מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת הכלכלה אישרה להאריך את תקופת ההקלות שניתנו לערוצי הטלוויזיה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת משרד התקשורת, לתקן את חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו ולהאריך בשנה וחצי את תקופת ההקלות שניתנו לערוצי הטלוויזיה הזעירים. הוועדה דנה גם בהצעה של חבר הכנסת אריאל קלנר להעלות את הערוצים הייעודיים למערך עידן פלוס, במסגרתה נקבע הסדר למימון באמצעות סגירת המרבב (מערכת ההפצה של מספר ערוצי טלוויזיה המשדרת אותם באוויר) הראשון של המערך. הדיון היה סוער והוועדה טרם קיבלה החלטה בעניין, כאשר בתום הישיבה הציע היו"ר ביטן לקבוע את ההסדר כהוראת שעה עד מרץ 2025, והודיע כי הישיבה תתחדש מחר בבוקר.

התיקון לחוק הרשות השנייה, שאושר כאמור, קובע כי הערוצים 14,24,9 והלא טי.וי יהיו פטורים לשנה וחצי נוספות מהחובות המוטלים על הערוצים המסחריים הגדולים. שר התקשורת, חבר הכנסת שלמה קרעי, הסביר בשני המקרים כי הזמן נדרש עד אשר יביא לאישור הכנסת והוועדה את הצעת החוק שתעשה סדר חדש בכל תחום השידורים. ההצעה אושרה ברוב של חמישה תומכים, בהם היו"ר ביטן וחברי הכנסת שלום דנינו, אריאל קלנר, משה פסל ויצחק פינדרס, לעומת שני מתנגדים בהם חבר הכנסת רון כץ וחבר הכנסת בועז טופורובסקי.

טרם האישור דנה הוועדה בהצעה לתקן את חוק הפצת השידורים, העוסק בהצעה להעלות את הערוצים הייעודיים לעידן פלוס מה-7 באוקטובר, ולממן זאת באמצעות הסדר לסגירת המרבב הראשון של המערך. היו"ר ביטן הזכיר כי ההצעה הזו תחסוך שלושה מיליון ש"ח בשנה לקשת ורשת. חברי כנסת מהאופוזיציה, בהם חבר הכנסת רון כץ, שלי טל מירון ובועז טופורובסקי טענו כי מדובר בהצעות שנועדו לסייע לערוץ 14, והשר קרעי השיב כי מי שייהנה מהתיקון לחוק הפצת שידורים יהיה הציבור.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף לכך, במהלך הדיון נמתחה ביקורת על כך שההצעה כוללת הטבה נוספת לערוצים המסחריים, ומבטלת את החובה שחלה עליהם להפיץ את השידורים הלינאריים בחינם לפלטפורמות. היו"ר ביטן אמר כי אם הוא מבטל את החובה ההטבה היא לערוצים המסחריים, ואם לא אז ימשך המצב של הטבה להוט ויס. עו"ד רז נזרי, שייצג את הוט, אמר כי המשמעות היא שהפלטפורמות יצטרכו לשלם על התוכן וזה יעלה את המחיר לצרכן. מנגד טענה היועצת המשפטית של רשת, עו"ד דבורה קמחי, כי שום פלטפורמה לא העלתה מחיר בגין זה ששילמה לערוצים על התוכן שלהם, וכי התוכן צריך להינתן חינם לציבור ולא לבעלי עסקים אחרים.

על רקע הדברים הציע היו"ר ביטן כי החובה להעביר את התוכן הלינארי בחינם לבעלי רישיון השידורים לא תחול על הערוצים הזעירים והייעודיים, במסגרת הוראת השעה ועד שזו תסתיים יביא משרד התקשורת את ההסדרה הכוללת לענף. חבר הכנסת מתן כהנא טען כי מדובר בנושא חדש, והדיון הופסק.

לאחר ההפסקה אמר השר קרעי כי הצעת החוק הזו אמורה הייתה לבוא במקביל להצעת חוק אחרת שעוסקת בסגירת מערך עידן פלוס, אך הצעת החוק האמורה בהקפאה והכל נמצא בדיונים מחדש מאחר ואין הסכמות. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי אם זה המצב הוא מציע שכל ההסדר – לאפשר את העלאת הערוצים הייעודיים והזעירים למערך עידן פלוס מתחילת המלחמה, לממן את סגירת המרבב הראשון מכספי התאגיד, האוצר ורשת וקשת ולפטור את הערוצים הזעירים והייעודיים מהחובה להעביר תוכן לינארי לפלטפורמות ללא תשלום – יהיה בהוראת שעה עד מרץ 2025.

"אם תוכיחו לי שאתם ממשיכים בסגירת מערך עידן פלוס נאפשר להאריך את ההסדר עד סוף 2025. קודם שיסדרו את המרבב הראשון ואז נראה", אמר היו"ר ביטן. השר קרעי אמר כי סגירת המרבב הראשון תחסוך 8 מיליון שקל בשנה כל שנה, ולכן אין סיבה לתחום את זה בזמן, אבל התחייב להביא את הצעת חוק השידורים לקריאה ראשונה מיד אחרי החגים. הוא הוסיף כי התאגיד יחסוך כל שנה 5 מיליון שקל.

נציגת משרד המשפטים, עו"ד עדי ליברוס, ציינה כי הצעת החוק שונה מהתזכיר הממשלתי שפרסם משרד התקשורת, וביקשה זמן נוסף ללמוד את ההשלכות. "ההצעה נועדה ליצור חיסכון משמעותי לתאגיד, וכעת מוצע משהו אחר לחלוטין, לסגור מרבב ראשון בלבד ואין ערובה שייסגר המרבב השני שבסגירתו טמון החיסכון הגדול. ההצעה הזו, בצד החיסכון המידי, צפויה לייצר הכבדה ארוכת טווח על תקציב התאגיד וזה לא קופה קטנה או מקור למימון הצרכים הציבוריים", אמרה.

השר קרעי אמר בתגובה כי ליברוס מנסה "לעוור את עיני הוועדה באמרות חסרות שחר על הכבדה ארוכת טווח". חבר הכנסת קלנר הוסיף כי לא לכל דבר יש השלכות חוקתיות. היו"ר ביטן אמר כי הוא לא מקבל את חוות הדעת של משרד המשפטים, ושב והציע לקבוע את ההסדר כהוראת שעה עד מרץ 2025. מנכ"לית הרשות השנייה, מישל קרמרמן, אמרה כי בלי חוק לא ניתן להתחיל בתהליך הסגירה. הישיבה הסתיימה ללא הצבעה, והיו"ר ביטן קבע את המשך הדיון למחר בבוקר.

ועדת - הכלכלה - יו"ר - ביטן
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
ח"כ - דוד - ביטן
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

Back to top button