מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר לקריאה ראשונה: עסקים של מילואימניקים יזכו להעדפה במכרזים

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ משה פסל לתקן את חוק חובת מכרזים, על מנת לעודד עסקים קטנים ובינוניים של משרתי מילואים. ח"כ פסל מציע לתת במכרזי המדינה והרשויות המקומיות עדיפות לעסקים שנמצאים בבעלות מילואימניקים, ובכך לסייע לצמצם את הפגיעה הכלכלית בהם כתוצאה משירות ממושך.

בפתח הדיון הסביר ח"כ פסל, כי "האוכלוסייה שהכי במלחמה הזו היא מילואימניקים, לוחמים שהם בחזית ובעלי העסקים שהם מילואימניקים ואני מכיר מקרים רבים שאנשים יצאו והשאירו את העסק שלהם בצד ויצאו להגן על עם ישראל ומדינת ישראל. העיקרון צריך להיות שאנחנו עושים הכל כדי להקל עליהם לשקם את העסק שלהם״.

עוד אמר כי ״לא מעניינים אותי עסקים של מיליארדים, מעניין אותי המילואימניק הפשוט שיש לו עסק, שיקבל העדפה במכרזי משרדי הממשלה והרשויות המקומיות. השוק הפרטי כבר עושה את זה והציבור מעדיף לקנות אצלם, לא רק הציבור צריך לעשות את זה אלא גם משרדי הממשלה, העיריות והגופים הציבוריים. אין ראוי מזה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ אליהו ברוכי, שמילא את מקומו של היו"ר, הצטרף לדברים ואמר כי מדובר בהצעת חוק חשובה מאוד. ח"כ אלון שוסטר הוסיף כי ההצעה מדבר על העדפה במקרה בו שני עסקים קיבלו ניקוד זהה, ואמר כי מקרים כאלה כמעט ולא קורים ולכן צריך לתת העדפה בניקוד לעסקים של מילואימניקים.

ח"כ לשעבר רחל עזריה, המנהלת מערך סיוע למשפחות המשרתים, אמרה כי מה שגורם לאנשים להתלבט אם לחזור למילואים זה דבר ראשון קושי משפחתי, ודבר שני זה העסקים. היא ציינה כי צריך להתייחס גם לעסקים של בני הזוג של המשרתים, ואמרה כי כשאחד מבני הזוג לא נמצא היכולת לתחזק עסק היא מאתגרת. "הרבה אומרות לבן הזוג: 'זה או אני או המילואים'", אמרה עזריה.

חבר העמותה למען משרתי המילואים, אופיר טל, הזכיר כי חוק שירות המילואים, שנחקק לפני ה-7 באוקטובר, מאפשר העדפה למשרתים, ואמר כי אחרי ה-7 באוקטובר לא צריך להיות ספק בכלל שצריך העדפה וכי הוא לא מבין איך אפשר להתנגד לזה.

עוד ציין טל כי צריך לשקול לא רק העדפה במקרה של הצעה זהה במכרז, אלא גם של העדפה בניקוד לעסקים של משרתי מילואים. נציג פורום לוחמים ומשוחררים, רועי מחפוד, סיפר כי בצוות שלו יש לא מעט מילואימניקים בעלי עסקים שמברכים על ההצעה הוא הוסיף כי צריך להרחיב את ההצעה, כך שתחול גם יותר משרתי מילואים.

סגן החשב הכללי באוצר, אורי שאשא, התייחס להצעה ולהצעות להרחבתה שעלו בדיון ואמר: "היה לנו קשה לבלוע תעדוף מילואימניקים. זה כמובן חשוב, אבל הפלטפורמה שלא אוהבים לעשות בה העדפות זה מכרזים ממשלתיים, כי זה גם ככה אירוע מורכב ויש דרכים יותר טובות לתת העדפה״.

״בכל זאת הסכמנו לזרום עם ההצעה, ולכן כרגע צריך להתקדם עם הנוסח המוצע ולא להרחיב אותו לאוכלוסיות נוספות כמו בני זוג. זה ירחיב את האירוע ויש עוד שיקולים ערכיים שאפשר לחשוב עליהם, צריך למצוא איזון אחרת לא נצליח לעשות מכרזים״, הוסיף.

עוזר קצין המילואים הראשי, סא"ל יוסרי זין אלדין, אמר כי ב-7 בינואר השנה קודמה החלטת ממשלה לעדיפות ברכש טובין מעסקים של משרתי מילואים, וכי הממשלה הטילה על האוצר להקים ועדה שתבחן את זה. "לא צריך לחשוש מהעדפה מתקנת למשרתי מילואים, כי עצם השירות טומן בחובו את הפגיעה ואת זה שזה לא שוויוני", אמר. ח"כ פסל ציין כי אם האוצר יראה שנעשתה עבודה ויש כבר עכשיו תעדוף טוב יותר, הוא יהיה מוכן לוותר על ההצעה – והעיקר שמשרתי המילואים יקבלו את התמיכה.

בתום הדיון אישרה הוועדה את הצעה ללא תיקונים, לפיה במקרים בהם שתי הצעות, או יותר, יקבלו במכרז תוצאה זהה – תיבחר ההצעה של עסק שנמצא בשליטת משרת מילואים פעיל שעשה למעלה מ-20 יום מילואים בשנה שקדמה למכרז כזוכה. ההצעה אושרה פה אחד בקולותיהם של ח"כ ברוכי, ח"כ פסל וח"כ שוסטר, וח"כ ברוכי הוסיף כי ההצעות שעלו בדיון יבחנו שוב לקראת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

<span

ועדת הכלכלה - דיון -
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

data-mce-type="bookmark" style="display: inline-block; width: 0px; overflow: hidden; line-height: 0;" class="mce_SELRES_start">

ועדת הכלכלה
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button