מבזקיםפוליטי / מדיני

טופורובסקי התפטר מהוועדה לבטיחות בדרכים: אין זכות קיום לוועדה הזו

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן (ליכוד), קיימה היום (ראשון) דיון מיוחד שעסק בשיא בכמות הנפגעים וההרוגים בתאונות דרכים. ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), שיזם את הדיון, אמר כי 255 בני אדם נהרגו מתחילת השנה וזה שיא של 20 שנה, הוא הוסיף כי כולם יודעים מה צריך לעשות אבל חוסר המעש גורם לזה שאנשים שיכולנו להציל נהרגו.

על רקע זה הודיע טופורובסקי: "כיושב ראש ועדת המשנה לבטיחות בדרכים אני קובע שאין קיום לוועדה הזו – ועדה שמפקחת ואף אחד לא מתייחס אליה. אני לא יכול להמשיך להיות חלק מההצגה הזו ולכן אני מודיע ליו"ר ועדת הכלכלה שאני מתפטר מראשות ועדת המשנה". היו"ר ביטן התייחס לכך ואמר כי הוא לא מקבל את ההתפטרות והוסיף: "חשוב שח"כ טופורובסקי ימשיך בעבודה ונדאג לטפל בבעיה מול משרדי הממשלה".

ח"כ טופורובסקי התייחס לשימוע שקיימה ועדת הכלכלה עוד ב-2016 לטיפול בקטל בדרכים, וציין כי 95% מהמלצות הוועדה לא יושמו, והוסיף: "ראינו את התחקיר בערוץ 13 על סדרי העדיפויות של משרד התחבורה ואת דוח מבקר המדינה שמסביר איך כל משרדי הממשלה כשלו. אי אפשר להמשיך ככה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יורם הלוי, אמר כי קוראים לרשות "רשות לאומית", אבל בפועל היא לא רשות לאומית. לדבריו, "הרשות נטולת סמכויות ושיניים, ולא מסוגלת לעשות הרבה כפי שמצפים ממנה. אני לא יכול להורות למשטרה לבצע אכיפה או לשום גוף אחר. זאת לא רשות לאומית ואין טעם לחזור על הנתונים. המספרים מטורפים. בחצי שנה אנחנו עם 255 הרוגים ואני לא רוצה להכפיל את זה. תנו לנו את הסמכויות והכוח, ואם לא נעמוד במשימה שימו מישהו אחר".

ראש אגף התנועה, ניצב יהודה בן עטר, אמר כי כדי לטפל בזה הרמה הלאומית צריכה להיכנס לאירוע. "אנחנו נותנים 100% עבודה אבל אנחנו לא קוסמים, צריך כסף לחינוך וכסף לאכיפה טכנולוגית ואין לנו תקציבים. אני חסר היום 80 שוטרים מבצעיים. המדינה מפסידה 17 מיליארד שקל בשנה בגן תאונות, תנו לנו תקציב ונטפל בזה", אמר ניצב בן עטר.

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת אלגום מזרחי, ציינה כי מאז תחילת השנה נהרגו 255 בני אדם ואירעו 232 תאונות קטלניות – עלייה של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היא הוסיפה כי אין פתרון קסם, צריך תכנית מתוקצבת וצריך פיקוח על יישומה. נציגת משרד התחבורה, דלית רגב, ציינה כי יש פערים גדולים מאוד באגף התנועה וברלב"ד, ואמרה כי גם משרד התחבורה יש רק 3 פקחים על כל ענף ההובלה ועוד 3 על כל חברות קציני הבטיחות.

היו"ר ביטן ציין כי צריך תכנית לאומית מתוקצבת ואם יהיו פחות תאונות המדינה אפילו תחסוך כסף. הוא שאל איך יכול להיות שיש 255 הרוגים בחצי שנה ולאף אחד לא אכפת ואין תכנית לאומית. רכזת תחבורה באגף התקציבים באוצר, ספיר איפרגן, אמרה כי זה לא נכון לומר שהכל נופל על תקציבים ושתקציבים קוצצו. לדבריה: "מי שאומר שאין תקציב אין לו מושג מה הוא מדבר. תקציבים יש, מה שאין זה ביצוע. המשטרה קיבלה אלפי תקנים חדשים, כמה תקנים הוקצו למשימה הזו? בשנים אחרונות קרה יותר מפעם אחת שתקנים ייעודיים ששילמנו עליהם עברו לצרכים אחרים וזו הבעיה. אמרו לנו 'שוטר הוא שוטר הוא שוטר'".

ניצב בן עטר התייחס לכך ואמר כי אגף התנועה מקבל 27 מיליון שקל לתקצוב שוטף ואמר כי השנה קיבל עוד מיליון. "את החלוקה והאופן שבו זה נעשה צריך להפנות למשרד", אמר. ח"כ טופורובסקי אמר כי המצב הזה הוא במשמרת של ניצב בן עטר ושאל איך זה עובר לסדר היום ולמה הוא לא דופק על השולחן. ניצב בן עטר השיב: "אתה בעצמך אומר שאין ניידות. העניין הזה עולה שוב ושוב וידי כמעט נשברה מלדפוק על השולחן וזה לא כל כך עזר". יו"ר הרלב"ד הלוי אמר כי הדבר הכי דחוף הוא: "אכיפה, אכיפה, אכיפה".

ראש עיריית כרמיאל ויו"ר ועדת תחבורה ובטיחות ברשויות המקומיות, משה קונינסקי, אמר כי הרשויות נדרשות להוסיף 40% מתקציב הטיפול בבעיות התחבורה, הן לא מסוגלות להביא את הכסף ולכן אין מימוש. "ברשויות החלשות זה בלתי אפשרי להשיג מאצ'ינג ולא יקרה. אין משאבים והפכנו להיות שק החבטות של השלטון המרכזי. בכביש 85 יש בכל יום חמישי פסטיבל מוטורי ואף אחד לא מגיע לאכוף", אמר קונינסקי.

נציגת אור ירוק, ליעד קייקוב, אמרה כי מאז תחילת השנה 255 משפחות איבדו את יקיריהן וזה לא רק שאין תכנית לאומית, אין אפילו יעד לצמצום מספר ההרוגים השנה. לדבריה, בישראל אין עונש מוות אז גם אם מישהו ביצע טעות צריך לטפל בזה במענה הוליסטי של חינוך, אכיפה ותשתית סלחנית.

נציג ארגון נתון לשינוי, גל רייך, הוסיף: "זה מדהים שהאוצר בא לפה ומסביר שהכל בסדר כשהראנו גרף שמראה איך כשהתקציב יורד מספר ההרוגים עולה. זה לא נכון שלא קוצצו תקציבים. האוצר צריך להביא את הכסף והרלב"ד צריך לעשות את העבודה". הוא הוסיף כי שרת התחבורה, שבמשמרת שלה זה קרה, צריכה לקחת אחריות.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון וביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת: "לרכז את תכנית ה-OECD למאבק בקטל בדרכים ואת תכנית הרלב"ד, וכן את עלות הטיפול הכוללת בכל מוקדי הסיכון. בנוסף ביקש מהאוצר לתת לכך מענה ראשוני וכן לראות מה אפשר לתת למשטרה בתקנים וטכנולוגיה – ואם המשטרה תיקח את זה לדברים אחרים לקחת לה חזרה את התקן".

ועדת הכלכלה של הכנסת - ח"כ בועז טופרובסקי
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ועדת הכלכלה של הכנסת
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ועדת הכלכלה של הכנסת
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ועדת הכלכלה של הכנסת - דיון - דוד ביטן
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ועדת הכלכלה של הכנסת
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button