בריאותמבזקים

בדיון נחשף: 97% מעובדי מערכת הבריאות – נדקרים ממחט מזוהמת

ועדת הבריאות דנה היום (ראשון) במניעת חשיפה לזיהומים והידבקויות של צוותים רפואיים. בדיון נחשף כי 97% מכלל עובדי מערכת הבריאות – נדקרים ממחט מזוהמת, וכ-60% מהם לא מדווחים על האירוע.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) הביע חשש מהתפשטות התופעה בעיקר אצל עובדי המשק והניקיון, ומחוסר-התיאום בין משרדי הבריאות והעבודה. משריקי ביקש ממשרד הבריאות למנות בתוך חודשיים אחראי לריכוז הנושא מול הצוותים המטפלים, בתי החולים והמרפאות ומשרדי ממשלה נוספים כמשרד העבודה. בנוסף, המשרד התבקש לאסוף נתונים על שיעור ההידבקויות ממחטים ובכלל, בקרב צוותים מטפלים ועובדי משק, ולגבש תכנית סדורה ומתוקצבת, למניעת התופעה, העלאת מודעות לסיכונים ולצורך בשמירה על בטיחות העובדים.

פרופ' עמי פישמן, יו"ר החברה לביטוח סיכונים בטיפול בהסתדרות הרפואית, הדגיש את העבודה הרבה למניעת תקלות וטעויות במטופל, לצד הצורך בבטיחות המטפל, מצד החשיפה לקרינה וזיהומים. ד"ר סער לחמי, יו"ר האיגוד לרפואה תעסוקתית, הוסיף את הסכנה לזיהום כתוצאה מדקירת מחט ברופא או באחות. הוא קרא להחלפת ציוד-המגן הקיים בציוד בטיחותי יותר, כמו בחלק ממדינות המערב.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי ד"ר חיים כהן, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות העובד, 97% מעובדי הבריאות, כולל רופאים, אחיות, טכנאים ועובדי-משק וניקיון, יידקרו ממחט מזוהמת. הוא קרא לאמץ את תכנית-העבודה בארה"ב בנושא.

פרופ' גליה רהב, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, הוסיפה את הצורך באיסוף הנתונים ופיקוח ממשלתי בעניין, והוספת החובה לדווח על מקרה דקירה כזה. לדבריה, כ-60% מעובדי הרפואה הנדקרים בארץ – כלל לא מדווחים על המקרה.

ד"ר יעל סער-קוסטיס, סגנית יו"ר האיגוד לרפואה תעסוקתית, הדגישה את הנזק הכלכלי הניכר מאובדן ימי עבודתו ומהפיצוי והליווי הנדרש של הנפגע ממחט מזוהמת. היא הוסיפה את הצורך בהסברה רחבה לכל עובדי מערכת הבריאות, למניעת מקרים אלו ולצורך לדווח עליהן.

מרינה טפירו, מנהלת מניעת זיהומים ב"מכבי", סיפרה על שימוש לאחרונה במחטים בטיחותיים יותר, והדרכת בטיחות לעובדי המשק, ואילו שאול סקיף, נציג ההסתדרות, סיפר על פגיעותם הרבה של עובדי הניקיון. פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז למניעת זיהומים במשרד הבריאות, הודה כי הנושא לא מטופל מספיק, וכי ההנחיות בעניין לא נאכפות בצורה אחידה בכל המוסדות, למרות שנתונים נאספים ע"י משרד העבודה. לדבריו, למרות שכיחות הדקירות – התחלואה כתוצאה מהן היא נמוכה למדי, והחשש הוא מחשיפה לחולים במחלות נשימתיות.

מזרק - מחט
אילוסטרציה. צילום: pixabay

Back to top button