מבזקיםפוליטי / מדיני

בג"ץ ידון היום בעתירה לחייב את שר המשפטים למנות נשיא לעליון

היום (חמישי) יתקיים בבית המשפט העליון דיון בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד שר המשפטים יריב לוין והוועדה לבחירת שופטים. העתירה, שתידון בפני הרכב של שלושה שופטים – יעל וילנר, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין – דורשת לחייב את השר לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולמנות נשיא קבוע לבית המשפט העליון, תשעה חודשים לאחר פרישתה של הנשיאה לשעבר אסתר חיות.

התנועה לאיכות השלטון טוענת כי המצב הנוכחי, בו בית המשפט העליון פועל ללא נשיא קבוע, הוא חסר תקדים ופוגע קשות בתפקוד הרשות השופטת ובעקרון הפרדת הרשויות. העתירה מבקשת גם למנות שני שופטים חדשים לעליון, מאחר שכעת מכהנים 13 שופטים בלבד במקום 15.

לטענת התנועה לאיכות השלטון, הדיון מתקיים על רקע החלטתו של שר המשפטים להפר את הדין ולבצע מהלך שנראה כמו המשך ההפיכה המשטרית, בו הוא מנסה להכפיף את הוועדה לבחירת שופטים תחתיו, בניגוד להוראות החוק ובחוסר סמכות. השר לוין מסרב לכנס את הוועדה ולאפשר את מינויו של השופט יצחק עמית לנשיא העליון על פי עקרון הסניוריטי, שיטה הנהוגה מזה שנים רבות ומבטיחה את עצמאות הרשות השופטת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, מסר: "הדיון היום הוא הזדמנות קריטית להשיב את שלטון החוק על כנו. לא ייתכן שמערכת המשפט תמשיך לפעול ללא הנהגה קבועה בגלל שיקולים פוליטיים צרים. אנו מצפים מבית המשפט להורות לשר המשפטים לקיים את חובתו החוקית ולכנס את הוועדה לבחירת שופטים ללא דיחוי. זהו מבחן קריטי לדמוקרטיה הישראלית ולעקרון הפרדת הרשויות."

בג''צ
צילום: שלום כלפון

Back to top button