מבזקים

הלום קרב: ״משקרים לנו בעיניים. כשקברתי חברים לא ביקשו חקיקה״

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי קיימה היום (שלישי) דיון נוסף בנושא שיקום הלומי הקרב במלחמה. הדיון התקיים בעקבות דוח מבקר המדינה משנת 2024 בנושא רפורמת "נפש אחת" – טיפול משרד הביטחון בנכי צה"ל וכוחות הביטחון.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי: "מסקנות הוועדה מהעבר כבר קבעו שיש להשוות את שכר הרופאים והפסיכולוגים לשכר השופטים כי שכרם הנמוך אינו מאפשר טיפול נאות עבור וזמין עבור החיילים ששלחנו. מלחמת חרבות ברזל העמידה בפני אגף השיקום אתגר קשה.

״בעוד שרפורמת 'נפש אחת' אמורה הייתה להכין את המערכת, עדיין זה לא מספיק כיוון שמספר הנזקים לטיפול רק גדל. הוועדה תמשיך לעקוב אחר יישום המלצות דוח המבקר ותפעל לקידום פתרונות לשיפור השיקום״, הוסיף.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה הגיב בפליאה על הדברים שנחשפו בדיון שהסיוע המשפטי שהובטח ב2021 לא התקדם בגלל שטרם נפגשו נציגי המשרדים, ואמר: "אני לא מוכן לשמוע יותר תירוצים! אין שום הצדקה להמתין לחקיקה. הסיוע המשפטי לנכי צה"ל יכול וחייב לעבור מיידית. כל יום שעובר הוא בגידה בלוחמים שלנו! שיסתכלו ללוחמים בעיניים ויסבירו למה הם מעכבים את הסיוע שמגיע להם בדין".

יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן אמר: "האוצר סירב להכניס עדכוני שכר לרופאי השיקום וכן הגדלת התקנים. שער הכניסה של הלוחמים לאגף השיקום הוא שיהיה עו"ד שמתייצב במיטת הפצוע ואומר לו שהוא הולך לייצג אותו מקצה לקצה ואינו צריך שום ארגונים ואחרים. זוהי נקודת החיכוך הראשונה שבה הלוחם מרגיש נבגד״.

עוד אמר: ״איך ייתכן שלוחם שנפצע צריך להוסיף את המילה תביעה? הוא התובע? הוא צריך לקבל ייעוץ משפטי חינם. אין סיבה שלוחם שנפצע יוציא שקל אחד מכיסו או יקרא מסמך ויבין מה זכויותיו. ההתנהלות כיום זוהי בגידה בחיילי צה"ל שנפצעו".

שרית קדרון, מאגף השיקום במשרד הביטחון אמרה כי לאחר שבדקה נאמר לה שהכסף עבור ייעוץ משפטי חינם עבור הלומי הקרב תוקצב ב40 מיליון אך הכסף חונה במשרד המשפטים. שי סומך ממשרד המשפטים הגיב כי יש דיונים ביון שני המשרדים כדי לקדם חקיקה להעביר את ה40 מיליון הללו.

רונית לוי, אמו של אביחי, הלום קרב מצוק איתן, אמרה בדיון: ״מגיעה לבית של אביחי ורואה אותו שפוך על הספה. כאשר אני שומעת מה הוא ראה שם, אני פשוט מצטמררת. אני ממש מתחננת ומבקשת – תסתכלו על האנשים האלה כאן ותעזרו להם".

גל רוטשטיין, נכה צה"ל אמר: "אגף השיקום אמרו לי לך תחפש בית ואז נאמר לך מה הסכום שנוכל לעזור. איך אני יכול לצאת לחפש בית כשאני לא יודע מה הסכום? בלי מעטפת וקורת גג למשפחות אין שיקום זו אמירה יפה של האגף אבל בפועל אין מענה כלשהו״.

״קיבלתי עכשיו החזר על הוצאות של שנה. איך אני עם אישה בהריון, לפני חופש גדול יכול לחיות אם אני כל חודש צריך לבדוק אם כן החזירו לי? אין אחראי אגף תעסוקה בכלל באגף השיקום. מבקשים תשובות מהם בוועדה ושוב ושוב מורחים אותנו. הם לא משקמים אף אחד. לא תעסוקתית לא נפשית ולא כלום שום דבר", הוסיף.

"רועי ברדה, הלום קרב, תיאר את מצוקתו: ״אנחנו חיים בגיהנום, וכשרופאה באגף שיקום אמרה לי "אז מה אם אתה לא ישן בלילה, גם אני לא ישנה?", הבנתי שזו הגישה לפוסט-טראומה. אנחנו נגמרים מדיון לדיון, כשכל צליל הופך לאזעקה, כל אהוב הופך לאויב, ואתה נדרך לקרב – אלו לא סתם מילים, אלא חיינו״.

עומר אמסלם, הלום קרב הכריז בדיון הוועדה: "אני עובר עם משפחתי לגור באוהל בחניה של אגף השיקום. לא אגיע יותר לוועדות – הכל פה שקרים. כשנכנסתי לעזה ושקברתי שלושה חברים, לא ביקשתי חקיקה מהמדינה; אני לא מבין למה עכשיו צריך חקיקה כדי לטפל בנו".

בדיון נאמר כי משרד הביטחון מקים ועדה ייעודית למתמודדי פוסט טראומה ונפגעי נפש, שתדון בסיוע לפנים משורת הדין במקרים יוצאי דופן. הוועדה תתמקד בנפגעים עם פציעות ראש, נפש, פוסט טראומה ונכויות קשות, מתוך הבנה להשלכות הרחבות של פגיעות אלו על כלל היבטי החיים. לדרישת הוועדה בדיונים קדומים, בין חברי הוועדה יהיה גם נציג ציבור.

הוועדה לביקורת המדינה - הלומי קרב
צילום: נעם מושקוביץ', דוברות הכנסת

Back to top button