מבזקיםפוליטי / מדיני

ועדת הכספים אישרה העברת 17 מיליון ש"ח עבור הקייטנות במוסדות הפטור

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (שני), בתום דיון סוער, שינויים פנימיים בתקציב משרד החינוך, בגובה של 17 מיליון ₪, עבור יישום הסכמים פוליטיים בעלי משמעות תקציבית במסגרת תקציב המדינה לשנת 2024, עבור הפעלת בתי ספר בחופש הגדול במוסדות הפטור.

התקציב הועבר לאישור הוועדה, לאחר השלמת הבדיקות המקצועיות והמשפטיות הדרושות, בהתאם להחלטות ממשלה בנידון. במסגרת ההעברה התקיים דיון סוער, כאשר חברי הכנסת מהאופוזיציה טענו כי בלאו הכי מוסדות אלה מקיימים תוכנית לימודים בחודשי הקיץ ולכן יש בכך תקצוב כפול. מנגד הסביר סמנכ"ל משרד החינוך כי המוסדות אינם מקבלים תקצוב נוסף עבור הפעלת המוסדות בחודשי הקיץ ועל כן אין בכך תקצוב כפול.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ציין בפתח הדיון: "בית הספר של מוסדות הפטור, הם היחידים שאין להם מקור תקציבי. יש שם כסף קואליציוני שמיועד למוסות הפטור, לא מעבירים להם אותו, אז שיהיה להם לפחות את זה, שיעשו להם לפחות את בי"ס של החופש הגדול. שינו את לוח החופשים בהתאם לכולם, זה הסתדר כבר בשנה שעברה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ נעמה לזימי: "מוסדות החינוך הממלכתיים מתוקצבים 10 חודשים פלוס חודשיים לביס של החופש הגדול, מוסדות הפטור מתוקצבים 12 חודשים, אז יש פה כפל תקצוב". ח"כ גפני: "הם מתוקצבים 10 חודשים".

משה שגיא, סמנכ"ל משרד החינוך: "יש הבדל בין השכר להפעלת מערכת החינוך, המורים מקבלים אותו שכר, מספר ימי הלימוד הם אותו מספר ימי לימוד. התקצוב של מוסדות הפטור והמוכר הם אותו קריטריונים של הקצאות החינוך בחינוך הרגיל, ומשם נגזר 75 אחוז למוכר ו-50 אחוז לפטור. התקצוב הוא אותו תקצוב, אין שאחד מקבל 12 חודש ואחד שמקבל 10 חודשים. מדובר על תוכנית תוספתית, במהלך כל השנה אני מעביר על חודשי הוראה, פה מדובר על תוכנית תוספתית וולונטרית. אני מתקצב שנה שלמה בלי קשה לקיץ".

ח"כ ולדימיר בליאק: "לוקחים את הכסף מתוכנית לתגבור היסודי, מתוך 62 מיליון ₪, שהיה כנראה סיבה לתקצובו לוקחים 17, זה 27%, ואז ששואלים האם נגרמת פגיעה לתוכנית ממה נלקח התקציב ואומרים שלא, שלא נפגעה הפעילות זה לא נכון. בנוסף אמרת שב-10 חודשים אתה משלם שכר של 12 חודשים, שכל חודש אתה מוסיף 10 אחוז, אז איך מה-1 ליולי אתה לא משלם להם? למה אנחנו מתקצבים בתקופה שמוסדות הפטור לומדים?"

ח"כ גלעד קריב: "מוסדות הפטור לא שובתים מלימודים ביולי ובאוגוסט, אז אני מבקש להבין לאן בדיוק מגיע התקציב, כי הם מלמדים לימודים רגילים למעט 3 שבועות".

שגיא הרחיב לגבי הטענות לכפל תקצוב: "יש מסגרת של השנה הפורמלית שכולם מתוקצבים אותו דבר, שמסתיימת ב-1 ליולי. אני לא משלם למוסד שממשיך מעבר לכך. בכלל המוסדות אני משלם את זה, הוא מקבל בכל חודש 10 אחוז שכר, כל מורה מקבל בקיץ שכר, הוא מלמד גם בחופש הגדול, הוא מקבל גם על כך שכר. הקול קורא יוצא לרשויות המקומיות, הן האלה שעונות על הכל הקורא ומדווחות על מספר התלמידים, ככל שלא יהיו תלמידים, הם לא יקבלו".

נציגת משרד האוצר התייחס לטענות כי הכסף יוצא מכסף השייך לשימושים אחרים: "הכסף יצא מהתקנה, מהתוכנית ששמורה לכספים הקואליציוניים. לא לקחו כסף מהתוכנית של היסודי וחטיבות הביניים, אלא שינו בהחלטת ממשלה שהגדירה את כל הסעיפים".

בהמשך הצביעה הוועדה ואישרה את ההעברה, חברי הכנסת מהאופוזיציה טענו כי לא קיבלו תשובות לכל שאלותיהם ולכן ההצבעה איננה חוקית, הוועדה המשיכה ודנה בשאלות נוספות שעלו, ובהמשך דחתה הוועדה רביזיה לעניין ההצבעה.

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

Back to top button