מבזקיםפוליטי / מדיני

בג"ץ ידון בעתירה נגד ביקורת מבקר המדינה על אירועי 7 באוקטובר

הבוקר (רביעי) יתקיים בבית המשפט העליון דיון בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד ביקורת מבקר המדינה על אירועי 7 באוקטובר ומלחמת "חרבות ברזל" בעת הזו. העתירה, שהוגשה בשיתוף עם בכירים לשעבר במערכת הביטחון ובמשרד מבקר המדינה, מבקשת למנוע מהמבקר לערוך ביקורת על צה"ל ומערכת הביטחון בעת הלחימה, וכל עוד לא הוקמה ועדת חקירה ממלכתית, שהיא הגוף המתאים לחקור את האירועים.

בעתירה נטען כי "ביקורת המדינה בעת לחימה פעילה היא צעד חסר תקדים שעלול לפגוע אנושות בתפקוד צה"ל וביכולתו להשיג את מטרות המלחמה". העותרים מדגישים כי "מעולם לא נערכה ביקורת של מבקר המדינה על צה"ל בזמן אמת, במקביל להתרחשותה של מלחמה".

התנועה טוענת בעתירתה כי "תחילתו של הליך ביקורת בעת הזו, כאשר לא ברור עדיין מתי תסתיים הלחימה, ומתי תקום אותה וועדת חקירה מיוחלת אשר תוכל לבחון באופן רב מימדי ולעומקם של דברים את התנהלות כלל הגורמים במערכת עובר לפרוץ המלחמה ובוודאי ניהולה – יש בה בהכרח על מנת לפגוע בכל ועדה עתידית שתקום, ובפרט אם דוח הביקורת יפורסם טרם תוקם ועדה, או טרם יתפרסמו ממצאיה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף, בעתירה נטען כי הסמכויות הנתונות לוועדת חקירה ממלכתית ואופי עבודתה מתאימים יותר לחקור את אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה: "חרף חשיבותו של מוסד מבקר המדינה וסמכותו הרחבה והעצמאית לערוך בדיקה בנושאים שונים, האירועים שהובילו לטבח ה-7 באוקטובר ולמלחמת חרבות ברזל הם כל כך חריגים וקיצוניים, מושפעים ומשפיעים על כל הציבור הישראלי, והמחדלים שהובילו אליהם נטועים עמוק בכל אחד מהדרגים הפיקודיים, הניהוליים והפוליטיים הבכירים במדינה – עד כי ישנו צורך כי ועדת חקירה ממלכתית, עצמאית ובלתי תלויה תחקור את אותם האירועים".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הביעה אף היא תמיכה בעמדת העותרים. בתגובה שהגישה לבג"ץ, ציינה היועמ"ש כי "המשך ביצוע הליכי ביקורת בעת הזו בצה"ל ובשב"כ יסיט את קשב המפקדים מהלחימה, יפגע בתפקודם, יפגע ביכולת להשלים את התחקירים המבצעיים הדרושים לשם הפקת לקחים ובשמירה על ביטחון הכוחות וכנגזרת מכך תיגרם פגיעה בביטחון המדינה".

עוד התייחסה היועמ"ש לכך שככל שהביקורת תחל במועד נדחה בשל הצרכים הביטחוניים של המדינה בעת הזו ובאופן שלא יפגע במאמץ המלחמתי, עשויה בינתיים להתבהר התמונה באשר להקמת ועדת חקירה ממלכתית, וכאמור לעיל גם לעמדת המבקר ממילא יהיה צורך לגדר מחדש את תחומי ביקורת המדינה, כך שלא יחפפו את פעילותה של ועדת חקירה, ככל שתקום."

עו"ד ד"ר אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון אמר: "בדיקת אירועי השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, והסקת מסקנות כדי למנוע את הישנותם הם חובה מוסרית וערכית שלנו כלפי גיבורי ישראל שמסרו נפשם, לעשרות היישובים החרבים ולאלפי המפונים״.

״ואולם, בניגוד לבדיקת המבקר אשר חסר את הכלים המתאימים, ועדת חקירה ממלכתית, עצמאית ונטולת פניות, בעלת סמכויות נרחבות, המקיימת דיונים פומביים – תוכל לרדת לחקר האמת, לאתר את הכשלים, להמליץ על תיקונם, ולשקם את אמון הציבור במערכות המדינה״, הוסיף.

ארכיון: בית המשפט העליון. צילום: לע"מ

Back to top button