מבזקיםפוליטי / מדיני

תימנע חסימת קווי הסיוע של ארגוני קהילת הלהט"ב בטלפונים הכשרים

בחודשים האחרונים ממשלת ישראל מקדמת את חוק "הטלפונים הכשרים" במסגרתו יתאפשר להגביל תכנים בטלפונים הכשרים, ולהמשיך בחסימת הגישה לקווי סיוע, ביניהם קווי הסיוע של הקהילה הגאה, אלימות במשפחה ופגיעה מינית – קווים שהם מצילי חיים.

חה"כ יוראי להב הרצנו, חה"כ גלעד קריב, ארגוני הקהילה הגאה והמרכז הרפורמי לדת ומדינה נכחו בכל הדיונים בוועדת הכלכלה ודרשו לקבוע קריטריונים ברורים שיאסרו על חסימת קווים המספקים מענה מציל חיים עבור חברי הקהילה הגאה בחברה החרדית. לבסוף, הושגו הסכמות בסיוע יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן לפיהן יוחרגו מן החוק אוטומטית קווי סיוע המופעלים בחלקם במימון משרדי ממשלה, ביניהם קו הקשב של חברותא והאגודה למען הלהט״ב. חסימת קווי הסיוע תתאפשר רק במקרה בו השר יתקין תקנות, דבר שיצריך את אישור הכנסת.

הצעת החוק אושרה אמש (רביעי) בוועדת הכלכלה ותעלה בשבוע הבא לקריאה שניה ושלישית במליאה. בהיעדר מרחב בטוח ומקצועי לפנות אליו לקבלת סיוע רגשי או מידע אמין, להט"בים מהחברה החרדית פונים לארגוני המרה שונים המציעים "טיפולים" הכוללים פרקטיקות מסוכנות במסווה של סיוע רגשי, שהוכחו כלא יעילות ואף כמזיקות. מחקרים מראים כי להט"בים חשופים למצבי מצוקה נפשיים, לניצול ואף לנטייה לאובדנות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עד היום קווי הסיוע של הארגונים היו חסומים לחיוג בחלק מהטלפונים הכשרים, ועדיין כמות הפניות הרבה מוכיחה את הצורך שיש בקרב להט"ב מהחברה החרדית, שהצליחו למצוא דרכים לחייג אל קווי הסיוע ולעקוף את המגבלות הקיימות.

מתוך סך הפונים לקו הקשב של חברותא, 40% העידו כי רצו לפנות ל"טיפולי המרה" ו-10% סיפרו כי עברו או עוברים "טיפולים" שכאלה. על פי נתוני "חברותא", 80% מהפונים לקו הקשב של העמותה הם דתיים או חרדים ו-15% מהם דתיים וחרדים לשעבר, כאשר בשנת 2024 נרשמה עלייה דרמטית של פי 2 וחצי יותר פניות למערך הסיוע והתמיכה של חברותא.

חשוב לציין שקווי הסיוע לא מכוונים את הפונים בנוגע להשתייכות לעולם הדתי/החרדי, ולעיתים קרובות דווקא בזכות אותן שיחות קשב וסיוע, מתאפשר לפונים להתמודד עם נטייתם המינית או זהותם המגדרית מבלי לעזוב את קהילתם ומבלי לאבד את האמונה והדת בחייהם.

יו"ר השדולה הגאה בכנסת, חה"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד): "אחרי חודשים רבים של דיונים בוועדת הכלכלה הצלחנו למנוע חסימה של אוכלוסיות שלמות, של אלו שהכי זקוקים לכך, מגישה לקווי סיוע מצילי חיים, ביניהם להט"בים, נפגעי ונפגעות תקיפה מינית ונשים מוכות. כעת, גם לחרדים שנמצאים במצוקה נפשית או בסכנת אובדנות תהיה כתובת לפנות אליה. זהו מהלך שהוא בבחינת פיקוח נפש ואני מודה ליו"ר הוועדה, דוד ביטן, ולח"כ שלום דנינו על שיתוף הפעולה".

חה״כ הרב גלעד קריב: ״המאבק הפרלמנטרי העיקש שנוהל יחד עם ארגוני הקהילה הגאה והחברה האזרחית, הצליח לצמצם את נזקיו של חוק הקווים הכשרים. עם זאת, המאבק בנושא זה ונושאים רבים נוספים הקשורים לקהילה הגאה, לזכויות נשים וילדים בחברה החרדית – רחוק מלהסתיים. אנו נמשיך לעמוד על המשמר כדי שקווי הסיוע אכן יהיו נגישים לכל אדם במדינת ישראל״.

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר: "בחודשים האחרונים נאבקנו על זכותם וזכותן של להט"ב על הרצף הדתי והחרדי לגישה לקווי סיוע המעניקים מענה נפשי ומקצועי. אנו גאים וגאות שהצלחנו לעמוד על המשמר ולוודא ששכבות האוכלוסייה החלשות והשקופות ביותר בקהילה הגאה יזכו למענה. אנו רוצות להודות לשותפינו ח"כ יוראי להב הרצנו וגלעד קריב על עזרתם בקידום השינויים בהצעת החוק".

אישה בטלפון - שיחה - מוקד טלפוני
אילוסטרציה

Back to top button