חדשות הארץמבזקים

סיפורו של אלחנן קלמנזון ז"ל ייכנס לתכנית הלימודים של תלמידי ישראל

החל משנת הלימודים הבאה, שנת תשפ"ה, משרד החינוך ישלב בתכנית הלימודים לתלמידי בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים את סיפור גבורתם של מאות הלוחמים והלוחמות שלחמו ב-7 באוקטובר במחבלי החמאס הרצחניים, סיכנו את נפשם והקריבו את חייהם כדי להציל חיי אדם.

מקום מיוחד בתוכן הלימודי יוקדש לסיפור גבורתו של אלחנן קלמנזון ז"ל, שעם פרוץ מתקפת הפתע על ישראל ב-7 באוקטובר 2023, נסע עצמאית עם אחיו ואחיינו איתיאל לאזור עוטף עזה כדי להציל את חיי התושבים, וחילצו מקיבוץ בארי כמאה מתושבי הקיבוץ. תוך כדי החילוץ נפגע אלחנן מאש אחד המחבלים ונהרג. התלמידים ילמדו על סיפורו, שמייצג את סיפור גבורתם של עשרות אזרחים ואזרחיות ישראלים באירועי ה-7 באוקטובר 2023 ובמלחמת חרבות ברזל.

עוד ישולב בתכנית הלימודים נאומו המכונן של חתן פרס ישראל, מנחם קלמנזון, שכותרתו היא "את אחי אנוכי מבקש". תלמידי בתי הספר יצפו בנאומו של מנחם בטקס, יעמיקו בו, יעסקו במשמעויות שלו, באתגרים המרכזיים הניצבים בפני החברה הישראלית, כפי שהם משתקפים ממנו, ובערכים החברתיים העומדים בבסיסו: גבורה, ערבות הדדית, שייכות, מחלוקת, גיוון והכלה, תיקון עולם ושותפות גורל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד ידונו התלמידים במשמעות המילה "אחים" במקורות, בארון הספרים הישראלי ובהוויה הישראלית. כל התכנים המסרים שיעלו לדיון יותאמו לשלבי הגיל של התלמידים, ולמנהלים ולמורים תינתן גמישות ואוטונומיה בבחירת הנושאים לדיון עם התלמידים.

חומרי הלימוד הללו ישולבו בתכנית הלימודים של תלמידי ישראל במסגרת שיעורי כישורי חיים, מפתח הלב ושעת מחנך, ויילמדו במהלך יום הזיכרון הלאומי לטבח ה-7 באוקטובר, ובמהלך חודש התקומה והגבורה במערכת החינוך, שצוין לראשונה בשנת הלימודים תשפ"ד, לזכרם של חללי ונפגעי ה-7 באוקטובר ומלחמת חרבות הברזל.

משפחת קלמנזון: "אנו רואים זכות גדולה במעשה ובכך שהדברים נכנסים כחוליה נוספת בשרשרת הדורות של העם היהודי. אלחנן הי"ד אהובינו ראה את עצמו כחלק מאותה שרשרת וכך חי את חייו. אנו מתרגשים מכך שהמילים שנאמרו על ידי מנחם בטקס פרס ישראל חדרו ללבבות וילמדו על ידי תלמידי ישראל, ומקווים להגברת אחווה ושותפות אחים״.

״זכינו להיות חלק מדור של גבורה וערבות הדדית בעידן תקומת מדינת ישראל. בתפילה שהדברים יתנו כוחות לעם ישראל בתקופה מורכבת זו, ושנראה בניצחון חיילנו ובשובם של החטופים והעקורים לביתם", הוסיפו.

שר החינוך, יואב קיש: אני נרגש לבשר כי החל משנת הלימודים הקרובה סיפור גבורתו של אלחנן קלמנזון וצוות אלחנן, ונאומו המרגש של מנחם קלמנזון בטקס פרס ישראל, ייכנסו לתכנית הלימודים של תלמידי מערכת החינוך. זוהי חובתנו המוסרית כלפי אחיו, אלחנן קלמנזון, וכלפי מאות הישראלים והישראליות שגילו עוז רוח, תעצומות נפש וגבורה יוצאת דופן באחד האירועים הקשים ביותר בתולדתנו כחברה וכמדינה. מוטלת עלינו המשימה להנציח אותם, לספר את סיפורם, להפיח את רוחם, להנחיל את מורשתם לדורות הבאים ולהמשיך בדרכם".

במהלך הנאום המרגש שנשא בטקס פרס ישראל, שעורר השראה עצומה בחברה הישראלית, סיפר מנחם כי "אחד הרגעים המטלטלים ביותר שעברתי היה כאשר נשאלתי ‘מדוע הלכתם הרי הם בני קיבוצים ואתם מתנחלים?’. הכאב מעצם זה שהשאלה בכלל נשאלה, עדיין מהדהד בי". עוד סיפר מנחם כי "לא שאלנו את עצמנו למה אנחנו עושים את זה, הלמה היה ברור וכן הזכיר את דברי איתיאל ש"כאשר אתה יודע שהאח שלך בסכנה – אין לך באמת חופש בחירה".

מנחם המשיך באומרו כי "שכחנו שגם כאשר העם הזה יוצא למחאות וויכוחים זה מהסיבה שגורל המדינה היחידה שיש לנו – בוער בכולנו. שכחנו שבכולנו עוד מפעמת ובוערת אהבת האחים ומאח לא נפרדים. בשביל אח עושים את הכל”. בסיום נאומו קרא מנחם לאחדות השורות. “לא עוד נריב ללא ראיית הטוב שבעם הזה, כי דמי אחינו צועקים אלינו מהאדמה, כי שומר אחי אנוכי”

צילום: דוברות משרד החינוך

Back to top button