מבזקיםצבא וביטחון

צפו: עדויות דרמטיות בוועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7 באוקטובר

הוועדה האזרחית, בראשות השופט בדימוס גדעון גינת, החלה את דיוניה היום (שלישי) באולם הדיונים המיוחד באקספו ת"א. בין העדים שהופיעו היום בפני הוועדה: האלוף במיל' יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל. חיים ילין, לשעבר ראש מועצה האזורית אשכול. תושב בארי, עמישב גנות. קצין במיל' בפיקוד דרום. תומר ניצן, יליד נתיב העשרה והילה אביר, נציגת ועד משפחות נרצחי המסיבות ואחותו של לוטן ז"ל שנרצח במסיבת הנובה.

האלוף במיל' יאיר גולן, לשעבר סגן הרמטכ"ל על הכישלון המדיני לדבריו: "הייתה פה בראש ובראשונה קונספציה מדינית הרסנית, שגרסה שלמעשה חמאס טוב לנו, רשות פלסטינית רעה לנו. תחת שתי ההנחות האלה של רשות חלשה וחמאס חזק, הוכתבה תפיסת עולם ביטחונית – אפשר לנהל את הסכסוך ואין צורך לפתור את הבעיות. ידעתי להצביע על השגיאה הקונספטואלית הזאת עוד כשהייתי במדים אני חייב לומר שגם באותם דיונים עבדכם הנאמן, ולידו גם מי שהיה אז מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב פולי מרדכי, סברנו שזו תפיסה שגויה מהיסוד"

בנוסף הוא מציין את הכישלון הצבאי: "זו הייתה פשיטה מבריקה בו זמנית. הם ידעו שצהל יודע להתמודד מקסימום עם 5 נקודות במקביל. הם הבינו שבמקרה של פשיטה רחבה, הם יוכלו ליצור יתרון מספרי ויכריעו את כוחות צהל בכל נקודה ונקודה כאשר לא אפשרי להעביר כוחות ממקום למקום".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כמו כן מציין גולן גם את הכישלון המודיעיני: "היה ביטחון שאנחנו יודעים הכל. היה לנו נוח להשלות את עצמנו. ככל שאנחנו חוקרים את זה יותר לעומק, זה דומה למלחמת יום הכיפורים – המודיעין המקדים היה, רק פורש בצורה שגויה, והתקבלו החלטות שגויות. כל זה חוזר על עצמו בשבעה באוקטובר."

חיים ילין, לשעבר ראש מועצה האזורית אשכול. תושב בארי: "בשנת 2012 קיבלו החלטה שהנשקים לא יהיו יותר בבתים, אלא בנשקייה. דרך אגב, היום בדיעבד אנחנו יודעים שהכספות לכל כיתות הכוננות זה עלות של 12 מיליון שקל. אם מישהו היה מקבל החלטה שהנשק בבית בכספת, כל האירוע היה משתנה. אני לא אומר ש-300 נוח׳בות לא היו נכנסים, אני רק אומר שלא היה שישה נשקים"

עמישב גנות, קצין במיל' בפיקוד דרום ציין כי: "בכל התרגילים, הפקודות התחילו במילים, 60 מחבלי נוחבה חדרו. אף אחד לא דיבר על 3000 מחבלים. בסוף 2018 הותר למחבלים להגיע לגדר ובלבד שהם לא נושאים נשק. המשמעות של זה: מאותו הרגע, לא היה מרחב אבטחה. גורם בכיר בגזרה שאחראי על המכשול, סיפר לי ששבועיים לפני המתקפה, המחבלים הגיעו לגדר ופוצצו את כל המנעולים. אותו גורם התריע וענו לו: תחליף מנעולים והכל בסדר. בשביל זה הגעתי להעיד. בראייה שלי זו התרשלות פלילית פושעת."

תומר ניצן, יליד נתיב העשרה: "שבוע לפני השבעה באוקטובר, ראיתי ירי מטורף בצד השני שנמשך במשך שעות. ההודעה שקיבלנו- הירי תקין, אימונים של החמאס. ניסוח מאוד בעייתי לכשעצמו שמסביר את הכל. לא שמעתי את צה"ל מתאמן ככה בחיים"

הילה אביר, נציגת ועד משפחות נרצחי המסיבות: "לוטן אחי ז"ל נרצח במיגונית בכניסה לקיבוץ בארי. ע"פ תחקיר צה"ל בבארי, הכוחות יצאו ב-9 בבוקר מהקיבוץ. מדוע הכוחות שיצאו מהקיבוץ לפחות לא הגנו על המיגוניות שבחוץ? אנחנו יודעים שיש לשב״כ סרטונים ממצלמות גוף של הנוח׳בות שהם לא מעבירים למשטרה. אנחנו מנסים להבין עם הפרקליטות למה לא משחררים מצלמות גוף כדי שנדע מה קרה. אנחנו לא יודעים מה קרה ללוטן וחבריו"

ועדת החקירה האזרחית לאסון 7.10
צילום: דוברות ועדת החקירה האזרחית
ועדת החקירה האזרחית לאסון 7.10 - תומר ניצן
צילום: דוברות ועדת החקירה האזרחית
אלוף במיל׳ יאיר גולן - ועדת החקירה האזרחית
צילום: דוברות ועדת החקירה האזרחית
ועדת החקירה האזרחית לאסון 7.10 - הילה אביר
צילום: דוברות ועדת החקירה האזרחית
צילום: דוברות ועדת החקירה האזרחית

Back to top button