מבזקיםפוליטי / מדיני

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה: ״הדורות הבאים ישאלו האם עם ישראל עמד יחד מול כל האיומים"

היום, חמישי, 25.7.24, י״ט בתמוז התשפ״ד, נשא יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה דברים בשם מדינת ישראל בטקס האזכרה הממלכתי לבנימין זאב הרצל, המתקיים בכל שנה בהר הרצל בירושלים.

להלן עיקרי נאומו: ״היום, לפני מאה ועשרים שנה, הלך מאיתנו מי שמחזיק בתואר הייחודי "חוזה המדינה" בנימין זאב הרצל ז״ל. לאחר מותו הוא נקבר בווינה, אבל באוגוסט 1949, בשוך קרבות מלחמת השחרור, מילאה ישראל הצעירה את צוואתו והעלתה את עצמותיו לקבורה מחדש כאן, בהר הקרוי על שמו".

אוחנה המשיך, "הלוויה המחודשת הייתה מפגן מרהיב של אחדות לאומית. כחמישית מתושבי הארץ השתתפו בה. "זהו מימוש צו יהודי ולאומי", הסביר אז בכנסת דוד בן גוריון את המבצע העצום, "כמו מימוש צו העלאת עצמות יוסף ממצרים לישראל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יושב ראש הכנסת הוסיף, "מאז ועד היום אנו נאמנים לצו העלאת עצמות אחינו ואחיותינו לקבורה הולמת מחדש באדמת הארץ. אתמול במבצע גבורה של לוחמי צה"ל ושירות הביטחון הכללי, מדינת ישראל חילצה את עצמותיהם של חמישה מהחללים הללו, מיה גורן, רביד כץ, אורן גולדין, תומר אחימס וקיריל ברודסקי הי"ד. נשלח מכאן בשם כולנו תנחומים לבני משפחותיהם, מדינת ישראל כולה משתתפת בכאבכם ובצערכם".

בהמשך נאומו התייחס לחיילי צה"ל ואמר, "לוחמינו הגיבורים מחלצים, ברוך ה', גם את החיים. ראינו ובע"ה עוד נראה כולנו בהשתאות את מבצעי הגבורה שהובילו לוחמי הימ"מ, השב"כ וצה"ל לחילוץ החטופים. כל זאת כחלק מהמחויבות של מדינת ישראל להשבת כל 115 אחינו ואחיותינו החטופים בשבי החמאס, עד להשבתם למשפחותיהם בכל דרך – אם במתווה ואם בקרב."

עוד אמר, באחת משעות השפל הקשות בהיסטוריה שלו, ועל ספו של האסון הנורא בתולדותיו, אימץ העם היהודי את חזונו של הרצל, זקף קומה, ניער מעליו עפר גלות בת אלפיים, וחזר לארץ אבותיו כדי להקימה מחדש לתפארה.

אוחנה המשיך, "אנו ניטע בשביל בנינו", כתב הרצל בכתביו שכונסו בספר 'בפני עם ועולם"', "כשם שאבותינו שמרו על המסורת בשבילנו. חיינו הם רגע בנצח של עמנו, רגע זה יש לו התחייבות משלו."

היו"ר הוסיף, "ובמעמד זה שאנו משתתפים בו כעת, עלינו לשאול את עצמנו: מהי המחויבות שלנו ברגע זה בנצח של עמנו?צבעוד מאות שנים מעכשיו, כשכולנו כבר לא נהיה פה, כשהדורות הבאים ילמדו על הזמנים הללו מספרי ההיסטוריה, האם מישהו מהם ישאל את עצמו "כמה מנדטים קיבל בסקרים ההוא" ו-"בראש איזו מפלגה עמדה ההיא"? מה אמרו בערוץ הזה ואת מי השמיעו בתחנה הזאת? לא. הדורות הבאים ישאלו את עצמם "מה עשה עם ישראל"? האם עמד יחד מול כל האיומים – או נלחם בינו לבין עצמו? אסור שנחזור, כמו לפני אלפיים שנה –למלחמות היהודים.

אוחנה אף התייחס לאחדות ומאר, "נדמה שרובנו מבינים שאחדות היא לא מותרות בעת הזאת, היא הֶכְרֵחַ – כך נוהגים חיילינו ולוחמינו. תומכי הממשלה ומתנגדיה – אלה שעד לפני המלחמה מחו אלה נגד אלה – עזבו הכל, הותירו את המחלוקות בצד ויצאו להלחם למען המדינה שחזה הרצל ושחלמו מאה דורות של יהודים שלא זכו לה. הם מוכנים להקריב את חייהם האחד למען השני, וכולם למען המדינה והעם – ואנחנו נמשיך להחליש אותם במריבות פנימיות? אין לנו עיניים? אין לנו אוזניים? איננו מבינים שזה בדיוק מה שמייחלים לו אויבינו מהמנהרות בעזה ועד ללשכות בטהרן?".

לבסוף סיכם, "גם לפני אלפיים שנה רצו אויבינו הרומאים לכבוש את ירושלים אך כשראו את מלחמות היהודים המתחוללות ביניהם, כל צד בטוח עד מוות בצדקתו – פשוט הקלנו עליהם את מלאכתם, ובנקודה הכי חלשה שלנו – נכנסו ולקחו, בזזו ושעבדו, שרפו והרגו.את המחיר, אלפיים שנה של גלות, של רדיפות, של אינקוויזיציה, של פרעות ושל שואה – שילמו אבותינו. ההיסטוריה לא חייבת לחזור על עצמה. זה בידינו".

יו"ר הכנסת בטקס אזכרה לבנימין זאב הרצל
צילום: דני שם טוב. דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת בטקס אזכרה לבנימין זאב הרצל
צילום: דני שם טוב.דוברות הכנסת

Back to top button