טכנולוגיהמבזקים

בשורה משמעותית למשק האנרגיה בישראל: פרויקט 'אשכול נגב' הושלם

בשורה משמעותית למשק האנרגיה בישראל: היום (רביעי) הושלם פרויקט אשכול נגב ונחנכה תחנת המיתוג דימונה. יחד עם פרויקטים נוספים בתחום האנרגיה המתחדשת, בהיקפים של אלפי מגה וואטים, זה ייאפשר את ביזור ייצור החשמל באזור הדרום – בואכה גוש דן.

אורכו של הקו שהושלם כעת, שבנייתו החלה באפריל 2019, הוא 105 ק"מ והוא נמתח מתחנת מיתוג דימונה שנחנכה היום, חולף מזרחית לבאר שבע, קרית גת, ועד תחנת הכוח "צפית" בסמוך לכפר מנחם בצפון.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן "חנוכת תחנת המיתוג בדימונה והשלמת פריסת קו אשכול נגב זו בשורה משמעותית למשק בישראל, שתאפשר חיבור פרויקטים רבים של אנרגיה מתחדשת למערכת החשמל – בהיקפים של מאות מגה וואטים מאזורי הייצור לאזורי הביקוש. משרד האנרגיה והתשתיות בשיתוף כלל הגורמים פועלים לעמידה ביעדי משק האנרגיה לשנת 2030 ביניהם מעבר לייצור 30% מהחשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת, עמידה ביעדים אלו תביא לאזרחי ישראל רווח עצום, כלכלית, בריאותית וסביבתית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מרגע קבלת האישורים להקמת הפרויקט, עבדו במרץ בחברת החשמל על התקדמות הקו לאורך עשרות קילומטרים חוצי ערים, ובתוואי דרך מורכב, כאשר בשנתיים האחרונות, לאחר השלמת 100 ק"מ בהצלחה יתרה, התגלעו קשיים בהתקדמות הפרויקט במקטע קו שאורכו כ-4 ק"מ – המצוי מעל התיישבות בלתי חוקית של בדואים – שלא ניתן היה לניידה. חברת החשמל השקיעה מאמצים רבים, יוזמה ויצירתיות שלאחרונה אפשרו להשלים את פריסת הקו.

לאחרונה כאמור, הגיעו בחברת החשמל לפריצת דרך שהביאה להשלמת מקטע חשוב מהחלק האחרון של הקו שאורכו שלושה ק"מ צפונה מצומת אוהלים. השלמתו של החלק הסופי הסתיימה, וכעת יגיע שלב החשמול, שיאפשר, הלכה למעשה – את הזרמת החשמל לכל הגורמים המעורבים (יצרני חשמל פרטיים בדרום) והשבחת מערכת ההולכה הארצית בחודש אפריל הקרוב.

הקמת הקו אותגרה בקשיים רבים בעקבות מגוון של דרישות וחסמים להם היה צריך לתת מענה, בין היתר, כאמור, בשל בנייה בלתי חוקית באחד המקטעים, תיאום עבודה בנושא מקרקעין מול מערכת הביטחון, תיאום סביבתי עם רשות הטבע והגנים, ניוד עמוד חשמלי ועוד.

במסגרת זאת, הוקם צוות בינמשרדי לטיפול בחסמים לבניית הקו, אותו הוביל מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, ובו בין היתר השתתפו, חברת החשמל, מנהל התכנון, לשכת תכנון מחוז דרום, לשכת תכנון מחוזית, משרד המשפטים, חברת "נגה", לשכת תכנון מחוזית, הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, המשרד לביטחון פנים, רשות הטבע והגנים ועוד. הצוות קיים פגישות שוטפות וכן סיורים בשטח, כולל ביקורים בכל הרשויות המקומיות להן יש השקה עם הקו.

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: "עיקר הביצוע של הפרויקט נעשה באופן עצמאי, ללא מומחים מחו"ל שנטשו את הארץ עם פרוץ המלחמה. אנחנו לא שוקטים על השמרים, נהפוך הוא – ממשיכים ומבצעים, מתווים דרך וצועדים בה בבטחה. אנחנו מעודדים כניסה מאסיבית של אנרגיה ירוקה שתהיה מנת חלקנו, זהו כר דשא אדיר להנבת התשואה האנרגטית המבוקשת למדינת ישראל.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, דורון ארבלי: "הפרויקט שהושקע בו כמיליארד ש״ח, מאגד בתוכו למעשה שני פרויקטים בסדר גודל לאומי. שהשלמתם משפרת משמעותית את רשת החשמל ואמינותה – ומאפשרת כניסה דל אנרגיות מתחדשות מהפריפריה לאזורי המרכז.

יו"ר דירקטוריון חברת 'נגה' לניהול המערכת, סמי תורג'מן: "מדובר בפרויקטים שמחזקים את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל: חברת החשמל פורצת צפונה, מזרחה, מערבה ודרומה – עם פרויקטים בעלי משמעות אדירה. מודה לכם על השותפות".

שר האנרגיה - חברת החשמל
צילום: יוסי וייס
שר האנרגיה - חברת החשמל
צילום: יוסי וייס
שר האנרגיה - חברת החשמל
צילום: יוסי וייס
שר האנרגיה - חברת החשמל
צילום: יוסי וייס

Back to top button