מבזקיםפוליטי / מדיני

מערך השיטור העירוני יורחב לשלוש מועצות אזוריות ביישובי עוטף עזה

הוועדה לביטחון לאומי אישרה היום (רביעי) את הצו לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות (הוראת שעה) (שינוי התוספת הראשונה לחוק), התשפד-2024, שהגיש המשרד לביטחון לאומי. הצו מבקש לשנות את התוספת הראשונה לחוק, כך שיכללו שלוש מועצות אזוריות ביישובי עוטף עזה: אשכול, חוף אשקלון ושער הנגב ברשימת הישובים בהם מופעל מערך שיטור עירוני.

בדברי ההסבר לצו צוין, כי הרקע לבקשה להוספת שלוש המועצות האזוריות נובעת מהצורך ב"חיזוק האמון, החוסן ותחושת הביטחון האישי והקהילתי בין היתר במועצות אלה בעת הזו, בשל מלחמת 'חרבות ברזל' שנכפתה על מדינת ישראל. יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל אמר כי הצו מדבר על בניית מערך שיטור מועצתי בשלוש מועצות אזוריות שהיו במוקד טבח שמחת תורה.

לדברי פוגל, "צעד זה יסייע ויעניק לתושבים שחוזרים הביתה ועוברים תהליך שיקום – חוסן וביטחון אישי וציבורי. מדובר בהחזרת האמון בין המדינה לתושבים וזה הדבר הנכון והראוי שהמדינה צריכה לעשות". יועמ"ש לוועדה, עו"ד איילת לוי – נחום, הצביעה על מספר סוגיות שעלו, בהן: חידוד הקשר בין הקמת מערכי שיטור עירוניים לבין מלחמת 'חרבות ברזל', והצורך הקיים גם במועצות אזוריות בצפון הארץ ועניין הליך אישור הצווים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מירי שמואלי, משנה למנכ"ל המשרד לביטחון לאומי, הסבירה, כי הצורך המועצתי הוא צורך שעולה מהשטח והוא מגובה גם על ידי משטרת ישראל המבינה את חשיבות המהלך והסכמת צה"ל ששתי רשויות נמצאות תחת אחריותן. "יש חשיבות לקדם את הביטחון האישי ביישובים הללו. מדובר במועצות שבחלקן לא חזרו לשגרת חיים ולכן עיבוי כוחות המשטרתיים באזורים הללו תחזק את ההגנה ותחושת הביטחון".

בהתייחסה ליישובי הצפון אמרה כי "אנו מזהים את הצורך לעבות את יישובי הצפון בהמשך, אבל הצורך המידי הוא בשלוש המועצות הללו". לדבריה כל יחידה תמנה 10 שוטרים ו- 7 פקחים והתקציבים מגובים. שלושת ראשי המועצות האזוריות ציינו את האתגרים שבהחזרת התושבים לשגרת חיים ואת הצורך ביחידות השיטור המועצתי.

איתמר רביבו, ראש מועצה אזורית חוף אשקלון: "יש לנו משימה לאומית בתקופה הזו להחזיר את התושבים הביתה וזו משימה של מדינת ישראל יחד עם המועצה. למהלך הזה יש משמעויות חשובות מפני שלאחר חזרתם יש חשיבות רבה לשיפור תחושת הביטחון". והזכיר דוגמאות של אירועים שסוכלו בחודשים האחרונים וציין כי אין תחליף לכוח זמין שנמצא ביישובים.

יוסי קרן, מ"מ ראש המועצה אזורית שער הנגב: "מבחינתי זה יסייע לתושבים שלנו לישון בלילה. יש שני נושאים מהותיים חינוך וביטחון. בלי אלה לא נוכל להשיב את תושבינו הביתה. אנו עושים ניסיונות רבים למרות הקושי, והשיטור המועצתי הוא חלק מהמאמץ הזה והוא יוקם בקרית החינוך שלנו שכאשר ההורים יבואו בבוקר הם יראו את מערך השיטור בפתח ולמשימות נוספות כגון: גניבות חקלאיות.

גד ירקוני, ראש המועצה אזורית אשכול, הוסיף כי הוא מסתכל על המשימות שיש לנו בעוטף עזה בראש וראשונה, להחזיר את החטופים הביתה, את התושבים הביתה ולהעניק להם את הביטחון המקסימלי. "הייתי מעדיף שתהיה תחנת משטרה עם כל המשמעות שלה. "אנחנו נשארים חשופים בצד המזרחי, משם מגיעים עבריינות, פשיעה וגניבה הפוגעות בביטחון ולכן השיטור העירוני הוא מחויב. המדינה מחויבת לתת לנו זאת".

נציגי משרד המשפטים אמרו כי הם לא חולקים על חשיבות השיטור המועצתי ביישובים אלה, אלא המדובר במשאב מוגבל שצריך להיות מחולק באופן שוויוני וכי ההליך המקצועי לא הושלם בטרם קבלת החלטת הממשלה. עו"ד גבי פיסמן, משרד המשפטים, ציינה כי גם החלטת הממשלה לא נימקה את הצורך לתת הגנה לחלק מהישובים לאזור מסוים ולהעדיף אותם על פני אזורים אחרים.

חברתה למשרד, עו"ד ענת אסיף גיל, הוסיפה, כי במקרה זה הדברים לא התנהלו כמו תהליך ממשלתי רגיל ומדובר על החלטה המשנה את התבחינים שנקבעו והשיח המקצועי לא הושלם. "למרות זאת הובאה להחלטה והיא התקבלה. הצו הגיע בפני הוועדה ללא השלמת עבודת המטה". נציג משרד הפנים, יצחק רפפורט, ציין כי הבקשה הגיעה לשר הפנים והיא אושרה, "המשרד בעד מימוש הצו".

נציגי המשטרה ומג"ב פרסו את היתרונות של השיטור המועצתי ונחיצותו. לדבריהם מדובר בכוח מיומן ומקומי המכיר את השטח ואינו מנויד למקומות אחרים. מ"מ ראש המועצה אזורית שער הנגב, קרן, הגיב לדברי נציגי משרד המשפטים, ואמר: "התושבים שלנו מהמרים בשנית על חייהם אני צריך שהמדינה תהיה שם בשבילם. לכן האמירה של שוויוניות היא נכונה אבל היא לא במקום כאן".

רביבו, ראש מועצה אזורית חוף אשקלון, הוסיף, כי היה שמח לצאת מכאן בידיעה שההחלטה הזו תעבור בפה אחד ומשרד המשפטים יבוא ויגיד שייתכן ויש חריגה מהנוהל אך במקרה הזה ניתן לקבל אותה. יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל, אמר לסיכום כי הדרך להבין את כל התמונה היא להביע ולשמוע דעות שהן גם לא פופולריות.

רביבו הוסיף, כי לחזק את הביטחון הלכה למעשה זו משימה לאומית. "כאשר מדובר על משאב מוגבל ראוי שייבחן לא רק על פי שוויון על פי היתרון היחסי. עבודת המטה צריכה להיות מושלמת אבל אינה צריכה לעצור משימה לאומית בייחוד כאשר כל הגורמים עשו את מה שצריך. אם יש לעשות השלמות אז ניתן לעשות אותן גם בהמשך". לאחר הצבעה אישרה הוועדה את הצו.

הוועדה לביטחון לאומי - יו"ר הוועדה לביטחון לאומי - ח"כ צביקה פוגל - האגודה לזכויות האזרח
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

Back to top button