איראןמבזקים

קדחת דנגי מתפשטת באיראן, מה המצב בישראל ואיך להתמודד עם המחלה?

באיראן, זוהתה התפשטות נרחבת של קדחת דנגי במקומות שונים במדינה. על פי הדיווחים, אובחנו עד כה 151 אנשים עם קדחת דנגי בלפחות 40 ערים. מחוזות כמו הורמוזגן, פארס, ח'וזסטן, בושהר, טהראן, משהד, סיסטן בלוצ'יסטן, איספהאן וגילאן מדווחים על מקרים מאושרים. במקביל, המרכז לניהול מחלות זיהומיות של משרד הבריאות האיראני מדגיש כי החדשות על הגעת קדחת דנגי לטהרן אינן נכונות, שכן המקרים שזוהו בטהרן היו אנשים שחזרו מאיחוד האמירויות.

קדחת דנגי בישראל
בישראל, כל מקרי קדחת הדנגי שאובחנו היו בקרב מטיילים שחזרו מאזורים נגועים. בין ינואר 2023 לסוף מאי 2024, דווח על 87 מטיילים חוזרים שאובחנו עם קדחת דנגי. למרות נוכחות יתוש הנמר האסיאתי, אחד ממעבירי הנגיף, בישראל, לא הייתה התפרצות מקומית של המחלה בשל העדר מסת חולים או נגועים שמאפשרת היווצרות של מעגל הדבקה רצוף. עם זאת, במאי 2024, אובחנו שלושה ישראלים שחזרו מחופשה בשארם א-שייח' עם קדחת דנגי, מה שמעורר חשש מהתפשטות המחלה צפונה לגבולות ישראל.

מהי קדחת דנגי?
קדחת דנגי היא מחלה נגיפית שמועברת לבני אדם באמצעות עקיצת יתושה נגועה. המחלה שכיחה באזורים טרופיים וסאב-טרופיים, אך מתפשטת גם לעולם המערבי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תסמינים של קדחת דנגי
התסמינים מופיעים בדרך כלל 4 עד 10 ימים לאחר העקיצה וכוללים: חום גבוה, כאבי ראש עזים (במיוחד באזור ארובות העיניים), כאבי שרירים ומפרקים (המתוארים לעיתים כ"כאבים שוברים עצמות"), בחילות והקאות, עייפות וחולשה, פריחה מגרדת (על פני הגוף לאחר ירידת החום).

מחלת דנגי דימומית
במקרים נדירים, קדחת הדנגי עלולה להחמיר למחלת דנגי דימומית (Dengue Hemorrhagic Fever), מחלה מסכנת חיים המתאפיינת בצניחת לחץ הדם, דימומים פנימיים ופגיעה בתפקודי כבד. ללא טיפול מתאים, המחלה יכולה להוביל למוות.

אבחון קדחת דנגי
האבחון מתבצע באמצעות בדיקות דם לגילוי נוגדנים לנגיף או באמצעות בדיקת PCR לזיהוי החומר הגנטי של הנגיף.

טיפול בקדחת דנגי
אין טיפול ספציפי למחלה. הטיפול הוא תומך בלבד וכולל: שיכוך כאבים והורדת חום באמצעות תרופות כמו פאראצטמול, מתן נוזלים באמצעות עירוי נוזלים להבטחת הידרציה תקינה ומנוחה.

מניעה
המניעה מתבצעת באמצעות הימנעות מעקיצות יתושים: שימוש בחומרים דוחי יתושים על העור, שהייה בחדרים ממוזגים או שימוש בכילות, חיסון: חיסון חי-מוחלש קיים באזורים נגועים, אך אינו זמין בישראל.

לסיכום: קדחת דנגי היא מחלה נגיפית קשה העלולה להוביל לתסמינים חמורים ואף למוות במקרים נדירים. חשוב להיות מודעים לתסמינים ולאמצעי המניעה, במיוחד בעת נסיעה לאזורים טרופיים וסאב-טרופיים. מודעות והבנה של המחלה יכולים לסייע במניעתה ובניהול הטיפול בה במידת הצורך.

יתוש - יתושים - קדחת מערב הנילוס - עקיצה
צילום: חדשות מבזק לייב – באמצעות AI

Back to top button