מבזקיםפוליטי / מדיני

שר התרבות מיקי זוהר: כסף ציבורי לא צריך לממן קולנוע לא מצליח

דיון סוער התקיים היום (רביעי) בוועדת החינוך, התרבות והספורט בנוגע להשלכות רפורמת מימון הסרטים על תעשיית הקולנוע הישראלי, שאמורה לתמרץ ולתעדף קולנוע מסחרי. בדיון השתתף שר התרבות מיקי זוהר לצד נציגים מעולם הקולנוע הישראלי, שחזרו וטענו כי אין דרך לדעת איזה סרט יביא קהל גדול לבתי הקולנוע. באשר לחששות שלהם מפגיעה בסרטי דוקו, הבטיח השר כי אלו לא ייפגעו וכמותם אף תוכפל.

השר זוהר: "קולנוע ישראלי לא יכול להתקיים ללא כסף ציבורי, אבל בשום שלב הוא לא צריך לממן קולנוע לא מצליח, שהישראלים משלמי המסים לא ייהנו ממנו. אני מעריך שהתיקון שלי יביא את הקולנוע לשיאים חדשים. קיבלנו הרבה הערות ציבור שהאירו את עינינו ואני מתכוון לקבל אותן, במיוחד בנוגע לסרטי דוקו וסטודנטים. ישבתי עם פורום סרטי הדוקו והוכחתי להם שאני מכפיל את התקציב."

השחקנית שרה פון שוורצה: "אני בוכה כבר שבוע. אני מתחננת – שבו יד ביד עם אנשי המקצוע ותעבדו יחד. עולם התרבות הוא כמו עץ וכשכורתים אותו, גם למסחרי אנחנו לא נגיע. להמר על כסף זה בקזינו ובבורסה. אי אפשר להמר על ההצלחה שלהם. כל יוצר חולם לעשות יצירה משמעותית ולא כלכלית. הוא ישמח אם גם הקופות יבואו לקראתו". השר זוהר הדף את הטענות על כך שלא נפגש עם אנשי הקולנוע: "ישבתי עם כל עולם הקולנוע."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר ארגון השחקנים והשחקניות ריקי בליך: "תרבות לא יכולה להימדד רק ברייטינג. אמנות מאתגרת היא לפעמים קשה יותר לעיכול כשהיא מציגה דברים פרובוקטיביים למשל. כדי להביא יותר קהל צריך להביא משהו שמדבר לכולם ולא מרגיז, אבל זה לא מה ששר התרבות צריך לעודד."

לכך ענה זוהר: "כל שר והמדיניות שלו. אם נוריד את הסרט "להציל את שולי", שגרף 700,000 כרטיסים בשנה שיצא, אנחנו נשארים עם מספרים מאד נמוכים של ישראלים שרכשו כרטיס לסרט. כמות ע-ל-ו-ב-ה. בדקתי את הנתונים והובכתי."

ח"כ סימון דוידסון, מיוזמי הדיון: "שינוי הסטנדרטים לקבלת מימון, כך שיתבססו על סרטים בעלי אוריינטציה מסחרית בלבד, עלול לבוא על חשבון ההצלחה האמנותית הבין לאומית, ותהווה פגיעה משמעותית בתחומי קולנוע רבים, לרבות דוקומנטרי, אנימציה, ביוגרפיות ועוד. חשש מהותי הינו מפגיעה ביצירות הפריפריאליות וביוצרים חדשים המגיעים מהפריפריה, שסיכוייהן להצליח נמוכים מיצירות של יוצרים ותיקים שהוכיחו את עצמם."

יו"ר מועצת הקולנוע עליזה לביא: "מבחני הקולנוע היום לא טובים. המועצה קיימה דיונים במשך 8 חודשים וחלק ענק מזה הם בסיס לשינויים המוצעים. נכון שהוכנסו כמה שינויים נוספים שלא אהבתי, אבל זה מתוקן בדיונים האינטנסיביים בימים אלה. הגיעו 300 תגובות מהציבור וזה הרבה. יש קולות שונים בחברה ואנחנו רוצים את כולם על המרקע. זה לא המצב היום. אל תגידו לי שיש גיוון בפסטיבלים. אני רוצה לראות גיוון אנושי".

ח"כ אפרת רייטן: "יש סרטים שמצליחים אחרי 20 שנה. השיקול של אם פופולרי או לא, זה לא מענינינה של תרבות ושל יצירה." חברת איגוד הבימאיות טל גרניט: "להציב קולנוע מסחרי מול אמנותי זה שגוי לחלוטין. יש יצירות אמנות שנמכרות בעשרות אלפי דולרים. גם הקולנוע, כשהוא אמנותי, יכול להיות מסחרי כמו "ואלס עם באשיר" כמו "אפס ביחסי אנוש" שהתחיל בכלל כסרט ביכורים."

מפיק סרטי הקולנוע חיים מקלברג: "הסרטים הקצרים נחוצים. עדיף לנו לשים לו 200 אלף ש"ח מאשר אתם תשימו 1 מלש"ח. עד כה היו לקרנות תמריצים לתת כסף לסרט קצר ואם הרפורמה תעבור כפי שהיא, אותם סרטים לא יקבלו עזרה." השר זוהר הבטיח: "האירו את עינינו בנושא והנושא ייבחן." באותה הזדמנות בישר השר כי הוא מצוי בעיצומו של מו"מ חיובי עם שר האוצר על הגדלת תקציב הקולנוע בשנה הבאה ל-150 מלש"ח ועוד 30 מלש"ח לסדרות ברצועה נפרדת.

קרין קיינר, חברת פורום היוצרים הדוקומנטריים: "לפי הרפורמה, הניקוד שלנו יורד וזה אומר שלא נקבל בכלל. רוב הכסף כיום מגיע מגופי השידור וכרגע מש' התקשורת בכלל לא אוכף את רוב הרגולציה – פרטנר וכו' לא נותנים שקל ליצירות. אנחנו היוצרים הדוקומנטריים מספרים את הסיפור הישראלי ואתם לא תעצרו אותנו."

השר זוהר ענה לקיינר: "הניקוד של הדוקו הוא לא כמו של הקולנוע. אנחנו מנתקים את התלות שלך מחברות ההפקה ואת לא תצטרכי לרדוף אחרי זכיינים. אם התוכן יהיה טוב והוא יפורסם בכמה פלטפורמות, הניקוד יהיה מקסימלי."

יו"ר האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה המפיק אסף אמיר: "על כל 100 סרטים בהוליווד יש רק 20 שמצליחים. בצרפת אפילו פחות מזה. אם אני צריך להביא 2 מיליון ש"ח זה אומר שבארץ יישארו 3-4 חברות שיפיקו את כל הקולנוע הישראלי וזה יהפוך למונופול שיחזק את החזקים ולא ייתן לחדשים להפיק סרטים."

הבמאי והמפיק לירן עצמור הטיח ביקורת על השר והרפורמה המוצעת: "הכל פוליטי. אתה מורח אותנו ועושה מאיתנו צחוק." השר בתגובה: "מדובר בנושא מהותי שקשור לעתיד הקולנוע. אין פה ענין פוליטי של ימין או שמאל." ח"כ זאב אלקין קרא לנציגי עולם הקולנוע "תורידו את גובה הלהבות וכך תשיגו יותר. השר קשוב ובשיח איתו אפשר להשיג את המטרה."

בסיום הדיון הודיע השר כי ישקול הארכת זמן נוספת לקבלת הערות מהציבור. יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "אני מבקש שהערות הציבור יילקחו בחשבון ושתביאו רפורמה טובה תחת ידינו. אם אמות המידה הם שיקולים מסחריים, עלול להיות הפסד גדול לעולם התרבות."

ועדת החינוך, התרבות והספורט - השר מיקי זוהר
צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button