חדשות חוץמבזקים

בריטניה תחדש את תמיכתה הכלכלית באונר"א

ממשלת בריטניה הודיעה היום (שישי) על החלטתה לחדש את המימון לאונר״א. צעד זה מתבצע למרות לחץ דיפלומטי כבד מצד ישראל, שהביעה התנגדות נחרצת למהלך. בנאומו הראשון בפרלמנט הבריטי, שר החוץ לאמי אמר שבריטניה תשחרר 21 מיליון ליש"ט (כ-99,214,430 מיליוני שקלים) שנועדו לתמוך בפעולות מצילות חיים בעזה ולמתן שירותים בסיסיים באזור.

התקציב הזה מיועד לבקשת החירום למימון מכספי ציבור של אונר"א לעזה ולגדה המערבית, שממקדת את כל המשאבים להפצת חירום של מזון, מחסה וצורות אחרות של תמיכה בכשלושה מיליון בני אדם, וכן לעבודה נרחבת יותר של תמיכה בכשישה מיליון פליטים פלסטינים שחיים ברחבי האזור.

שר החוץ לאמי אמר בנאומו בפרלמנט הבריטי: "הסיוע ההומניטרי הבריטי לעזה הוא הכרח מוסרי אל מול קטסטרופה שכזו. אונר"א היא לחלוטין מרכזית למאמצים הללו – אין אף סוכנות אחרת שמסוגלת להכניס את הסיוע לתוך עזה בקנה המידה הדרוש כדי להקל על הסבל. הזדעזעתי מההאשמות שאנשי צוות של אונר"א היו מעורבים במתקפות 7 באוקטובר.״

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

״אנחנו סמוכים ובטוחים שאונר"א נוקטת פעולה משמעותית בעקבות הבדיקה העצמאית בנושא, ומבטיחה שהיא עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר של נייטרליות ומחזקת תהליכי עבודה, כגון סינון ובדיקה. אונר"א פעלה. שותפות כמו יפן, האיחוד האירופי ונורבגיה פעלו. הממשלה הזו תפעל גם כן… אנחנו נתמוך בעבודתם מצילת החיים", הוסיף.

המימון הבריטי של אונר"א הוקפא בעקבות ההאשמות של ישראל לפיהן 12 מאנשי הצוות של הסוכנות היו מעורבים במתקפות 7 באוקטובר. בעקבות הבדיקה העצמאית שהובילה קתרין קולונה, שרת החוץ לשעבר של צרפת, שעמדה בראש ועדת הבדיקה העצמאית של האו"ם לבדיקת פעילותה של אונר"א, והפעולות שנקטה הסוכנות בעקבות הבדיקה, ולרבות הצגת רפורמות ניהוליות מפורטות, ממשלת בריטניה סבורה שהסוכנות פועלת כדי להבטיח שהיא עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר של נייטרליות.

ההודעה היום מציבה את בריטניה בשורה אחת עם שותפותיה כגון גרמניה, האיחוד האירופי, שבדיה, יפן, צרפת ומדינות תורמות אחרות.

אונר"א היא הספקית העיקרית של סיוע הומניטרי בתוך רצועת עזה, וגורמים אחרים – של האו"ם ושל סיוע הומניטרי אחר – תלויים ברשת ההפצה של אונר"א על מנת לספק את הסיוע ההומניטרי לאלו שזקוקים לו בדחיפות הרבה ביותר. אונר"א סיפקה חבילות מזון ל-1.5 מיליון איש שסבלו מרעב הרסני.

שר החוץ הבריטי שוחח אמש עם מזכ"ל האו"ם גוטרז' כדי לאשר את ההחלטה הבריטית לחדש את המימון וכדי לדון בתפקידו החיוני של האו"ם באספקת סיוע הומניטרי לעזה. השרה במשרד החוץ לנושאי פיתוח, אנאליס דוֹדס, תיפגש היום עם נציב הסוכנות, פיליפה לזריני, כדי לדון עימו כיצד המימון יתמוך בפעולותיה של אונר"א ועל מנת לגנות את מותם של כמעט 200 אנשי צוות של אונר"א מתחילת הסכסוך.

השרה במשרד החוץ לנושאי פיתוח אנאליס דוֹדס אמרה: "המצב בעזה הוא בלתי נסבל ובלתי מקובל ונחוצה פעולה דחפה כדי להקל על הסבל של האוכלוסיה האזרחית ברצועה. אונר"א היא הסוכנות היחידה שמסוגלת לספק סיוע הומניטרי מציל חיים בקנה המידה הנדרש. עם זאת, היא מסוגלת לתפקד ביעילות רק כשהיא זוכה לגישה לכל עזה, כשביטחונם של עובדי אונר"א, בעבודתם, מובטח. זו הסיבה שאנחנו קוראים לגישה בלתי מוגבלת לארגונים ההומניטריים, לצד הפסקת אש מיידית, הגנה על אזרחים, שחרור כל החטופים והתקדמות אמינה ובלתי הפיכה בנתיב לעבר פתרון שתי המדינות".

בנוסף, שר החוץ לאמי הציג בפני הפרלמנט היום את תוכניתו הנרחבת יותר לסיום הסכסוך בעזה. הוא הבהיר שהעדיפות המיידית היא הפסקת אש ששני הצדדים מצייתים לה, שחרור כל החטופים והצפה של הסיוע ההומניטרי לעזה.

שר החוץ לאמי הוסיף בדבריו לפרלמנט: "בריטניה רוצה לראות הפסקת אש מיידית. הלחימה חייבת להיעצר. חובה לשחרר את החטופים. צריך להכניס לעזה הרבה יותר סיוע הומניטרי… האימה הזו חייבת להסתיים, עכשיו. מטרתנו ארוכת הטווח היא ברורה: מדינה פלסטינית חיונית וריבונית, לצד מדינת ישראל בטוחה. אין כל דרך לצאת מהמשבר הזה בלי מסלול שיוביל גם את הפלסטינים וגם את הישראלים למצב שבו יהנו מביטחון, מצדק ומהזדמנות לאדמות שהם יכולים לקרוא להן שלהם".

שר החוץ הבריטי העלה את הצורך הדחוף לסיום הסכסוך במהלך פגישותיו עם המנהיגים הישראלים והפלסטינים במהלך ביקורו בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים בתחילת השבוע.

במסגרת הביקור, שר החוץ הבריטי הודיע שבריטניה תקצה השנה עוד 5.5 מיליון ליש"ט (כ-25.24 מיליון שקל) לUK-Med, כדי לממן את פעולותיהם מצילות החיים בעזה. UK-Med הוא ארגון סיוע רפואי שפועל בחזית באזורי משבר, אשר שולח צוותים רפואיים הומניטריים מנוסים, לרבות כאלה המועסקים ב-NHS, לאזורים הללו, על מנת לספק טיפול רפואי מציל חיים ומציל איברים.

התקצוב הזה ישמש כדי לתמוך בפעילותם המתמשכת בבתי החולים שדה ובמחלקת הטיפול הנמרץ בבית החולים אל-נאסר. הדבר יאפשר לצוותים רפואיים, לרבות הבריטיים, להמשיך בעבודתם החיונית ולטפל בעוד אלפי בני אדם שסובלים ממחלות נשימתיות חמורות, זיהומים ופגיעות טראומה מפיצוצים ומרסיסים.

בטווח הארוך, לאמי ציין, בריטניה ממוקדת ביצירת נתיב לעבר פתרון שתי המדינות, שמבטיח את הביטחון והיציבות לישראלים ולפלסטינים. הוא הבהיר שכל פתרון ארוך טווח חייב לכלול פעולה לעצירת העלייה באלימות מתנחלים והרחבת ההתנחלויות ורשות פלסטינית משוקמת, שיש בידיה את הסמכויות והמשאבים שיאפשרו לה למשול באופן יעיל.

בריטניה תייעד שישה מיליון ליש"ט (כ-28,364,243 שקלים) לבקשת החירום למימון מכספי ציבור עבור עזה, שבה אונר"א מתמקדת ספציפית בפעולותיה לתמיכה ומענה בצרכים הדחופים ביותר של יותר משלושה מיליון בני אדם בעזה ובגדה המערבית. עוד 15 מיליון ליש"ט (כ-70,914,000) ישולמו לתוכנית התקציב של אונר"א על מנת לספק שירותים בסיסיים בשטחים הפלסטיניים הכבושים וברחבי האזור.

בשבוע שעבר בריטניה חתמה על הצהרה משותפת יחד עם יותר מ-117 מדינות חברות, לרבות ארצות הברית, גרמניה, ירדן, כוויית וסלובניה, אשר מבהירה את מחוייבותן לתמוך ב"תפקיד החיוני וההכרחי" של אונר"א במתן ״סיוע הומניטרי מציל חיים לדורות של פליטים פלסטינים״.

המימון הבריטי של אונר"א הוקפא בשל ההאשמות של ישראל לפיהן 12 אנשי צוות של אונר"א היו מעורבים במתקפות 7 באוקטובר על ישראל. הממשלה הבריטית בטוחה שסוכנות האו"ם נוקטת פעולות להבטיח שהיא עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר של נייטרליות, אחרי שראו את תוצאות הבדיקה העצמאית שהובילה קתרין קולונה, ותוכנית הפעולה של אונר"א בעקבותיה, אשר סיפקה רפורמות ניהוליות מפורטות.

Back to top button