כלכלהמבזקים

אושר: עולים חדשים ישלמו רק חצי אחוז מס רכישה על דירה יחידה

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום תיקון לתקנות מיסוי מקרקעין, המתייחס להטבות שלהן זכאים עולים חדשים ברכישת נכס מקרקעין בישראל. על פי התיקון, עולה שרכש דירת מגורים יחידה לא ישלם מס בגין חלק השווי שעד המדרגה הראשונה שנקבעה בחוק מיסוי מקרקעין לצורך שיעורי מס רכישה במקרה של דירה יחידה (1,978,745 ש״ח נכון לשנת 2024).

על חלק השווי העולה על סכום המדרגה ועד לסכום של 6 מיליון ש״ח (לפי מדד 2024)- ישלם מס רכישה של 0.5% ועל חלק השווי שמעל לסכום של 6 מיליון (לפי מדד 2024) – ישלם לפי מס רכישה שיעורי מס הרכישה הרגילים הקבועים ברכישת דירה יחידה. יצוין שההטבה המדוברת לא תינתן במידה ושווי הזכות הנמכרת הוא מעל 20 מיליון שקל (לפי מדד 2024).

התיקון לתקנות נועד לטייב את הטבת המס הניתנת לעולים, לצורך המשך עידוד העלייה לישראל, על ידי הגדלת ההטבה לעולים הרוכשים דירה יחידה. עד לאישור התיקון, שילמו עולים חדש מס רכישה של 0.5% על חלק השווי שעד למדרגה הראשונה, ו-5% מעל למדרגה הראשונה, בין אם היה מדובר בדירת מגורים יחידה או בדירה נוספת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מצב זה יצר מציאות שבה ההטבה לא הועילה לעולים שרכשו דירה יחידה ומצד שני נוצרה הטבה משמעותית לעולים הרוכשים דירה נוספת, וזאת בניגוד למדיניות הממשלתית להגדלת נטל מס הרכישה על משקיעים במטרה להביא לירידת מחירי הדיור.

כעת, כאמור, תוקנה ההטבה כך שעולים הרוכשים דירה יחידה ישלמו מס מופחת ועולים הרוכשים דירה נוספת ישלמו את שיעורי המס הרגילים. עם זאת, נקבע כי עולה הרוכש זכות בבית עסק יוסיף לשלם את שיעורי המס המופחתים שהיו נהוגים עד כה. עוד נקבע כי מי שעלה לארץ לפני תחילתן של התקנות יוכל לבחור שיחולו לגביו הוראות התקנות כנוסחן לפני התיקון או הוראות החוק כנוסחן אחרי התיקון לפי בחירתו.

עם זאת, עולה שרכש דירת מגורים שחלו עליה הוראות התקנות כנוסחן לפני התיקון לא יוכל לבקש שיחולו עליה הוראות החוק כנוסחן אחרי התיקון, וזאת כדי למנוע כפל הטבות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ אמר: ״מדינת ישראל מחבקת את העולים. במיוחד בעת הזאת, אנחנו כמדינה צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי להקל על עולים חדשים מרחבי העולם ששבים הביתה. היום עשינו עוד צעד חשוב למען העולים ולמען מדינת ישראל. אני מודה לרשות המסים, לשר העלייה והקליטה אופיר סופר על עבודתו החשובה וליו״ר ועדת כספים על ההתגייסות למען הצעד הצודק.״

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר ברך על אישור המהלך: “אני מודה לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ’, וליו”ר ועדת הכספים, ח”כ משה גפני, על הסיוע החשוב בהעברת התקנה וההרתמות למען העולים. מדובר בבשורה שתסייע לעולים הרבים להסתגל בארץ, ותעודד מתעניינים בעלייה לקבל החלטה ולעלות ארצה. מאז תחילת המלחמה, העלייה לישראל נמשכת וההתעניינות גוברת. משרד העלייה והקליטה פועל במלוא המרץ להקל על העולים בתחומים שונים, כולל סיוע בדיור, לימודי עברית, מעטפת קהילתית ולימודים אקדמיים.”

ועדת הכספים - ח"כ גפני
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ/ דוברות הכנסת

Back to top button