היערכות לשינוי מעמד העולים שיגיעו לישראל בחירום. יצירת פתרונות דיור לאלפי עולים בטווח זמן קצר, זה אתגר רציני. אני מבקש לקבל ממשרד העלייה והקליטה את המסמך שלהם שנכתב במסגרת הפקת הלקחים מהעלייה הגדולה שהייתה מרוסיה ואוקראינה לאחר שנפתחה שם המלחמה. מספרי העולים מצרפת הם קטנים מאוד נוכח הפוטנציאל והמספר הגדול של פתיחת תיקי העלייה".

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

Back to top button