מבזקיםצבא וביטחון

טעות אנוש בחיל האוויר: זו הסיבה לכך שלא הופעלה התראה בתל אביב

בתחקיר ראשוני של חיל האוויר שפורסם לפני זמן קצר (שישי) על פיצוץ הכטב״ם בתל אביב, דובר צה״ל הזהיר כי מערכות ההגנה האוויריות אכן זיהו את הכלי, וגם ראו חלק מנתיב הטיסה שלו, אבל הוא לא סווג כאירוע חדירת כלי טיס עוין וכאיום אווירי במערך ההגנה האווירית.

מאחר שהמטרה לא סווגה כמטרת אויב, לא הופעלה התרעה והמטרה לא הופלה. כלומר לא מדובר בתקלה במערכות – אלא מדובר בטעות אנוש שסיבותיה עדיין לא ברורות ועדיין מצויות בתחקור. בחיל האוויר מודים כי מדובר בתקלה חמורה, לוקחים אחריות על האירוע, מבהירים כי היה צורך להפיל את הכטב״ם ומעדכנים כי בשלב זה – אין כטב״מים נוספים בדרכם לישראל.

בחיל האוויר עדיין לא יודעים לאשר סופית שהכטב״ם שוגר מתימן, אך ניתן לומר שמדובר בכטב״ם לטווח רחוק, שטס בגובה נמוך ועשה את דרכו במשך שעות ארוכות מאוד לשטח ישראל, הגיע מכיוון הים והתפוצץ על הדירה בתל אביב. במקביל, הלילה היה אירוע נוסף שבו הופל כטב״ם שעשה את דרכו לשטח ישראל מכיוון מזרח (ככל הנראה מעיראק), עוד לפני שהספיק לחדור לשטח ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הרמטכ״ל הלוי כינס לפני כשעתיים הערכת מצב ראשונית עם בכירי צה״ל, והנחה בסיומה על חקירה מודיעינית טכנולוגית מקיפה – לצד איסוף ממצאים מהזירה, כדי להבין מהו הכלי שהתפוצץ, מה נתיבי הטיסה שעשה ומי אחראי לפעולה. בשעה 9:00 הרמטכ״ל יכנס הערכת מצב נוספת.

Back to top button