מבזקיםפוליטי / מדיני

הוועדה לביטחון לאומי אישרה את הארכת ההכרזה על מצב חירום כליאתי

הוועדה לביטחון לאומי אשרה היום (רביעי), את בקשת הממשלה להאריך את ההכרזה על מצב חירום כליאתי לפי סעיף 19כ (ד) לפקודת בתי הסוהר (נוסח חדש), התשל"ב- 1971, עד ליום י"ב באלול התשפ"ד – 15 בספטמבר 2024. מצב חירום כליאתי מאפשר להלין עצורים ואסירים תוך חריגה מהוראות חוק שטח מחיה, ואף להלינם שלא על מיטה, בכדי לאפשר המשך קליטת עצורים במתקני שירות בתי הסוהר (שב"ס) ובמטרה לתת מענה לצורכי הביטחון.

יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית) אמר כי הממשלה שוכנעה כי לנוכח המצב הביטחוני, יש צורך להאריך מידית את תוקפה של ההכרזה. בהמלצת נציב שב"ס מתבצעת פעילות רבה להוספת מקומות כליאה נוספים ואף הוספו תוספות תקציביות לכך.

עו"ד אביב ישראלי, ייעוץ משפטי במשרד לביטחון לאומי, פרסה בפני הוועדה את הבקשה להארכה ואת הצורך בה, כמו גם את הצעדים שננקטים ומקודמים להרחבת שטח המחייה במתקני שירות בתי הסוהר והוספת מקומות כליאה, ובמסגרת זו הוועדה מקבלת דיווח אחת לשבועיים. ח"כ שרן השכל, הציעה להביא כוחות זרים לצורך שמירה ואבטחה על אסירי הנוח'בה מאפריקה ומדרום אמריקה. "הסוהרים והחיילים לא צריכים לעמוד מול חיות האדם הללו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רב כלאי יעל גולן, משירות בתי הסוהר (שב"ס), התייחסה לנושא העלייה במספר האסירים הפליליים ומרחב המחיה:" מירב המענים הורחבו לאסירים הביטחוניים כאשר מתקני מעשיהו וצלמון ייתנו מענה לאסירים פליליים. המדובר על תוספת 440 מקומות כליאה בצלמון עד סוף השנה ומקומות כליאה נוספים במעשיהו. אנו עומדים על 29% מהאסירים הפליליים העומדים בפחות מהקביעה לעניין מרחב המחיה".

עו"ד ישראלי הוסיפה, כי יש הבדל משמעותי בחריגה בין הביטחוניים לפליליים ויש צעדים משמעותיים כדי להרחיב את מרחב המחיה. עו"ד עדי וולנרמן, משרד המשפטים, ציינה, כי המשרד מקדם מספר חלופות בנוסף לקידום הבינוי שהוא האמצעי המרכזי בהם: בתי המשפט הקהילתיים והצעת החוק להרחבת שחרור בערובה.

עוד היא ציינה: "עלתה סוגיה של השלכות תקציביות של הסנגוריה הציבורית ואנו ממשיכים לקדם כדי לתת מענה לסוגיות יחד עם משרדים נוספים". נציג האוצר, עידו חי, בהתייחסו לנושא קידום חלופת האיזוק האלקטרוני כי אין חסם תקציבי. "ברגע שזה יתקדם ותובא החלטה לא יהיה חסם ויהיה גיבוי תקציבי".

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, אמר לסיכום כי הוא לא בטוח שתוספת מקומות כליאה זה הפתרון הנכון וביקש מהאוצר לגלות גמישות תקציביות לאור המשימות הדחופות שעומדות בפני שירות בתי הסוהר, כמו גם לגיוס תקנים. "אנו ממליצים להקל תנאי הכליאה של האסירים הפליליים כי הם ראויים לעבור תהליך שיקום ראוי". לאחר הצבעה אישרה הוועדה את בקשת הממשלה.

הוועדה לביטחון לאומי - צביקה פוגל
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

Back to top button