מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בטרומית: שני סגני ראש עיר לרשות שמספר תושביה עולה על 100,000

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית, את הצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם) (תיקון – שינוי מספרי סגנים), התשפ"ד-2024 של חבר הכנסת אלי דלל וקבוצת חברי כנסת. 49 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 14 מתנגדים, והיא תועבר לדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה.

מוצע לתקן את החוק כך, שברשות שמספר תושביה עולה על 100,000 יהיו שני סגני ראש עיר (כיום הדרישה היא ל-150,000 תושבים לפחות). בנוסף מוצע לתקן את תנאי התשלום של הרשות לראש הרשות וסגניו, כך שגם רשות עם גרעון שוטף של עד 2% או גרעון כללי של עד 10% תוכל לשלם שכר ותנאי שירות לראש הרשות וסגניו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "חוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם), התשל"ה–1975 קובע הוראות בנוגע לאפשרויות מינוי סגנים לראש הרשות. בסעיף 14(א)(1) לחוק נקבע, בין היתר, כי ברשות מקומית שבה למעלה מ-150,000 תושבים וכן ברשות מקומית הנמצאת בנגב או בגליל, שמספר תושביה עולה על 45,000 ושהוכרה על ידי שר הפנים כרשות מקומית קולטת עליה יכול שיהיו, על פי הצעת ראש הרשות, שני סגנים. בסעיפים אחרים לאותו חוק, הוסמכו הרשויות המקומיות למנות סגנים נוספים, בשכר ושלא בשכר, בהתאם למנגנונים הקבועים שם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בהתאם לכך, התאפשר גם לרשות מקומית שבה למעלה מ-100,000 תושבים (אך פחות מ-150,000 תושבים) למנות 2 סגנים מכוח סעיף 14, אך ורק אם הן מצויות בנגב או בגליל, והוכרו על ידי השר כרשויות קולטות עלייה. אין לכך שום הצדקה. אין בנגב ובגליל אף רשות שבה למעלה מ-100,000 תושבים ושקיבלה הכרה כאמור. מן הראוי להכיר ברשות מקומית שבה למעלה מ-100,000 תושבים כרשות שבה מספר תושבים המצדיק השוואתה לרשות שבה למעלה מ-150,000 תושבים.

בסעיף 15א1(ב) לחוק נקבע, כי שר הפנים רשאי לאשר, על פי הצעת ראש הרשות שאושרה בידי המועצה, כי סגן ראש רשות נוסף על המספר המנוי בסעיף קטן (א), יהיה רשאי לקבל שכר ותנאי שירות כאמור בסעיף קטן (א).

בסעיף מפורטות הדרישות לפיהם רשאי שר הפנים לאשר מינוי כאמור. סעיף קטן (ב) נועד לאפשר מינויו של סגן נוסף בשכר, על מספר הסגנים בשכר שאושרו לפי סעיף קטן (א), כאשר עולה הצורך במינוי זה על מנת לאפשר לרשות להתנהל באופן ראוי ומיטבי, לעמוד בחובותיה ולמלא סמכויותיה.

התנאים שבסעיף קטן (ב) נועדו להצביע על אפשרות כלכלית למימון שכרו של סגן נוסף. ואולם, הקביעה לפיה כל גרעון שוטף שנתי בתקציב הרשות על פי דוח כספי מבוקר שהיה בשנה מתוך השנתיים האחרונות, מונע, הלכה למעשה, את האפשרות למינוי סגן נוסף בשכר לפי סעיף קטן (ב), וזאת גם כאשר קיים גירעון מינורי ושולי ביחס לתקציב הרשות. מדובר בתנאי אשר אינו מביא בחשבון את מורכבות ניהול התקציב ברשות מקומית ואת השינויים שיכולים לחול בו בשנה נתונה, גם אם תוכנן בקפידה".

מליאת הכנסת - כנסת - שרים - מליאה
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button