מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר לקריאה ראשונה: שלילת קצבאות מהורים לקטין שהורשע במעשה טרור

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה הצעת חוק לשלילת קצבאות מהורים לקטין ששוהה במאסר בגין מעשה טרור, וזאת בתקופה שבה הקטין נמצא במאסר.

בין הגמלאות שיישללו מהורי הקטין: קצבת ילדים, תוספות בעבור הילד לגמלת הבטחת הכנסה, לקצבת נכות ולקצבת שאירים. ההצעה מעגנת מחדש את ההסדר, לאחר שחוק דומה הושהה ביולי 2021 על ידי בג"צ. בפסק הדין ניתנה לכנסת שנה לתיקון ההסדר, אולם משלא בוצע התיקון במועד- בוטל החוק.

ח"כ אריאל קלנר: ההצעה פונה לשכל הישר והפשוט בתוך מציאות מטורפת שבה קטין שבא לרצוח בנו בגל היותנו יהודים יושב בכלא, אוכל וחי על חשבוננו ובמקביל משפחתו ממשיכה לקבל מאיתנו קצבאות ילדים פסילת החוק הייתה שגויה אז וזה שגוי שבעתיים היום. אין הבדל בין חמאס חאן יונס לחמאס שועפט, רוצחים הם רוצחים. זה לא הגיוני ואת האבסורד הזה צריך להפסיק".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדיון הקודם בהצעת החוק הוצג נוסח חלופי להצעת החוק, שגובש בעבודה משותפת עם משרד המשפטים והייעוץ המשפטי לכנסת והתמקד בשלילת רכיב החיסכון לטווח ארוך של הקטין שהורשע, אולם לקראת הדיון היום החליט ח"כ קלנר לחזור ולקדם את הנוסח המקורי. לדבריו: "דיאלוג בין הרשויות הוא חשוב מאוד ובמסגרתו ביצענו שינויים בהצעה, אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לקבל את הכל כתכתיב. המחויבות שלנו כחברים ברשות המחוקקת היא לחוקק על פי אמונתנו ובמיוחד עכשיו חשוב שכנסת ישראל תאמר את עמדתה".

ח"כ אייכלר: "קיים קושי גדול לסבול את הרעיון שילדים שביצעו מעשי טרור מקבלים מאיתנו קצבאות. אותו בג"צ שעומד על כך שבטרוריסט ובמשפחתו אסור לפגוע, שולל באחת כספים של ילדים שהוריהם יושבים ולומדים תורה. תמיד קיימת עדיפות לנסות ולקדם מהלכים תוך הסכמה רחבה ככל שניתן, אולם חשוב להדגיש – הכנסת כמחוקקת אינה כפופה למערכת המשפט והיא לא אלינו, מדובר ברשויות נפרדות. הכנסת סוברנית לחוקק על פי ראות עיניה ובית המשפט אמון על פרשנות החוק על פי כוונת המחוקק".

אחד הנימוקים שקבע בג"צ לפסילת החוק הקודם עסק באי שוויון העולה מן ההסדר, בין הורים לילד שהורשע בעבירה פלילית, מהם לא נשללות הקצבאות, לבין הורים לילד שהורשע בעבירת טרור. על פי פסק הדין התכלית הכלכלית שהוצגה אז בחוק, לפיה הגמלאות נשללות מאחר והמדינה דואגת לצרכי הילד ששוהה במאסר, אינן נותנת מענה לסוגייה זו. בהתייחס להצעה הנוכחית, הבהיר ח"כ קלנר כי תכלית ההצעה הינה עקרונית והצהרתית, לפיה מדינת ישראל מתנגדת לטרור ונאבקת בו.

ח"כ ישראל אייכלר - ועדת העבודה והרווחה
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button