מבזקיםפוליטי / מדיני

הוועדה לבחינת איחוד רשויות מקומיות יוצאת לדרך- אלה האיחודים הצפויים

באוגוסט 2023 הודיע שר הפנים ח״כ משה ארבל על בחינת איחודן של רשויות מקומיות, והנחה כי תהליך הבחינה יחל לאחר הבחירות לרשויות המקומיות. אמש (ד') 17.7.2024, חתם מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ על כתב מינוי ועדה גאוגרפית לבחינת מעמד מוניציפלי ואיחוד רשויות מקומיות.

בישראל קיימות כיום 259 רשויות מקומיות, חלקן מונות אלפי תושבים בלבד. הספרות המחקרית והממצאים בנוגע לישראל מראים שלעיתים קרובות רשויות מקומיות קטנות מוציאות אחוז ניכר מתקציבן על עלויות מינהליות, לא עומדות בסף מינימלי של מספר תושבים על מנת לספק שירותים מוניציפליים מסוימים, וכפועל יוצא עלולות לספק שירותים ברמה פחות נאותה לתושביהן ונזקקות לסיוע ממשלתי נרחב. מטעמים אלו ואחרים, לפני כעשרים שנה תוקנה פקודת העיריות כך שניתן יהיה להקים רשות מקומית רק בהינתן היקף מינימלי של 10,000 תושבים (או 5,000 בנסיבות מיוחדות). לפיכך, איחודי רשויות מקומיות נבחנים ככלי מדיניות שעשוי למקסם את היתרונות לגודל של רשות מקומית ולהוביל לרמת שירות גבוהה יותר לתושב. לצד הרצון והצורך להבטיח רמת שירותים נאותה לתושבים, משרד הפנים רואה חשיבות רבה ביכולת ההשפעה המקומית של כל תושב על אופי היישוב שבו הוא מתגורר ובשמירה על ערכים קהילתיים. לכן, ועדת החקירה שתבחן את איחודי הרשויות תעשה זאת, בין היתר, מתוך ניסיון למצוא את האיזון של רמת שירותים נאותה לתושב, לצד יכולת השפעה וזהות מקומית, בניתוח כל מקרה לגופו.

איחודי הרשויות שעל הפרק:
1.​איחוד המועצה המקומית מעלה אפרים עם המועצה האזורית ערבות הירדן.
2.​איחוד המועצה האזורית מגילות ים המלח עם המועצה האזורית ערבות הירדן.
3.​איחוד המועצה המקומית מגדל עם המועצה האזורית עמק הירדן או עם עיריית טבריה או עם המועצה האזורית הגליל התחתון.
4.​איחוד המועצה האזורית אלונה עם המועצה האזורית מנשה.
5.​איחוד המועצה המקומית אליכין עם המועצה האזורית עמק חפר או עם עיריית חדרה.
6.​איחוד המועצה המקומית שער השומרון, עם המועצה המקומית אורנית והמועצה המקומית אלקנה.
7.​איחוד המועצה המקומית כאוכב אבו אל היג'א עם המועצה האזורית משגב או עם המועצה המקומית כפר מנדא.
8.​ איחוד המועצה המקומית כפר ברא עם המועצה האזורית דרום השרון או עם עיריית כפר קאסם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כמו כן כתב המינוי לוועדה הגאוגרפית כולל את בחינת איחוד עיריית קרית אונו, עיריית גני תקווה ועיריית גבעת שמואל; ואם יומלץ על איחוד כאמור – יתבצע שינוי גבולות בין עיריית רמת גן לרשות המאוחדת באזור מתחם אוניברסיטת בר אילן, או חלוקת הכנסות בין עיריית רמת גן לרשות המאוחדת מהמתחם. זאת, בין השאר, בהתאם להמלצות ועדת חקירה שדנה בנושא בעבר בראשותו של פרופ' ברוך קיפניס ז"ל, אשר הציעה שהאוניברסיטה תהיה תחת רשות מוניציפאלית אחת, ורצוי שזו תהיה בינונית או גדולה. בנוסף, המליצה הוועדה דאז להקים רשות חדשה הכוללת את קריית אונו, גבעת שמואל וגני תקווה ואליה לצרף את אוניברסיטת בר אילן.

ועדות החקירה:הדיונים יתנהלו על ידי ועדה בראשותו של רו"ח גבריאל (גבי) מימון, לשעבר מנכ"ל משרד הפנים ומנכ"ל משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, לצד ארבעה חברי ועדה מנוסים ובליווי צוות יועצים מקצועיים בענייני כלכלה מוניציפאלית ותכנון. כבכל וועדת חקירה התהליך יכלול גם את המרכיבים הבאים כאשר בנוסף יהיה גם ליווי צמוד של המשרד מול הרשויות המקומיות.
1.​ וועדה ייעודית ועצמאית לבדיקה – ועדת החקירה היא מקצועית עצמאית, המתמחה בנושא ובה חברים בעלי ניסיון רלוונטי. על חברי הוועדה מוטל לבחון בהליך אובייקטיבי את כלל השיקולים לטובת תושבי הרשויות המקומיות.
2.​ תהליך ציבורי שקוף – התהליך ילווה בפנייה רחבה לציבור בהסברה ובהתייעצות. הוועדה תיפגש באופן פומבי עם הרשויות ותושביהן, ותקיים סיורי שטח. החומרים שיוצגו בפני הוועדה, ודו"ח ההמלצות הסופי, יפורסמו באתר האינטרנט של הוועדה.
3.​ תכנית עבודה מקצועית, אחידה ומוסדרת – העבודה תתבצע תוך ניתוח מקצועי, מוסדר ומקיף, ויכלול יידוע ופרסום לוחות הזמנים לבחינת האיחודים. התהליך ילווה ביועצים בלתי תלויים אשר יציגו נתונים כלכליים ותכנוניים בפני הוועדה והרשויות, בכדי לנסות ולאמוד משמעויות לאיחוד האפשרי.
4.​ המשך ליווי התהליך גם לאחר דו"ח הוועדה – ככל שתתקבל החלטה על איחוד הרשות, משרד הפנים ילווה את המהלך לצורך השגת היעד של שיפור רמת השירות לתושב.
לאחר שהוועדה תשמע את כל הצדדים ותבחן את הנתונים שיוצגו בפניה, בלב פתוח ובנפש חפצה תכתוב הוועדה דו"ח שילווה בהמלצות לשר ולמנכ"ל המשרד. יובהר כי ועדת החקירה הגיאוגרפית אינה גורם מחליט אלא ממליץ בלבד. דו"ח זה יועבר לעיון והתייחסות הרשויות המקומיות לצד התייחסות אגפי המשרד השונים. בסמכות שר הפנים ומנכ"ל המשרד לאשר במלואן או בחלקן את ההמלצות או לדחות אותן, כך שהמהלך הנוכחי מהווה צעד ראשון בתהליך זה.

שר הפנים משה ארבל:״בחינת איחוד הרשויות, במקומות בהן יתכן שהמהלך יתרום לשיפור איכות החיים והשירותים המוניציפאליים הניתנים לתושב, הינו מהלך מתבקש. בחינת האיחודים תנתח יתרון פוטנציאלי לגודל, חיסכון בהוצאות מנהלה, שיפור השירות לתושב, ואת יכולה העמידה האיתנה של הרשות. המהלך צפוי לחזק ולהדגיש את חשיבות ויכולת השלטון המקומי בישראל להשפיע על התושבים בחיי היומיום של כולנו״.

מנכ"ל משרד הפנים, רונן פרץ: "הובלת המהלך תקדם את יכולות הביצוע של הרשויות המקומיות, כשהמטרה שעומדת לנגד עינינו היא לשפר את רמת השירותים והחיים של התושב בקצה. העבודה שנעשתה במשרד בטרם ההחלטה על המהלך, תוך הפקת לקחים חשובה ממהלכים דומים שבוצעו בארץ ובעולם, יצרה בסיס איתן לתהליכים הצפויים בתכנית העבודה, ואני סמוך ובטוח שהוועדה תגבש המלצות המלצות מקצועיות, שבוחנות את טובת התושב. חשוב לציין כי בימים אלה נעשית עבודת מטה לבחינה של איחודים נוספים.

שר הפנים משה ארבל
צילום: אתר הכנסת

Back to top button