חדשות הארץמבזקים

קצר ובטוח: ניתוח לייזר חדשני להורדת לחץ תוך עיני בחולי גלאוקומה

ניתוח חדשני להורדת לחץ תוך עיני בטכנולוגיית ELIOS המתקדמת, בוצע בשבוע שעבר באמצעות מכשיר excimer laser trabeculoplasty – ELT במחלקת עיניים במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) בחמישה חולי גלאוקומה. באמצעות הלייזר מבצעים עשרה נקבים מיקרוסקופיים בזווית העין ובכך מגבירים את קצב ניקוז הלחץ מן העין.

ד"ר גיל פרץ, מנהל תחום הגלאוקומה במחלקת עיניים ב"שמיר", שביצע את הפרוצדורה, מסביר כי "יתרונותיו של ניתוח מסוג זה הם משך ניתוח קצר מאוד, פרופיל בטיחותי מצוין, יעילות, ללא צורך בהשארת צינורית בזווית העין".

ד"ר פרץ מוסיף: "ניתוחי MIGS אחרים עושים שימוש בצינוריות זעירות כדי ליצור את המעקף או לחלופין בטכניקה של חיתוך אזור הזווית. יתרונו של ה-ELT עליהם הינו בראש ובראשונה, שאינו משאיר צינורית בעין ובכך יורד הסיכון של פגיעה בקרנית לאורך זמן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוא מוסיף: "כמו כן, בזכות האבלציה הקרה ב-ELT, הנזק התרמי וההצטלקות קטנים מאוד בהשוואה לניתוחים אשר בהם חותכים או קורעים את אזור הזווית. משך הניתוח קצר מאוד – סביב 5-10 דקות במידה שמבוצע כניתוח בודד ואף פחות מכך כאשר אנו מבצעים ממילא ניתוח קטרקט".

עם זאת, אומר ד"ר פרץ כי "עדיין, הניתוח אינו בר השוואה במידת היעלות לניתוחי פילטרציה קלאסיים כמו טרבקולקטומיה, כיון שידוע שניתוחי זווית מוגבלים במידת הלחץ שניתן להוריד על רקע הלחץ בוורידים האפיסקלרלים אשר אליהם מתנקזת תעלת SHCLEM. מצד שני, פרופיל הבטיחות של ה-ELT טוב יותר, עם פחות היפוטוניות. הסיבוכים הנפוצים ביותר ב-ELT הם דימום זמני קל".

המועמדים לפרוצדורה זו הם מטופלים אשר נדרשת עבורם הורדת לחץ מתונה; מטופלים אשר סובלים מתופעות לוואי קשות בעקבות טיפול בטיפות לגלאוקומה; מטופלים שעוברים ניתוח קטרקט ממילא ומעוניינים לנצל את ההזדמנות לשפר את איכות חייהם על ידי תוספת הניתוח הנ"ל; מטופלים שנדרש עבורם אפקט נוסף של הורדת לחץ, אולם הם חוששים מניתוח גדול כגון טרבקולקטומיה, או שההיענות שלהם לטיפול אינה טובה.

ניתוח לייזר חדשי עם ELT לחולי גלאוקומה
צילום: דוברות המרכז הרפואי שמיר

Back to top button